Ο συνταγματολόγος Υπουργός Υγείας κ. Ανδρέας Λοβέρδος φαίνεται πώς αποφάσισε να εξαφανίσει και την υποτυπώδη δημογραφική πολιτική της χώρας, γιατί αλλοιώς δεν...
εξηγείται η ένταξη στο σχέδιο νόμου (Ανασυγκρότηση Φορέων Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Κέντρα Αποκατάστασης, Αναδιάρθρωση Ε.Σ.Υ και Άλλες Διατάξεις) της διατάξεως του άρθρου 21 παρ.3 με το οποίο περικόπτει τα επιδόματα των πολυτέκνων και των τριτέκνων σε όσους έχουν ετήσιο εισόδημα 55.000 ευρώ, χωρίς να διευκρινίζει εάν πρόκειται περί του καθαρού φορολογητέου ή όχι και θέτοντας μάλιστα το ίδιο όριο και στον έχοντα τρία τέκνα και τον έχοντα τέσσερα τέκνα, ενώ αυξάνει το όριο κατά 5.000 ευρώ σε όσους έχουν 5ο και άνω τέκνο. Προσδοκά δε την εξοικονόμηση με αυτή την απαράδεκτη διάταξη 20.000.000 ευρώ!!!
Σε συνέντευξη του ο ίδιος στις 21-11-2010 στην εφημερίδα « VETO» και στην ερώτηση του δημοσιογράφου: « θα περικοπούν επιδόματα όπως αυτό το τριτέκνων; Τί έχετε συζητήσει με τους συναδέλφους σας υπουργούς;» απάντησε:
« Γενικώς, επιδόματα αυτού του είδους θα εξορθολογισθούν με βάση τις κατευθύνσεις του Προϋπολογισμού. Δεν θα περικοπούν τα επιδόματα, αλλά από τα 800 περίπου εκατομμύρια ευρώ που δίδουμε για οικογενειακά επιδόματα θα εξοικονομηθούν, όπως προβλέπει ο Προϋπολογισμός, 150 με στοχευμένες παρεμβάσεις. Π.χ. ένας με εισόδημα 100.000 ευρώ δεν χρειάζεται πολυτεκνικό επίδομα. Ξέρω βέβαια τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, γι΄ αυτό θα είμαι πολύ προσεκτικός».
Ακολούθως τον Δεκέμβριο του 2010 σε σχέδιο νόμου καθιέρωνε όρια εισοδήματος, τα οποία στην συνέχεια απέσυρε μιλώντας επί του προϋπολογισμού και δηλώνοντας τ΄ ακόλουθα:
«Δεν θα υπάρξουν εισοδηματικά κριτήρια για την καταβολή του πολυτεκνικού επιδόματος. Θα αναζητηθούν άλλοι τρόποι για να μειωθούν οι δαπάνες στον τομέα αυτό».
Είναι απαράδεκτο να επαναφέρονται εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων.
Φαίνεται πως η Κυβέρνηση αποφάσισε, στο βωμό της οικονομικής κρίσης, να θυσιάσει και τη δημογραφική πολιτική της χώρας, γιατί διαφορετικά δεν εξηγείται η ένταξη σε νομοσχέδιο διάταξης σύμφωνα με την οποία τίθεται εκ νέου το εισοδηματικό κριτήριο των 55.000 ευρώ για τη χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων.
Είναι απαράδεκτο να επαναφέρονται και μάλιστα από Υπουργό, καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου, τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων, τη στιγμή κατά την οποία το μέτρο αυτό, πού είχε θεσπισθεί και παλαιότερα κρίθηκε αντισυνταγματικό γιατί δεν πρόκειται για επιδόματα προνοιακού χαρακτήρα αλλά για δημογραφικό κίνητρο να αποκτήσουν τα νέα ζευγάρια περισσότερα παιδιά.
Επί του προκειμένου η Ολομέλεια του Σ.τ.Ε. αποφάνθηκε:
Με την υπ’ αριθμ. 1095/2001 απόφασή της:
«Επειδή, το άρθρο 21 παρ. 2 του Συντάγματος ορίζει ότι «οι πολύτεκνες οικογένειες … δικαιούνται της ειδικής φροντίδας του κράτους», με τη διάταξη αυτή, η θέσπιση της οποίας αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος της χώρας, παρέχεται μεν, κατ’ αρχήν, υπόδειξη προς τον κοινό νομοθέτη για τη λήψη των κατάλληλων μέτρων φροντίδας υπέρ των πολυτέκνων οικογενειών, εξυπακούεται, όμως, ταυτοχρόνως στοιχειώδης απαγορευτικός κανόνας, δεσμευτικός για τον κοινό νομοθέτη, συμφώνως προς το οποίο δεν είναι συνταγματικώς ανεκτός ο περιορισμός ή η υποβάθμιση της παρεχομένης στους πολυτέκνους ειδικής φροντίδος, άνευ αποχρώντος λόγου, στα πλαίσια της αυτής σχέσεως. Εν όψει δε της αδιαστίκτου διατυπώσεως της εν λόγω συνταγματικής διατάξεως αλλά και του προαναφερθέντος σκοπού της, η εξυπηρέτηση του οποίου συνιστά και λόγον γενικωτέρου δημοσίου συμφέροντος (βλ. Σ.Ε. 2773/1991), δεν είναι, επίσης, συνταγματικώς ανεκτές, ρυθμίσεις με τις οποίες ορισμένες πολύτεκνες οικογένειες εξαιρούνται της ανωτέρω ειδικής κρατικής φροντίδος, αφού έτσι αναιρείται, ως προς αυτές, η αδιαστίκτως υπέρ των πολυτέκνων οικογενειών επιβαλλομένη από το Σύνταγμα ειδική φροντίδα του Κράτους.
Η θέσπιση δε, ειδικότερα, τέτοιων εξαιρέσεων με κριτήρια αναγόμενα στο εισόδημα των πολυτέκνων οικογενειών δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτή, εν όψει και του ότι ο συνταγματικός νομοθέτης, θεσπίζοντας την υπέρ αυτών ειδική κρατική φροντίδα, δεν απέβλεψε στην ενίσχυση αυτών ως κατηγορίας οικονομικώς αδυνάτων ή αναξιοπαθούντων προσώπων».
Με την υπ’ αριθμ. 314/2007 ομοία:
«Οι παροχές του νόμου αυτού, δηλαδή τόσο το επίδομα, όσο και η ισόβια σύνταξη έχουν προσέτι το χαρακτήρα κινήτρου προς τους νέους γονείς για τη δημιουργία πολύτεκνων οικογενειών, με στόχο την αντιμετώπιση του οξέος δημογραφικού προβλήματος της χώρας. Η δε χορήγηση της συντάξεως αποτελεί επί πλέον κίνητρο προς τους γονείς, δεδομένου ότι η οικονομική ενίσχυση προς αυτούς δεν θα παύσει να χορηγείται, λόγω της ηλικίας των τέκνων […].
Πρέπει να σημειωθεί ότι με τις περικοπές, που ήδη έκανε ο Υπουργός, στά πολυτεκνικά επιδόματα (στρογγυλοποιήσεις, 44 και 88 ευρώ μόνο μηνιαίως αντί των 102 στις πολύτεκνες μητέρες με 1 και 2 τέκνα αντιστοίχως κάτω των 23 ετών, περικοπή του πολυτεκνικού επιδόματος του 3ου τέκνου στην πολύτεκνη, που λαμβάνει το πολυτεκνικό επίδομα κλπ.) εξοικονόμησε ετησίως το ποσό των 50.000.000 ευρώ (βλέπε κονδύλια προϋπολογισμού 2010, 2011 και 2012).
Aκόμη η Κυβέρνηση για λόγους που ουδέποτε έχει εξηγήσει:
α) Αρνείται να θεσπίσει όρια εισοδήματος για τη δωρεάν χορήγηση στούς μαθητές των σχολικών βιβλίων, προφανώς επειδή το μέτρο δεν αφορά μόνο τους πολυτέκνους, γιατί τότε θα το καθιέρωνε, αλλά στην συντριπτική πλειοψηφία τους μη πολύτεκνους και εκεί «π.χ. ένας με εισόδημα 100.000 ευρώ χρειάζεται να λαμβάνει τα βιβλία δωρεάν», κατά την απάντηση του Υπουργού Υγείας.
β) Για τους ίδιους παραπάνω λόγους αρνείται να θεσπίσει όρια εισοδήματος για τη δωρεάν χορήγηση στούς φοιτητές των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων και εκεί «π.χ. ένας με εισόδημα 100.000 ευρώ χρειάζεται να λαμβάνει τα βιβλία δωρεάν», κατά την απάντηση του Υπουργού Υγείας.
Στις δύο παραπάνω περιπτώσεις α και β δεν χρειάζεται η θέσπιση ορίων εισοδηματος, αλλά η έκδοση μιάς απλής Υπουργικής αποφάσεως της επί Παιδείας Υπουργού, όπως προβλέπεται από το άρθρο 60 παρ. 12 του Ν. 15661985, με την οποία θα υποχρεώνονται οι μαθητές να επιστρέφουν τα βιβλία, όπως γίνεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν την επόμενη σχολική χρονιά, αλλά θα τα πληρώνουν. Με αυτή και μόνον την Υπουργική απόφαση θα εξοικονομίσουν πλέον των 50.000.000 ευρώ ετησίως!!
Εν όψει των ανωτέρω είναι αυταπόδεικτο ότι η εκ νέου προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας θα ακυρώσει την αντισυνταγματική διάταξη περί των ορίων εισοδήματος δεν πρόκειται να υπάρξει αυτή η εξοικονόμηση των 20 εκ. ευρώ, που προσδοκά ο κ. Υπουργός και συνεπώς η διάταξη πρέπει ν΄ αποσυρθεί.
Για την ΑΣΠΕ
Ο Πρόεδρος
Βασίλειος Θεοτοκάτος
Ο Γεν.Γραμματέας
Εμμ. Χρυσόγελος
εξηγείται η ένταξη στο σχέδιο νόμου (Ανασυγκρότηση Φορέων Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Κέντρα Αποκατάστασης, Αναδιάρθρωση Ε.Σ.Υ και Άλλες Διατάξεις) της διατάξεως του άρθρου 21 παρ.3 με το οποίο περικόπτει τα επιδόματα των πολυτέκνων και των τριτέκνων σε όσους έχουν ετήσιο εισόδημα 55.000 ευρώ, χωρίς να διευκρινίζει εάν πρόκειται περί του καθαρού φορολογητέου ή όχι και θέτοντας μάλιστα το ίδιο όριο και στον έχοντα τρία τέκνα και τον έχοντα τέσσερα τέκνα, ενώ αυξάνει το όριο κατά 5.000 ευρώ σε όσους έχουν 5ο και άνω τέκνο. Προσδοκά δε την εξοικονόμηση με αυτή την απαράδεκτη διάταξη 20.000.000 ευρώ!!!
Σε συνέντευξη του ο ίδιος στις 21-11-2010 στην εφημερίδα « VETO» και στην ερώτηση του δημοσιογράφου: « θα περικοπούν επιδόματα όπως αυτό το τριτέκνων; Τί έχετε συζητήσει με τους συναδέλφους σας υπουργούς;» απάντησε:
« Γενικώς, επιδόματα αυτού του είδους θα εξορθολογισθούν με βάση τις κατευθύνσεις του Προϋπολογισμού. Δεν θα περικοπούν τα επιδόματα, αλλά από τα 800 περίπου εκατομμύρια ευρώ που δίδουμε για οικογενειακά επιδόματα θα εξοικονομηθούν, όπως προβλέπει ο Προϋπολογισμός, 150 με στοχευμένες παρεμβάσεις. Π.χ. ένας με εισόδημα 100.000 ευρώ δεν χρειάζεται πολυτεκνικό επίδομα. Ξέρω βέβαια τη νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας, γι΄ αυτό θα είμαι πολύ προσεκτικός».
Ακολούθως τον Δεκέμβριο του 2010 σε σχέδιο νόμου καθιέρωνε όρια εισοδήματος, τα οποία στην συνέχεια απέσυρε μιλώντας επί του προϋπολογισμού και δηλώνοντας τ΄ ακόλουθα:
«Δεν θα υπάρξουν εισοδηματικά κριτήρια για την καταβολή του πολυτεκνικού επιδόματος. Θα αναζητηθούν άλλοι τρόποι για να μειωθούν οι δαπάνες στον τομέα αυτό».
Είναι απαράδεκτο να επαναφέρονται εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων.
Φαίνεται πως η Κυβέρνηση αποφάσισε, στο βωμό της οικονομικής κρίσης, να θυσιάσει και τη δημογραφική πολιτική της χώρας, γιατί διαφορετικά δεν εξηγείται η ένταξη σε νομοσχέδιο διάταξης σύμφωνα με την οποία τίθεται εκ νέου το εισοδηματικό κριτήριο των 55.000 ευρώ για τη χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων.
Είναι απαράδεκτο να επαναφέρονται και μάλιστα από Υπουργό, καθηγητή του Συνταγματικού Δικαίου, τα εισοδηματικά κριτήρια για τη χορήγηση των πολυτεκνικών επιδομάτων, τη στιγμή κατά την οποία το μέτρο αυτό, πού είχε θεσπισθεί και παλαιότερα κρίθηκε αντισυνταγματικό γιατί δεν πρόκειται για επιδόματα προνοιακού χαρακτήρα αλλά για δημογραφικό κίνητρο να αποκτήσουν τα νέα ζευγάρια περισσότερα παιδιά.
Επί του προκειμένου η Ολομέλεια του Σ.τ.Ε. αποφάνθηκε:
Με την υπ’ αριθμ. 1095/2001 απόφασή της:
«Επειδή, το άρθρο 21 παρ. 2 του Συντάγματος ορίζει ότι «οι πολύτεκνες οικογένειες … δικαιούνται της ειδικής φροντίδας του κράτους», με τη διάταξη αυτή, η θέσπιση της οποίας αποσκοπεί στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος της χώρας, παρέχεται μεν, κατ’ αρχήν, υπόδειξη προς τον κοινό νομοθέτη για τη λήψη των κατάλληλων μέτρων φροντίδας υπέρ των πολυτέκνων οικογενειών, εξυπακούεται, όμως, ταυτοχρόνως στοιχειώδης απαγορευτικός κανόνας, δεσμευτικός για τον κοινό νομοθέτη, συμφώνως προς το οποίο δεν είναι συνταγματικώς ανεκτός ο περιορισμός ή η υποβάθμιση της παρεχομένης στους πολυτέκνους ειδικής φροντίδος, άνευ αποχρώντος λόγου, στα πλαίσια της αυτής σχέσεως. Εν όψει δε της αδιαστίκτου διατυπώσεως της εν λόγω συνταγματικής διατάξεως αλλά και του προαναφερθέντος σκοπού της, η εξυπηρέτηση του οποίου συνιστά και λόγον γενικωτέρου δημοσίου συμφέροντος (βλ. Σ.Ε. 2773/1991), δεν είναι, επίσης, συνταγματικώς ανεκτές, ρυθμίσεις με τις οποίες ορισμένες πολύτεκνες οικογένειες εξαιρούνται της ανωτέρω ειδικής κρατικής φροντίδος, αφού έτσι αναιρείται, ως προς αυτές, η αδιαστίκτως υπέρ των πολυτέκνων οικογενειών επιβαλλομένη από το Σύνταγμα ειδική φροντίδα του Κράτους.
Η θέσπιση δε, ειδικότερα, τέτοιων εξαιρέσεων με κριτήρια αναγόμενα στο εισόδημα των πολυτέκνων οικογενειών δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτή, εν όψει και του ότι ο συνταγματικός νομοθέτης, θεσπίζοντας την υπέρ αυτών ειδική κρατική φροντίδα, δεν απέβλεψε στην ενίσχυση αυτών ως κατηγορίας οικονομικώς αδυνάτων ή αναξιοπαθούντων προσώπων».
