Οι εκτιμήσεις αυτές έχουν γίνει από παράγοντες της πετρελαϊκής αγοράς, οι οποίοι εντοπίζουν τη μεγαλύτερη εστία της παράνομης διακίνησης καυσίμων στη μεγάλη διαφορά των ειδικών φόρων κατανάλωσης ανάμεσα στο ντίζελ κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης. Ετσι υπολογίζουν την απώλεια φόρων από το λαθρεμπόριο γύρω στα 500 εκατ. ευρώ, ενώ αν συνυπολογιστούν η νοθεία και οι "πειραγμένες" αντλίες τότε το ποσό της φοροδιαφυγής ανεβαίνει στα 2 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τους δύο τύπους του πετρελαίου, ο ΕΦΚ στο ντίζελ είναι στα 412 ευρώ τα χίλια λίτρα και στο θέρμανσης είναι στα 21 ευρώ τα χίλια λίτρα. Συνεπώς οι λαθρέμποροι έχουν ένα "δελεαστικό" κίνητρο για τη χρήση του πετρελαίου θέρμανσης έναντι του ντίζελ.
Με την εξίσωση των δύο ΕΦΚ, σύμφωνα με την πετρελαϊκή αγορά, αντιμετωπίζεται δραστικά η παράνομη διακίνηση του πετρελαίου, προκαλώντας, όμως, σημαντική επιβάρυνση στα νοικοκυριά στην περίπτωση που δεν επιστρέφεται η διαφορά. Οι εκπρόσωποι της αγοράς των καυσίμων, πέρα από την εξίσωση των δύο φόρων, έχουν ζητήσει επίσης την εγκατάσταση συστημάτων εισροών - εκροών στις δεξαμενές καυσίμων στα βενζινάδικα. Με αυτόν τον τρόπο θα είναι απόλυτα ελέγξιμες οι ποσότητες της βενζίνης και του πετρελαίου που φεύγουν από τα πρατήρια, ενώ αν το μέτρο συνδυαστεί και με την εγκατάσταση συστημάτων GPS, τότε θα παρακολουθούνται ακόμη και οι διαδρομές των βυτιοφόρων.
Ανεξέλεγκτο, όμως, είναι και το λαθρεμπόριο με το ναυτιλιακό καύσιμο, το οποίο διατίθεται αδασμολόγητο.
Ελεγχοι του ΣΔΟΕ, του Λιμενικού, των ΚΕΔΑΚ και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου έχουν διαπιστώσει ορισμένους από τους... δρόμους του λαθρεμπορίου:
Χρήση του πετρελαίου θέρμανσης από οδηγούς ταξί, αγρότες και μεταποιητικές επιχειρήσεις. Μέσα από παράνομες δεξαμενές, όπου έχουν αποθηκευτεί κατά τη χειμερινή περίοδο ποσότητες πετρελαίου θέρμανσης, επαγγελματικές ομάδες και αγρότες προμηθεύονται το καύσιμο αγοράζοντας όλο τον χρόνο σε χαμηλότερη σε σχέση με το ντίζελ κίνησης τιμή.
Η συνήθης μορφή νοθείας είναι η πρόσμειξη της σούπερ αμόλυβδης με απλή αμόλυβδη βενζίνη (95 οκτάνια), καθώς και η πώληση (ολική ή μερική) πετρελαίου θέρμανσης για πετρέλαιο κίνησης (ντίζελ κίνησης). Η διαφορά ΕΦΚ στους δύο τύπους βενζίνης αποτελεί επίσης κίνητρο.
Επίσης συνηθισμένη είναι και η περίπτωση πρόσμειξης τολουόλης στις βενζίνες. Η τολουόλη είναι ένας εύφλεκτος υδρογονάνθρακας, ο οποίος βρίσκει σημαντικές εφαρμογές στη χημική βιομηχανία.