-Κάθε ώρα πτήσης ενός ελληνικού F-16 κοστίζει περίπου 10.000 ευρώ, ενώ των Mirage ανεβαίνει στα 11.000 ευρώ!
Αν και η ελληνική αντίδραση περιορίζεται πλέον σε αναγνωρίσεις ή αναχαιτίσεις των τουρκικών πολεμικών αεροσκαφών, χωρίς να καταγράφονται εμπλοκές, το κόστος ετοιμότητας της ελληνικής αμυντικής «μηχανής» παραμένει εξαιρετικά υψηλό. Τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια και λόγω… εξωγενών πιέσεων η στάση της γείτονος χώρας έχει αλλάξει σημαντικά, με τους Τούρκους πιλότους να παραβιάζουν τον εθνικό εναέριο χώρο, αλλά να αποφεύγουν την «στενή» εμπλοκή τους σε αερομαχίες με τους πιλότους της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας. Βάσει αυτών των δεδομένων, η κατανάλωση καυσίμων έχει μειωθεί και συνεπώς και το κόστος των πτήσεων των μαχητικών μας.
Τα «παιχνίδια» κοστίζουν ακριβά…
Σε γενικές γραμμές όμως τα «τουρκικά παιχνίδια» στο Αιγαίο, που επιβάλλουν τη συνοριακή προάσπιση της χώρας, συνεχίζουν την αφαίμαξη των δημόσιων ταμείων. Όπως βεβαιώνουν οι Έλληνες πιλότοι των F-16 και των Μιράζ 2000, η κατάσταση στο Αιγαίο δεν έχει αλλάξει καθόλου. Το μόνο που έχει αλλάξει, όπως επισημαίνουν, είναι ότι το μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσης των πιλότων αναγκαστικά προσανατολίζεται στην αναχαίτιση «άγνωστων στοιχείων», που εισέρχονται στο FIR Αθηνών, και την εκτέλεση των αποκαλούμενων «κολοβών αναχαιτίσεων», με αποτέλεσμα αφ’ ενός να… παραμελούνται τα άλλα είδη εκπαίδευσης και αφ’ ετέρου τα τουρκικά αεροσκάφη να φτάνουν... ανενόχλητα ως τις ακτές της Εύβοιας.
«Η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Αμύνης προφανώς θα θεωρεί όλα τα παραπάνω “φυσιολογικά” και αποδεκτά, επιλέγοντας να δίνει οδηγίες στους Έλληνες πιλότους απλά για αναγνωρίσεις και όχι για αναχαιτίσεις των τουρκικών μαχητικών. Φαίνεται επίσης ότι κάνουμε οικονομία στην κηροζίνη και ότι ταυτόχρονα επιλέγουμε φέτος να κάνουμε μεγαλύτερες “εκπτώσεις” στα κυριαρχικά μας δικαιώματα από κάθε άλλη χρονιά», μας δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Παναγιώτης Θεοδωρακίδης, ταξίαρχος ε.α.
Ορθή ή όχι όμως, ακόμη και αυτή η επιχειρησιακά «αδύναμη» στάση έχει κόστος. Στον υπολογισμό του κόστους αυτού λαμβάνονται υπ’ όψιν οι δαπάνες για καύσιμα, ανταλλακτικά, συντήρηση, επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών, τα αναλογούντα λειτουργικά έξοδα των μονάδων, στις οποίες υπάγονται τα μαχητικά, καθώς και τα «εκτός έδρας» του προσωπικού, που μετακινείται στις προκεχωρημένες βάσεις σε νησιά του Αιγαίου για επιφυλακή. Ωστόσο, η περιοριστική οικονομική πολιτική που ακολουθείται λόγω της κρίσης, έχει οδηγήσει τους επιτελείς του ΓΕΑ να εφαρμόζουν... πατέντες για τη συρρίκνωση των δαπανών. Για παράδειγμα, επιλέγουν τη μείωση των απο-προσγειώσεων, που θεωρούνται δραστηριότητα υψηλού κόστους, καθώς ο πιλότος θα πρέπει να πραγματοποιεί ανά τρίωρο και μια πτήση, στο πλαίσιο της εκπαίδευσής του για τις ανάγκες της επιχειρησιακής του ετοιμότητας.
