ασφαλισμένους που περιμένουν αποζημιώσεις από το Επικουρικό Κεφάλαιο Αυτοκινήτου... θα προκαλέσει... η εμμονή της μη ρύθμισης των αποζημιώσεων για ψυχική οδύνη και ηθική βλάβη, που εκκρεμούν και αντιστοιχούν στο ποσό των 356 εκατ ευρώ και αφορούν 1.565 περιπτώσεις, από το σύνολο των εκκρεμών περιπτώσεων.
Το μήνυμα αυτό έστειλε την Τετάρτη η ηγεσία της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος σε συνέντευξη τύπου, μετά από την απόσυρση τροπολογίας που είχε κατατεθεί σε νομοσχέδιο του υπουγείου Οικονομικών , με την οποία υπήρχε ρύθμιση τόσο στο θέμα των αποζημιώσεων για ψυχική οδύνη όσο και πρόβλεψη για περιορισμό των αποζημιώσεων στις 100.000 ευρώ .
Τα κορυφαία στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς που συμμετείχαν στην συνέντευξη υπογράμμισαν τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την μη ρύθμιση του προβλήματος, καθώς έχει συσσωρευτεί έλλειμμα 700 εκατ ευρώ …και το Επικουρικό δεν μπορεί να καλύψει τις αποζημιώσεις .Χαρακτηριστικά ανέφεραν ότι όσοι πάνε για αποζημίωση παίρνουν προθεσμία για τρία χρόνια μετά , ενώ είναι ορατός ο κίνδυνος να οδηγηθεί ακόμα και στην χρεοκοπία. Αρνήθηκαν ότι οι εταιρίες οφείλουν στο Επικουρικό , και τόνισαν ότι το 95% των υποχρεώσεων του Επικουρικού οφείλεται στις εταιρίες που έκλεισαν.
Το μήνυμα αυτό έστειλε την Τετάρτη η ηγεσία της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος σε συνέντευξη τύπου, μετά από την απόσυρση τροπολογίας που είχε κατατεθεί σε νομοσχέδιο του υπουγείου Οικονομικών , με την οποία υπήρχε ρύθμιση τόσο στο θέμα των αποζημιώσεων για ψυχική οδύνη όσο και πρόβλεψη για περιορισμό των αποζημιώσεων στις 100.000 ευρώ .
Τα κορυφαία στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς που συμμετείχαν στην συνέντευξη υπογράμμισαν τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την μη ρύθμιση του προβλήματος, καθώς έχει συσσωρευτεί έλλειμμα 700 εκατ ευρώ …και το Επικουρικό δεν μπορεί να καλύψει τις αποζημιώσεις .Χαρακτηριστικά ανέφεραν ότι όσοι πάνε για αποζημίωση παίρνουν προθεσμία για τρία χρόνια μετά , ενώ είναι ορατός ο κίνδυνος να οδηγηθεί ακόμα και στην χρεοκοπία. Αρνήθηκαν ότι οι εταιρίες οφείλουν στο Επικουρικό , και τόνισαν ότι το 95% των υποχρεώσεων του Επικουρικού οφείλεται στις εταιρίες που έκλεισαν.
Οι οποίες ωστόσο μέχρι που έκλεισαν πλήρωναν κανονικά τις υποχρεώσεις τους στο Επικουρικό
Σχετικά με την υφιστάμενη Οικονομική Κατάσταση Επικουρικού Κεφαλαίου. Το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι, χωρίς καμία αμφιβολία, θεσμός με κοινωνικό χαρακτήρα.
Το Επικουρικό Κεφάλαιο χρηματοδοτείται από τις ασφαλιστικές εταιρίες που ασκούν τον κλάδο ασφάλισης αστικής ευθύνης από χερσαία οχήματα και τους ασφαλισμένους σ’ αυτές. Συγκεκριμένα, η καταβαλλόμενη υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου εισφορά υπολογίζεται σήμερα σε ποσοστό 5% επί των καθαρών ασφαλίστρων του κλάδου αστικής ευθύνης από χερσαία αυτοκίνητα οχήματα. Η εισφορά δε αυτή βαρύνει κατά 70% τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και κατά 30% τους ασφαλισμένους.
Σήμερα το Επικουρικό Κεφάλαιο αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα οικονομικής ρευστότητας, με άμεση συνέπεια την αδυναμία έγκαιρης και αποτελεσματικής ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις του, ενώ είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να οδηγηθεί σε στάση πληρωμών και διακοπή της λειτουργίας του.
