Στατιστικά αχαρτογράφητη η αγορά του ψηφιακού βιβλίου
Η αλματώδης άνοδος του ψηφιακού βιβλίου στις ΗΠΑ προοιωνίζεται το μέλλον του βιβλίου σε κάθε χώρα; ήταν το θέμα συζήτησης με αμερικανούς και ευρωπαίους εκδότες υπό τον συντονισμό του Τομ Τέρβι από την Google Books. Οι συμμετέχοντες μίλησαν για συσκευές ανάγνωσης, τιμές και πνευματικά δικαιώματα, μολονότι όμως πολύς λόγος γίνεται για το ψηφιακό βιβλίο, κανείς τους δεν ήταν σε θέση να μιλήσει με ακριβή στατιστικά στοιχεία και προχώρησαν μόνο σε προσωπικές εκτιμήσεις.
Μεταξύ 5-10% των συνολικών εσόδων της εταιρείας του εκτίμησε ότι ανέρχεται το ποσοστό από τις πωλήσεις του ψηφιακού βιβλίου ο Ρίτσαρντ Τσάρκιν, εκτελεστικός διευθυντής των εκδόσεων Bloomsbury. Με τη σειρά του, ο Γεργκ Πφιλ, διευθυντής του γερμανικού τμήματος των εκδόσεων Random House, εκτίμησε ότι το αντίστοιχο ποσοστό στον δικό του οίκο ανέρχεται στο 2% και τόνισε ότι στη Γερμανία τα e-books καταλαμβάνουν μόλις το 1% της συνολικής αγοράς του βιβλίου.
Από τις νέες απόψεις που ακούστηκαν, σε ό,τι αφορά το εμπόριο των ψηφιακών εκδόσεων, ήταν η θέση ότι, για να γίνουν τα βιβλιοπωλεία ανταγωνιστικά και να σπάσει η κυριαρχία του Amazon με το Kindle, θα πρέπει να δημιουργήσουν δικές τους συσκευές ανάγνωσης. Η αλυσίδα βιβλιοπωλείων Waterstone’s στη Βρετανία ετοιμάζεται ήδη να παρουσιάσει σε λίγες εβδομάδες τη δική της συσκευή, πληροφόρησε ο Ρίτσαρντ Τσάρκιν.
Όσον αφορά την τιμή του ψηφιακού βιβλίου, μολονότι οι χαμηλές τιμές των e-books ήταν αρχικά το δέλεαρ για την προσέλκυση αναγνωστών, ο Τσάρκιν θεώρησε παράδοξη την άποψη ότι η τιμή του ψηφιακού βιβλίου θα πρέπει να ακολουθήσει δουλικά την τιμή του έντυπου. Πρόσθεσε ότι η κοστολόγηση αποτελεί ένα ακανθώδες ζήτημα για το ψηφιακό βιβλίο, κατέληξε όμως ότι, αν οι εκδότες κινηθούν προς τη χαμηλότερη δυνατή τιμή, προς το μηδέν, τότε η βιομηχανία του βιβλίου είναι καταδικασμένη.
Το ψηφιακό βιβλίο προσφέρει πολλές δυνατότητες ανάπτυξης στην αγορά του βιβλίου, δεν είναι όμως τόσο απλή υπόθεση όσο φαίνεται, συμπέρανε ο Τσάρκιν. «Δεν αρκεί απλώς να δημιουργήσουμε μερικά e-books και να βρούμε κάποιον να αναλάβει το μάρκετινγκ. Χρειάζεται πίσω από τις κινήσεις μας να υπάρχει κάποιο πρόγραμμα».
Η πειρατεία απειλεί το ψηφιακό βιβλίο
Ο Νάβικοφ εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι το ψηφιακό βιβλίο μπορεί να βοηθήσει τη βιομηχανία του βιβλίου να αναπτυχθεί αρκεί να βρεθεί τρόπος να καταπολεμηθεί η πειρατεία, εξηγώντας ότι τα πειρατικά e-books που κυκλοφορούν στην αγορά είναι 10 φορές περισσότερα από τα νόμιμα.
Σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες που προσφέρει το ψηφιακό περιβάλλον, ο Μέικινσον ανέφερε ότι, όπως φαίνεται, μέχρι στιγμής οι αναγνώστες θέλουν απλώς βιβλία στις συσκευές τους και δεν ενθουσιάζονται με τις δυνατότητες που προσφέρουν τα λεγόμενα εμπλουτισμένα βιβλία. «Το ψηφιακό περιβάλλον δεν περιορίζεται όμως μονάχα στο e-book», τόνισε. «Επηρεάζει κάθε τομέα της εκδοτικής δραστηριότητας, από τον τρόπο με τον οποίο επιλέγεται ένα χειρόγραφο προς έκδοση μέχρι την παραγωγή, τις δημόσιες σχέσεις και το μάρκετινγκ».
Ο Nουρί εξέφρασε την προσδοκία του οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών βιβλίων να καταλάβουν σταδιακά μερίδιο 30% ή και 40% της αγοράς, παραδέχτηκε όμως ότι –σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, που το ποσοστό αυτό φτάνει τώρα το 20%, και τη Βρετανία, όπου φτάνει το 10%, στη Γαλλία το ποσοστό αυτό βρίσκεται στο 0%. Τα συνολικά έσοδα από τις πωλήσεις e-books στη Ρωσία είναι, όπως εκτίμησε ο Νάβικοφ, περίπου 2 εκατ. δολάρια.
Αποφεύγοντας μεγάλες κουβέντες όπως «εξέλιξη» ή «επανάσταση», οι συμμετέχοντες εκδότες εκτίμησαν νηφάλια το προσεχές μέλλον του βιβλίου. Αγκάλιασαν όλοι τις ευκαιρίες που παρέχει το ψηφιακό περιβάλλον σε παγκόσμιο επίπεδο και αναγνώρισαν τις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσουν άμεσα, όπως η πειρατεία. «Το ισχυρότερο όπλο κατά της πειρατείας είναι», κατέληξε ο Γάλλος Νουρί, «να κυκλοφορούμε τα βιβλία μας σε ελκυστική τιμή και σε όσο το δυνατόν περισσότερα φορμάτ και αγορές».