ΥΕΘΑ: «Εφαρμόζουμε την αεροπορική τακτική του σήμερα…»
Η πρακτική που παγίως ακολουθείται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Άμυνας, συμπυκνώνεται στην αναγνώριση-αναχαίτιση όλων ανεξαιρέτως των ιχνών (αεροσκαφών-ελικοπτέρων), που εισέρχονται στο FIR Αθηνών, χωρίς να έχουν καταθέσει σχέδιο πτήσης (κάτι που προβλέπεται από τον ICAO). Από το ΥΕΘΑ επισημαίνεται η δυναμική αντίδραση της Π.Α. με σύγχρονο τρόπο και με υψηλό επαγγελματισμό, εφαρμόζοντας αεροπορική τακτική του σήμερα, με μεγάλες αποστάσεις, διαχωρισμούς και τακτικές αναγνώρισης, που της επιτρέπουν να ασκεί και να διαμορφώνει με τον καλύτερο τρόπο τοπικά και χρονικά την επιθυμητή αεροπορική κατάσταση. Αναφορικά με τις παραβάσεις των κανόνων εναέριας κυκλοφορίας και τις παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου, τονίζεται ότι σε κάθε περίπτωση η Π.Α. προβαίνει σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες και τις εντολές της πολιτικής ηγεσίας και του ΓΕΕΘΑ στις ενέργειες, που απαιτούνται για την προάσπιση της εθνικής κυριαρχίας και τη διαφύλαξη της ασφάλειας των πτήσεων εντός του FIR Αθηνών.
Στοιχεία «φωτιά» για προκλήσεις, που αναζητούν απαντήσεις
Τα στοιχεία στους παρακάτω πίνακες, που δημοσιεύει ετησίως το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, είναι αντιπροσωπευτικά των προκλήσεων και γενικά των εναέριων «μαχών», που επικρατούν πάνω από τα νησιά του Αιγαίου τα τελευταία 3 χρόνια. Σημειωτέον ότι ο διαχωρισμός μεταξύ παράβασης και παραβίασης είναι ουσιαστικός και οι δύο όροι δεν είναι εναλλάξιμοι. Όταν αναφέρεται κανείς στην χωρίς προειδοποίηση εισβολή στον Εθνικό Εναέριο Χώρο, αυτό αποτελεί ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ και αμφισβήτηση εθνικού κυριαρχικού δικαιώματος. Όταν ένα αεροσκάφος εισέρχεται εντός μίας Περιοχής Πληροφόρησης Πτήσεων (FIR), χωρίς να υποβάλει σχέδιο πτήσης ή να τηρήσει άλλον κανονισμό του ICAO, αυτό αποτελεί ΠΑΡΑΒΑΣΗ του εκάστοτε FIR. Η παράβαση του FIR ουσιαστικά αμφισβητεί την εκχωρημένη από τον ICAO υποχρέωση ενός κράτους του συντονισμού και ελέγχου των πτήσεων στο FIR του.
ΕΤΟΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΥΠΕΡΠΤΗΣΕΙΣ ΕΜΠΛΟΚΕΣ ΟΠΛΙΣΜΕΝΟΙ ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΣΥΝΟΛΟ ΑΕΡΟΣΚΑΦΩΝ
2011 204 340 1 0 129 1.038
2010 729 1.239 20 13 367 3.030
2009 564+ 1.678 51 210+ 2.428+
2008 688 1.288 25 240 393 3.041
2007 868 1.289 48 207 464 2.780
1996 1.689
http://attikipress.gr/