Χαρακτηριστικά, προκαλεί μάλλον έκπληξη το γεγονός ότι, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Reuters, για την ώρα κύριος προμηθευτής των ελληνικών διυλιστηρίων είναι το Ιράν, το οποίο κατά το 2010 κάλυπτε μόλις το 16% των αναγκών της Ελλάδας για αργό πετρέλαιο.
Οι παραδοσιακοί προμηθευτές της χώρας μας – και κυρίαρχοι «παίκτες» της αγοράς πετρελαίου διεθνώς – ήταν, πρωτίστως, η Ρωσία, και ακολούθως το Αζερμπαϊτζάν, το Καζακστάν, η Λιβύη και το Ιράκ, σύμφωνα και με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ωστόσο, όπως μαρτυρούν τα σημερινά δεδομένα,η αγορά αργού πετρελαίου από τη Ρωσία, το Αζερμπαϊτζάν και το Καζακστάν έχει «παγώσει» εδώ και κάποιους μήνες, με βασική αιτία την έλλειψη τραπεζικής χρηματοδότησης...
Επιχειρηματίας μεγάλης διεθνούς εταιρείας πετρελαίου δήλωσε χαρακτηριστικά στο γερμανικό πρακτορείο: «Εταιρείες σαν εμάς δεν μπορούν να έχουν συμφωνίες μαζί τους (σ.σ: με τους Έλληνες). Ενέχει πάρα πολλούς κινδύνους. Ίσως οι ανεξάρτητοι έμποροι να είναι περισσότερο έτοιμοι για κάτι τέτοιο…».
Έτερος επιχειρηματίας μεγάλου εμπορικού οίκου δήλωσε αυτολεξεί: «Το οικονομικό μας τμήμα αρνείται να κάνει συμφωνίες με τους Έλληνες. Όχι ότι δεν πληρώνουν - απλά για προληπτικούς λόγους» - διατύπωση απολύτως δηλωτική του ιδιαίτερα αρνητικού κλίματος που εισπράττουν τα ελληνικά διυλιστήρια.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, επί του θέματος ζητήθηκε η θέση τόσο της μεγαλύτερης ελληνικής βιομηχανίας διύλισης, των «Ελληνικών Πετρελαίων», όσο και της δεύτερης μεγαλύτερης, της «Motor Oil Hellas», αλλά οι υπεύθυνοι των εταιρειών αρνήθηκαν να προβούν – όπως είναι λογικό - σε οποιοδήποτε σχόλιο.
Να επισημάνουμε ότι η χρονική στιγμή κατά την οποία εξαρτάται ο εφοδιασμός της Ελλάδας με πετρέλαιο από το Ιράν είναι η χειρότερη δυνατή, μιας και, όπως είναι γνωστό, στο εγγύς μέλλον επίκειται η επιβολή νέων σκληρών οικονομικών κυρώσεων στην Τεχεράνη, από τις μεγάλες χώρες της Δύσης, μετά την πρόσφατη δημοσιοποίηση της έκθεσης της ΙΑΕΑ για το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα(…).
aegeantimes.gr