Συγκεκριμένα:
Oι ημερομηνίες για τις καταβολές των αποζημιώσεων στους δικαιούχους προσδιορίζονται σήμερα αναγκαστικά για μετά από τρία (3) χρόνια, η περιουσία του από εισφορές ανέρχεται μόλις στα 70 εκ. ευρώ. Oι υποχρεώσεις του για καταβολή αποζημιώσεων ανέρχονται στα 700 εκατ. Ευρώ.
σύμφωνα με στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου από τις 125.457 εκκρεμείς υποθέσεις ζημιών μόλις οι 1.565 υποθέσεις ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ, ενώ οι απαιτήσεις από τις υποθέσεις αυτές (δηλαδή τις 1.565) υπολογίζονται σε 356 εκατ. ευρώ. Βασικοί παράγοντες που οδήγησαν στο υφιστάμενο έλλειμμα είναι δύο.
Πρώτος παράγοντας είναι η συνεχής και ανεξέλεγκτη αύξηση του κόστους των καταβαλλόμενων αποζημιώσεων για την ικανοποίηση της ηθικής βλάβης και της ψυχικής οδύνης. Από τα στοιχεία ου Επικουρικού Κεφαλαίου προκύπτει ότι από το έτος 2005 έως το έτος 2009 οι αποζημιώσεις για την ικανοποίηση της ηθικής βλάβης και της ψυχικής οδύνης έχουν αυξηθεί έως και 400%.
Ευρωπαϊκή εμπειρία
Όσον αφορά ειδικά τη χρηματική ικανοποίηση της ψυχικής οδύνης της οικογένειας θανόντος, αξίζει να σημειωθεί ότι ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες δεν αναγνωρίζουν τέτοιο δικαίωμα, όπως π.χ. η Ολλανδία και η Γερμανία, όπου ειδικά στην τελευταία το δικαίωμα χρηματικής ικανοποίησης αναγνωρίζεται κατ’ εξαίρεση και σε κάθε περίπτωση δεν ξεπερνάει τα 2.500 – 3.000 ευρώ.
Όσον αφορά την ηθική βλάβη αλλά και την ψυχική οδύνη πολλά κράτη μέλη της ευρωπαϊκής οικογένειας έχουν καταφύγει στον καθορισμό αντικειμενικών κριτηρίων για τον προσδιορισμό τους. Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι η περίπτωση της Ισπανίας, η οποία καθόρισε με νόμο τόσο τα πρόσωπα που δικαιούνται αποζημίωσης λόγω ψυχικής οδύνης, όσο και τα ποσά που δίδονται ως χρηματικές ικανοποιήσεις λόγω ηθικής βλάβης ή ψυχικής οδύνης. Προσπάθεια αντικειμενικού προσδιορισμού έχει γίνει και στη Γαλλία και την Αγγλία.
Δεύτερος παράγοντας που συνέτεινε στη διεύρυνση του ελλείμματος είναι η παρατηρούμενη, τα τελευταία χρόνια, διόγκωση των περιπτώσεων που εμπλέκεται και καταβάλλει αποζημιώσεις το Επικουρικό Κεφάλαιο, κυρίως λόγω της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ασφαλιστικών επιχειρήσεων και της αύξησης περαιτέρω του αριθμού των ανασφάλιστων οχημάτων.
Στην συνέντευξη συμμετείχαν ο κ. Γ. Κώτσαλος, Πρόεδρος ΕΑΕΕ, κ. Θ. Κοκκάλας, Αντιπρόεδρος ΕΑΕΕ, κ. Α. Σαρρηγεωργίου, Ταμίας ΕΑΕΕ, κ. Δ. Ζορμπάς, Πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων ΕΑΕΕ και του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων και η Μ. Αντωνάκη, Γενική Διευθύντρια ΕΑΕΕ.
www.asfalisinet.grΣχετικά με την υφιστάμενη Οικονομική Κατάσταση Επικουρικού Κεφαλαίου. Το Επικουρικό Κεφάλαιο είναι, χωρίς καμία αμφιβολία, θεσμός με κοινωνικό χαρακτήρα.
Το Επικουρικό Κεφάλαιο χρηματοδοτείται από τις ασφαλιστικές εταιρίες που ασκούν τον κλάδο ασφάλισης αστικής ευθύνης από χερσαία οχήματα και τους ασφαλισμένους σ’ αυτές. Συγκεκριμένα, η καταβαλλόμενη υπέρ του Επικουρικού Κεφαλαίου εισφορά υπολογίζεται σήμερα σε ποσοστό 5% επί των καθαρών ασφαλίστρων του κλάδου αστικής ευθύνης από χερσαία αυτοκίνητα οχήματα. Η εισφορά δε αυτή βαρύνει κατά 70% τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις και κατά 30% τους ασφαλισμένους.
