Στην τελική ευθεία βρίσκεται η ανέγερση
Τζαμιού στο Βοτανικό, μετά την ενσωμάτωση της σχετικής τροπολογίας στο
νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος...
για την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και τη ρύθμιση των αυθαιρέτων. Η δημιουργία τόπου θρησκευτικής συνάθροισης φαίνεται να συνδέεται και με πιέσεις που δέχεται η Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και από εκπροσώπους της μουσουλμανικής κοινότητας στη χώρα.
Αρχές του 2000 προωθούνταν η δημιουργία τεμένους στην Παιανία, όμως το εγχείρημα ναυάγησε και πλέον η υλοποίηση της εγκατάστασης έχει χωροθετηθεί στον Ελαιώνα, στο ακίνητο της πρώην βάσης του Ναυτικού. Η σχετική τροπολογία είχε κατατεθεί αρχικά στο νομοσχέδιο για την ενέργεια, αλλά μετά τις αντιδράσεις του ΛΑ.ΟΣ απεσύρθη.
Δαπάνη 15 εκατ. ευρώ
Η εγκατάσταση –θα εξυπηρετεί περισσότερους από 500 μουσουλμάνους– θα υλοποιηθεί με δαπάνες του Δημοσίου, υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ και έχει θεσμοθετηθεί από το νόμο 3512 του 2006. Όπως προβλέπεται, η «ανέγερση του Τεμένους θα γίνει από τη Διεύθυνση Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Σχεδίων του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων».
Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, θα ιδρυθεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με την επωνυμία «Διοικούσα Επιτροπή Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών.
Οι τακτικοί πόροι του Ν.Π.Ι.Δ. θα προέρχονται από επιχορηγήσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη λειτουργία και συντήρηση του Τεμένους, ενώ, βάσει του σχετικού νόμου, στο διοικητικό συμβούλιο της Επιτροπής θα συμμετέχει ένας γενικός διευθυντής του υπουργείου Οικονομίας με τον αναπληρωτή του.
Σύμφωνα με την τροπολογία, η μελέτη για την εγκατάσταση και την κατασκευή του Τεμένους για λογαριασμό του Δημοσίου θα γίνει από την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κτιριακών (Ε.Υ.Δ.Ε.Κ.) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Το Τέμενος θα παραχωρηθεί δωρεάν, επ’ αόριστον, στην Επιτροπή από το Δημόσιο στο οποίο θα ανήκει η κυριότητά του.
Εάν δεν υπάρξουν αντιδράσεις σε πολιτικό ή τοπικό επίπεδο, οι εργασίες κατασκευής του Τζαμιού δεν αποκλείεται να έχουν ξεκινήσει έως το τέλος του 2011.
Σχέδια ανάπτυξης
Πάντως, σύμφωνα με το ρυθμιστικό σχέδιο 2011, προβλέπεται η μετατροπή του Ελαιώνα σε «κύριο υποδοχέα βασικών μητροπολιτικών λειτουργιών – υποδομών». Και αυτό διότι εκεί μεταφέρεται ή προγραμματίζεται να υλοποιηθούν:
1. ο νέος κεντρικός Σταθμός των ΚΤΕΛ σε έκταση 95 στρεμμάτων που αποτελεί έργο προϋπολογισμού της τάξης των 100 εκατ. ευρώ.
2. ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΕ) που θα μπορεί να διαχειριστεί περισσότερους από χίλιους τόνους την ημέρα.
3. ο συγκοινωνιακός κόμβος για τις γραμμές των αστικών λεωφορείων που θα εξυπηρετούν τα δυτικά προάστια.
4. αμαξοστάσια μετρό, τρόλλεϋ και λεωφορείων
5. η Κεντρική Αγορά Αθηνών.
Είναι αξιοσημείωτο ότι σύμφωνα με το ρυθμιστικό σχέδιο, η ανάπλαση του Ελαιώνα αποτελεί «στοίχημα» για το σύνολο της Αττικής, ενώ ως στόχος τίθεται η διατήρηση και ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας αλλά και η χωροθέτηση επιστημονικού και τεχνολογικού πάρκου που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Το έργο-σηματωρός που προβλέπεται αφενός ότι θα δώσει το «τελειωτικό χτύπημα» στις παραγκουπόλεις του Ελαιώνα και αφετέρου θα προσελκύσει μεγάλο αριθμό επενδύσεων στο retail και στην αγορά ακινήτων είναι αυτό της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού-Λεωφόρου Αλεξάνδρας και του εμπορικού κέντρου του ομίλου Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική.
