Το ρομποτικό ελικόπτερο του Διαβαλκανικού Κέντρου Περιβάλλοντος έχει ήδη εκτελέσει πτήσεις πάνω από υγροβιότοπους, φωτογραφίζοντας την υπάρχουσα κατάσταση και συλλέγοντας πολύτιμες φωτογραφίες, ενώ η τηλεκατευθυνόμενη βάρκα έχει κάνει πολλαπλές δειγματοληψίες στο Δέλτα του Αξιού.
«Πρόκειται για δύο σημαντικά εργαλεία περιβαλλοντικής παρακολούθησης», εξηγεί ο επίκουρος καθηγητής γεωπονίας του ΑΠΘ Σταύρος Βουγιούκας, με αφορμή τη συμμετοχή του στο διεθνές συνέδριο, με θέμα «Κλιματική Αλλαγή και Θαλάσσιοι Πόροι: εργαλεία για την εκτίμηση της επίδρασης της κλιματικής αλλαγής, λήψη αποφάσεων και διαχείριση», που διοργανώνει το διήμερο 8 και 9 Νοεμβρίου, το Τμήμα Βιολογίας του ΑΠΘ.
Το συνέδριο διοργανώνεται στο πλαίσιο προώθησης της διεπιστημονικής συνεργασίας μεταξύ του ΑΠΘ και πανεπιστημίων του εξωτερικού, σε θέματα που αφορούν την έρευνα και την ανάπτυξη καινοτόμων μέτρων αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στις παράκτιες περιοχές, καθώς και των αντίστοιχων οικονομικών συνεπειών.
Σύμφωνα με τον κ.Βουγιούκα, το ελικοπτεράκι, μήκους δύο μέτρων, είναι εξοπλισμένο με πολυφασματική κάμερα υψηλής ανάλυσης, η οποία διαθέτει τέσσερα κανάλια στο ορατό και στο υπέρυθρο μήκος κύματος και μπορεί να πετάξει σε ύψος πολλών μέτρων, σηκώνοντας μέχρι οχτώ κιλά βάρος.
«Με τις ειδικές φωτογραφίες υπερυψηλής ανάλυσης που τραβά, αποκαλύπτονται σημαντικές πληροφορίες σχετικά με τη βλάστηση και την κατάσταση της παράκτιας ζώνης ενός υγροβιότοπου, οι οποίες, σε συνδυασμό με τις δορυφορικές λήψεις, μας δίνουν πολύτιμα δεδομένα, δημιουργώντας παράλληλα και ένα αξιόπιστο αρχείο γνώσης», λέει χαρακτηριστικά.
Σημειώνεται ότι το μη επανδρωμένο ελικόπτερο προμηθεύτηκε από αμερικάνικη εταιρεία το Διαβαλκανικό Κέντρο Περιβάλλοντος πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, μέσω ευρωπαϊκού προγράμματος για την παρακολούθηση λιμνών.
«Πιλότος» του ελικοπτέρου και κατασκευαστής της τηλεκατευθυνόμενης βάρκας είναι ο 33χρονος μοντελιστής από την Ξάνθη Βασίλης Λιακόπουλος.
«Μού ζητήθηκε από το πανεπιστήμιο η κατασκευή ενός πλωτού μέσου, προκειμένου να γίνεται δειγματοληψία νερού από υγροβιότοπους, όπου δεν μπορεί να προσεγγίσει άνθρωπος, λόγω της λάσπης», δηλώνει και όπως εξηγεί, έφτιαξε μία πλωτή σχεδία, με επιφανειακό έλικα αεροσκάφους, που μπορεί να κινηθεί σε αβαθή νερά. Είναι μήκους περίπου ενάμιση μέτρου, διαθέτει GPS προκειμένου να γίνεται χαρτογράφηση της πορείας του και με ειδικό ηλεκτρικό βίντσι κατεβάζει στην επιφάνεια του νερού ένα δειγματολήπτη.
«Στην ουσία, είναι ένα πάντρεμα πλάβας (βάρκας) και Hovercraft και αποτελεί το πρώτο μη επανδρωμένο όχημα για περιβαλλοντική παρακολούθηση που είναι και αμφίβιο», υπογραμμίζει ο κ. Λιακόπουλος.