Σήμερα το Επικουρικό Κεφάλαιο αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα οικονομικής ρευστότητας, με άμεση συνέπεια την αδυναμία έγκαιρης και αποτελεσματικής ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις του, ενώ είναι πλέον ορατός ο κίνδυνος να οδηγηθεί σε στάση πληρωμών και διακοπή της λειτουργίας του.
Συγκεκριμένα:
Oι ημερομηνίες για τις καταβολές των αποζημιώσεων στους δικαιούχους προσδιορίζονται σήμερα αναγκαστικά για μετά από τρία (3) χρόνια, η περιουσία του από εισφορές ανέρχεται μόλις στα 70 εκ. ευρώ. Oι υποχρεώσεις του για καταβολή αποζημιώσεων ανέρχονται στα 700 εκατ. Ευρώ.
σύμφωνα με στοιχεία του Επικουρικού Κεφαλαίου από τις 125.457 εκκρεμείς υποθέσεις ζημιών μόλις οι 1.565 υποθέσεις ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ, ενώ οι απαιτήσεις από τις υποθέσεις αυτές (δηλαδή τις 1.565) υπολογίζονται σε 356 εκατ. ευρώ. Βασικοί παράγοντες που οδήγησαν στο υφιστάμενο έλλειμμα είναι δύο.
Πρώτος παράγοντας είναι η συνεχής και ανεξέλεγκτη αύξηση του κόστους των καταβαλλόμενων αποζημιώσεων για την ικανοποίηση της ηθικής βλάβης και της ψυχικής οδύνης. Από τα στοιχεία ου Επικουρικού Κεφαλαίου προκύπτει ότι από το έτος 2005 έως το έτος 2009 οι αποζημιώσεις για την ικανοποίηση της ηθικής βλάβης και της ψυχικής οδύνης έχουν αυξηθεί έως και 400%.
Ευρωπαϊκή εμπειρία
Όσον αφορά ειδικά τη χρηματική ικανοποίηση της ψυχικής οδύνης της οικογένειας θανόντος, αξίζει να σημειωθεί ότι ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες δεν αναγνωρίζουν τέτοιο δικαίωμα, όπως π.χ. η Ολλανδία και η Γερμανία, όπου ειδικά στην τελευταία το δικαίωμα χρηματικής ικανοποίησης αναγνωρίζεται κατ’ εξαίρεση και σε κάθε περίπτωση δεν ξεπερνάει τα 2.500 – 3.000 ευρώ.
Όσον αφορά την ηθική βλάβη αλλά και την ψυχική οδύνη πολλά κράτη μέλη της ευρωπαϊκής οικογένειας έχουν καταφύγει στον καθορισμό αντικειμενικών κριτηρίων για τον προσδιορισμό τους. Η πλέον χαρακτηριστική περίπτωση είναι η περίπτωση της Ισπανίας, η οποία καθόρισε με νόμο τόσο τα πρόσωπα που δικαιούνται αποζημίωσης λόγω ψυχικής οδύνης, όσο και τα ποσά που δίδονται ως χρηματικές ικανοποιήσεις λόγω ηθικής βλάβης ή ψυχικής οδύνης. Προσπάθεια αντικειμενικού προσδιορισμού έχει γίνει και στη Γαλλία και την Αγγλία.
Δεύτερος παράγοντας που συνέτεινε στη διεύρυνση του ελλείμματος είναι η παρατηρούμενη, τα τελευταία χρόνια, διόγκωση των περιπτώσεων που εμπλέκεται και καταβάλλει αποζημιώσεις το Επικουρικό Κεφάλαιο, κυρίως λόγω της ανάκλησης της άδειας λειτουργίας ασφαλιστικών επιχειρήσεων και της αύξησης περαιτέρω του αριθμού των ανασφάλιστων οχημάτων.
Στην συνέντευξη συμμετείχαν ο κ. Γ. Κώτσαλος, Πρόεδρος ΕΑΕΕ, κ. Θ. Κοκκάλας, Αντιπρόεδρος ΕΑΕΕ, κ. Α. Σαρρηγεωργίου, Ταμίας ΕΑΕΕ, κ. Δ. Ζορμπάς, Πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων ΕΑΕΕ και του Επικουρικού Κεφαλαίου Αυτοκινήτων και η Μ. Αντωνάκη, Γενική Διευθύντρια ΕΑΕΕ.