για την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και τη ρύθμιση των αυθαιρέτων. Η δημιουργία τόπου θρησκευτικής συνάθροισης φαίνεται να συνδέεται και με πιέσεις που δέχεται η Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και από εκπροσώπους της μουσουλμανικής κοινότητας στη χώρα.
Αρχές του 2000 προωθούνταν η δημιουργία τεμένους στην Παιανία, όμως το εγχείρημα ναυάγησε και πλέον η υλοποίηση της εγκατάστασης έχει χωροθετηθεί στον Ελαιώνα, στο ακίνητο της πρώην βάσης του Ναυτικού. Η σχετική τροπολογία είχε κατατεθεί αρχικά στο νομοσχέδιο για την ενέργεια, αλλά μετά τις αντιδράσεις του ΛΑ.ΟΣ απεσύρθη.
Δαπάνη 15 εκατ. ευρώ
Η εγκατάσταση –θα εξυπηρετεί περισσότερους από 500 μουσουλμάνους– θα υλοποιηθεί με δαπάνες του Δημοσίου, υπολογίζεται ότι θα κοστίσει περίπου 15 εκατομμύρια ευρώ και έχει θεσμοθετηθεί από το νόμο 3512 του 2006. Όπως προβλέπεται, η «ανέγερση του Τεμένους θα γίνει από τη Διεύθυνση Εφαρμογής Εκπαιδευτικών Σχεδίων του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων με δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων».
Σύμφωνα με τον ίδιο νόμο, θα ιδρυθεί Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (Ν.Π.Ι.Δ.), μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, με την επωνυμία «Διοικούσα Επιτροπή Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών.
Οι τακτικοί πόροι του Ν.Π.Ι.Δ. θα προέρχονται από επιχορηγήσεις από τον Κρατικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη λειτουργία και συντήρηση του Τεμένους, ενώ, βάσει του σχετικού νόμου, στο διοικητικό συμβούλιο της Επιτροπής θα συμμετέχει ένας γενικός διευθυντής του υπουργείου Οικονομίας με τον αναπληρωτή του.
Σύμφωνα με την τροπολογία, η μελέτη για την εγκατάσταση και την κατασκευή του Τεμένους για λογαριασμό του Δημοσίου θα γίνει από την Ειδική Υπηρεσία Δημοσίων Έργων Κτιριακών (Ε.Υ.Δ.Ε.Κ.) της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.
Το Τέμενος θα παραχωρηθεί δωρεάν, επ’ αόριστον, στην Επιτροπή από το Δημόσιο στο οποίο θα ανήκει η κυριότητά του.
Εάν δεν υπάρξουν αντιδράσεις σε πολιτικό ή τοπικό επίπεδο, οι εργασίες κατασκευής του Τζαμιού δεν αποκλείεται να έχουν ξεκινήσει έως το τέλος του 2011.
Σχέδια ανάπτυξης
Πάντως, σύμφωνα με το ρυθμιστικό σχέδιο 2011, προβλέπεται η μετατροπή του Ελαιώνα σε «κύριο υποδοχέα βασικών μητροπολιτικών λειτουργιών – υποδομών». Και αυτό διότι εκεί μεταφέρεται ή προγραμματίζεται να υλοποιηθούν:
1. ο νέος κεντρικός Σταθμός των ΚΤΕΛ σε έκταση 95 στρεμμάτων που αποτελεί έργο προϋπολογισμού της τάξης των 100 εκατ. ευρώ.
2. ο Σταθμός Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΕ) που θα μπορεί να διαχειριστεί περισσότερους από χίλιους τόνους την ημέρα.
3. ο συγκοινωνιακός κόμβος για τις γραμμές των αστικών λεωφορείων που θα εξυπηρετούν τα δυτικά προάστια.
4. αμαξοστάσια μετρό, τρόλλεϋ και λεωφορείων
5. η Κεντρική Αγορά Αθηνών.
Είναι αξιοσημείωτο ότι σύμφωνα με το ρυθμιστικό σχέδιο, η ανάπλαση του Ελαιώνα αποτελεί «στοίχημα» για το σύνολο της Αττικής, ενώ ως στόχος τίθεται η διατήρηση και ενίσχυση της μεταποιητικής δραστηριότητας αλλά και η χωροθέτηση επιστημονικού και τεχνολογικού πάρκου που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Το έργο-σηματωρός που προβλέπεται αφενός ότι θα δώσει το «τελειωτικό χτύπημα» στις παραγκουπόλεις του Ελαιώνα και αφετέρου θα προσελκύσει μεγάλο αριθμό επενδύσεων στο retail και στην αγορά ακινήτων είναι αυτό της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού-Λεωφόρου Αλεξάνδρας και του εμπορικού κέντρου του ομίλου Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική.