«Αν δούμε το έργο από περιβαλλοντική σκοπιά, αποτελεί απείρως καλύτερη λύση από την υφιστάμενη», δηλώνει στη Real planet o υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης. «Τόσα χρόνια το Πέραμα έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο πάρκινγκ. Από τη στιγμή που θα κατασκευαστεί η σήραγγα, ο χρόνος μετακίνησης θα υποτριπλασιαστεί, το κόστος θα μειωθεί στα 2/5, ενώ η ποιότητα ζωής στο Πέραμα θα βελτιωθεί σημαντικά», υποστηρίζει.
Ο κόμβος του Περάματος εξυπηρετεί τη μεγαλύτερη γραμμή οχημάτων στην Ελλάδα, σημειώνει το υπουργείο. Υπολογίζεται ότι σε ετήσια βάση, περισσότερα από 5 εκατομμύρια αυτοκίνητα περνούν από την περιοχή για να επιβιβαστούν στα φέριμποτ με προορισμό τη Σαλαμίνα, ενώ εξυπηρετούνται και 2 εκατομμύρια πεζοί. Ο δρόμος που έχει σχεδιαστεί συμπληρωματικά της υποθαλάσσιας σήραγγας προβλέπεται να είναι περιμετρικός και να παρακάμπτει το Πέραμα αλλά και την πόλη της Σαλαμίνας. Σύμφωνα με το σχέδιο, θα ξεκινά λίγο πιο έξω από το Πέραμα, κοντά στις εγκαταστάσεις του Ναυτικού, και θα βγαίνει στο νησάκι του Αγίου Γεωργίου, απ’ όπου θα καταλήγει στα όρια του Ναυστάθμου της Σαλαμίνας.
Μια παλιά ιστορία
Η συζήτηση για τη ζεύξη Περάματος - Σαλαμίνας ξεκίνησε το 1993, αλλά δεν προχώρησε έκτοτε. Σήμερα οι μελέτες έχουν επικαιροποιηθεί και ολοκληρωθεί και, όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο Υποδομών, πρόκειται να βγουν σε διαβούλευση το πρώτο εξάμηνο του 2012, έτσι ώστε μέχρι το τέλος της επόμενης χρονιάς το έργο να έχει δημοπρατηθεί. Υπολογίζεται ότι το κόστος κατασκευής της σήραγγας ανέρχεται γύρω στα 300-350 εκατομμύρια ευρώ και θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης. Εκτιμάται, μάλιστα, ότι θα αποσβεστεί σε 15 χρόνια.
«Το ζητούμενο είναι να συμπεριληφθεί στο νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Αθήνα και την Αττική», τονίζει ο Γ. Μαγκριώτης. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, θα του έδινε και το «πράσινο φως», εφόσον θα ξεπερνούσε ευκολότερα πιθανές προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας και άλλα αντίστοιχα εμπόδια.
Ο πρόεδρος του Οργανισμού Αθήνας Γιάννης Πολύζος, πάντως, δεν φαίνεται να συμμερίζεται τις απόψεις του υπουργείου: «Τη στιγμή που το υπουργείο Υποδομών προχωρά στην αναβάθμιση της Αττικής Οδού, καθώς και του παλιού εθνικού δρόμου που περνά από το Χαϊδάρι, τον Ασπρόπυργο και την Ελευσίνα, η κατασκευή της ζεύξης αποτελεί υπερσχεδιασμό». Συμπληρώνει, ωστόσο, ότι «όλα είναι ανοιχτά από τη στιγμή που δεν αλλάζουν τη φιλοσοφία του νέου ρυθμιστικού», το οποίο έχει βγει ήδη σε διαβούλευση.
Οι δήμοι
Και σε επίπεδο δήμων, εξάλλου, οι απόψεις διίστανται σχετικά με τη χρησιμότητα του έργου. Ο μεν δήμαρχος Περάματος Παντελής Ζουμπούλης θεωρεί ότι η ζεύξη θα αναβαθμίσει τον επιβαρημένο με πολλαπλά περιβαλλοντικά προβλήματα δήμο του και ταυτόχρονα θα τον ενισχύσει οικονομικά, καθώς τα έσοδα από τα διόδια θα καταλήγουν, πλέον, στον δικό του «κουμπαρά»: «Μέχρι σήμερα, αναλογούσαν στον δήμο Περάματος 10 λεπτά ανταποδοτικά τέλη ανά εισιτήριο πλοίου, όμως ουδέποτε μας αποδόθηκαν. Με την εκμετάλλευση των διοδίων, ο δήμος μας θα έχει ένα πολύ καλό έσοδο».
Ο δήμαρχος Σαλαμίνας Γιάννης Τσαβαρής, από την άλλη, διαμαρτύρεται έντονα καθώς, όπως αναφέρει, οι ιθύνοντες «δεν είχαν καν τη δέουσα ευαισθησία» να τον ενημερώσουν σχετικά. Θεωρεί την κατασκευή της ζεύξης καταστροφική για το περιβάλλον του νησιού του, σε μια περίοδο μάλιστα που εκκρεμούν άλλα σοβαρά περιβαλλοντικά ζητήματα, όπως το δίκτυο λυμάτων, το σχέδιο πόλης κ.λπ. «Η Σαλαμίνα δεν πρέπει να γίνει αυτοκινητόδρομος, δεν μπορούν να κάνουν το νησί μας στεριά», λέει χαρακτηριστικά, ενώ ξεκαθαρίζει ότι, ως δήμαρχος, δεν μπορεί να πάρει τέτοια απόφαση, γι’ αυτό και θα θέσει το ζήτημα σε δημοψήφισμα.
«Στη Σαλαμίνα θα πηγαίνει ο ίδιος αριθμός αυτοκινήτων», απαντά ο υφυπουργός Υποδομών. «Αν, τώρα, ο δήμαρχος αποφασίσει να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα από την πόλη του, καλώς να το κάνει, όμως εφόσον πηγαίνουν στο νησί, γιατί να μη βελτιωθεί η κατάσταση;», διερωτάται.