«Η ΔΕΘ, ως έκθεση, πρέπει να αλλάζει χαρακτήρα με βάση τα νέα δεδομένα στην οικονομία και την κοινωνία και να εντείνει τις προσπάθειές της για την παρουσίαση των νέων τεχνολογικών επιτευγμάτων», σημειώνει ο πρόεδρος της HELEXPO ΑΕ Πάρις Μαυρίδης, επισημαίνοντας ωστόσο ότι πρέπει να ξεπεραστεί η στρεβλή εντύπωση ότι η ΔΕΘ του Σεπτεμβρίου είναι «απλά μια εμπορική έκθεση».
«Είναι λάθος να συγκρίνουμε τη ΔΕΘ με τις εμπορικές εκθέσεις. Είναι μια γενική έκθεση. Η ΔΕΘ είναι μεν ένα βήμα για να προβάλουν οι φορείς και οι επιχειρήσεις το έργο τους, αλλά ταυτόχρονα είναι έκθεση του κοινού, ένα πολυγεγονός με πολιτιστική, οικονομική και πολιτική διάσταση», επισημαίνει.
Στην 76η ΔΕΘ, σημειώνει, στόχος των διοργανωτών είναι να προβληθεί «η Ελλάδα της γνώσης, της δημιουργίας και της επιμονής».
Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, εκτός από το αφιέρωμα στην καινοτομία και τη ρομποτική «Innovation & Inventions» (βλ. σχετικό Ειδικό Θέμα), η φετινή ΔΕΘ φιλοξενεί και εκείνο που είναι αφιερωμένο στην επιχειρηματικότητα της Ελλάδας (στο οποίο προβάλλονται τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε περιφέρειας).
Στο μεταξύ, την πεποίθηση ότι η ΔΕΘ, ως διοργάνωση, πρέπει να αποκτήσει ξανά τον πρωτογενή χαρακτήρα της, που είχε περισσότερη σχέση με την οικονομία και λιγότερη με την πολιτική, εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ ΑΕ Τάσος Τζήκας.
Πρόσθεσε ότι η ΔΕΘ υπήρξε διαχρονικά ο σημαντικότερος θεσμός της Θεσσαλονίκης και τη βοήθησε να «φτιάξει» το δικό της ισχυρό εκθεσιακό «μπραντ» στο εξωτερικό, το οποίο όμως έχει αποδυναμωθεί τα τελευταία χρόνια.
Γι’ αυτό, σημείωσε, πρέπει να επιταχυνθούν παρεμβάσεις όπως η δημιουργία του νέου εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου και η ενοποίηση των δύο εταιριών που προέκυψαν από τον πάλαι ποτέ εθνικό εκθεσιακό φορέα (ΔΕΘ ΑΕ και Helexpo AE).
Μνήμες μιας «άλλης ΔΕΘ»
Μνήμες μιας «άλλης ΔΕΘ», στη διάρκεια της οποίας η οικονομική ζωή της Θεσσαλονίκης ζωντάνευε και οι πρέσβεις ξένων χωρών συνέρρεαν στην πόλη μόνο και μόνο για να ακούσουν την ομιλία του εκάστοτε πρωθυπουργού, ανακαλεί ο πρώην πρόεδρος της HELEXPO για τρεις θητείες, Αντώνης Κούρτης.
Μπορεί ο κ. Κούρτης να διετέλεσε πρόεδρος της εταιρείας στις δεκαετίες του '80 και του '90, αλλά η σχέση του με τον θεσμό «πηγαίνει» πολύ πιο πίσω, αφού έχει ζήσει τις διοργανώσεις της ΔΕΘ ως αρχισυντάκτης της εφημερίδας «Θεσσαλονίκη», ήδη από τη δεκαετία του ΄60.
Στις καλές μέρες της ΔΕΘ, θυμάται, οι κρατικές συμμετοχές ξεπερνούσαν τις 30 (σ.σ. φέτος είναι οκτώ), ενώ τα μεγάλα περίπτερα τα καταλάμβαναν κρατικές συμμετοχές, όπως των ΗΠΑ ή της Ρωσίας, «με τεράστιο προσωπικό», που τροφοδοτούσε την οικονομική ζωή της Θεσσαλονίκης -κάτι που δεν συμβαίνει πια, όπως λέει. Γι’ αυτό, όπως επισημαίνει, δεν θα επισκεφτεί τη φετινή ΔΕΘ, ενώ το ίδιο έκανε και τις δύο προηγούμενες χρονιές.
Ο ίδιος θυμάται ότι η διοίκηση της εταιρείας, με επικεφαλής τον ίδιο, είχε ήδη από το 1998 επιμείνει σε μετεγκατάσταση της ΔΕΘ, σε περιοχή όσο το δυνατόν πληρέστερα στο αεροδρόμιο, κάτι που ουδέποτε προχώρησε, καθώς δεν υπήρξαν σχετικές κυβερνητικές αποφάσεις.
Παράλληλα, είχε μεθοδεύσει διεθνείς συνεργασίες (π.χ., διάθεση του 50% και του μάνατζμεντ της Philoxenia στη βρετανική εταιρία, που διοργανώνει τη World Travel Market στο Λονδίνο), προσπάθεια που επίσης δεν τελεσφόρησε, για παρόμοιους λόγους.