Με την υπ’ αριθμ. 314/2007 ομοία:
«Οι παροχές του νόμου αυτού, δηλαδή τόσο το επίδομα, όσο και η ισόβια σύνταξη έχουν προσέτι το χαρακτήρα κινήτρου προς τους νέους γονείς για τη δημιουργία πολύτεκνων οικογενειών, με στόχο την αντιμετώπιση του οξέος δημογραφικού προβλήματος της χώρας. Η δε χορήγηση της συντάξεως αποτελεί επί πλέον κίνητρο προς τους γονείς, δεδομένου ότι η οικονομική ενίσχυση προς αυτούς δεν θα παύσει να χορηγείται, λόγω της ηλικίας των τέκνων […].
Πρέπει να σημειωθεί ότι με τις περικοπές, που ήδη έκανε ο Υπουργός, στά πολυτεκνικά επιδόματα (στρογγυλοποιήσεις, 44 και 88 ευρώ μόνο μηνιαίως αντί των 102 στις πολύτεκνες μητέρες με 1 και 2 τέκνα αντιστοίχως κάτω των 23 ετών, περικοπή του πολυτεκνικού επιδόματος του 3ου τέκνου στην πολύτεκνη, που λαμβάνει το πολυτεκνικό επίδομα κλπ.) εξοικονόμησε ετησίως το ποσό των 50.000.000 ευρώ (βλέπε κονδύλια προϋπολογισμού 2010, 2011 και 2012).
Aκόμη η Κυβέρνηση για λόγους που ουδέποτε έχει εξηγήσει:
α) Αρνείται να θεσπίσει όρια εισοδήματος για τη δωρεάν χορήγηση στούς μαθητές των σχολικών βιβλίων, προφανώς επειδή το μέτρο δεν αφορά μόνο τους πολυτέκνους, γιατί τότε θα το καθιέρωνε, αλλά στην συντριπτική πλειοψηφία τους μη πολύτεκνους και εκεί «π.χ. ένας με εισόδημα 100.000 ευρώ χρειάζεται να λαμβάνει τα βιβλία δωρεάν», κατά την απάντηση του Υπουργού Υγείας.
β) Για τους ίδιους παραπάνω λόγους αρνείται να θεσπίσει όρια εισοδήματος για τη δωρεάν χορήγηση στούς φοιτητές των πανεπιστημιακών συγγραμμάτων και εκεί «π.χ. ένας με εισόδημα 100.000 ευρώ χρειάζεται να λαμβάνει τα βιβλία δωρεάν», κατά την απάντηση του Υπουργού Υγείας.
Στις δύο παραπάνω περιπτώσεις α και β δεν χρειάζεται η θέσπιση ορίων εισοδηματος, αλλά η έκδοση μιάς απλής Υπουργικής αποφάσεως της επί Παιδείας Υπουργού, όπως προβλέπεται από το άρθρο 60 παρ. 12 του Ν. 15661985, με την οποία θα υποχρεώνονται οι μαθητές να επιστρέφουν τα βιβλία, όπως γίνεται σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, προκειμένου να χρησιμοποιηθούν την επόμενη σχολική χρονιά, αλλά θα τα πληρώνουν. Με αυτή και μόνον την Υπουργική απόφαση θα εξοικονομίσουν πλέον των 50.000.000 ευρώ ετησίως!!
Εν όψει των ανωτέρω είναι αυταπόδεικτο ότι η εκ νέου προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας θα ακυρώσει την αντισυνταγματική διάταξη περί των ορίων εισοδήματος δεν πρόκειται να υπάρξει αυτή η εξοικονόμηση των 20 εκ. ευρώ, που προσδοκά ο κ. Υπουργός και συνεπώς η διάταξη πρέπει ν΄ αποσυρθεί.
Για την ΑΣΠΕ
Ο Πρόεδρος
Βασίλειος Θεοτοκάτος
Ο Γεν.Γραμματέας
Εμμ. Χρυσόγελος