Η μελέτη καλύπτει συνολικά 18 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα. Κατά τη δεύτερη και τρίτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου, τέθηκαν ερωτήματα σε ένα ευρύ αντιπροσωπευτικό δείγμα καταναλωτών (18.354 άτομα), ηλικίας μεταξύ 18-65 ετών, προκειμένου να αξιολογηθεί ο τρόπος σκέψης τους και να καταγραφούν οι προγραμματισμένες δαπάνες σε δώρα, διασκέδαση εκτός σπιτιού και φαγητό για τα γιορτινά γεύματα.
Τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν το γεγονός ότι οι Έλληνες είναι οι πιο απογοητευμένοι καταναλωτές, σε σύγκριση με το υπόλοιπο δείγμα, σχετικά με την κατάσταση της οικονομίας, με το 92% να υποστηρίζει ότι η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση και το 81% να δηλώνει ότι έχει περιοριστεί η αγοραστική του δύναμη.
Το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον θα οδηγήσει τους Έλληνες να προβούν σε περαιτέρω περικοπή του ήδη μειωμένου χριστουγεννιάτικου προϋπολογισμού τους κατά 22%. Σε αυτό το πλαίσιο, οι καταναλωτές στη χώρα μας θα είναι πιο συγκρατημένοι, προετοιμασμένοι να προσφέρουν δώρα σε μικρότερο αριθμό ατόμων, λιγότερο παρορμητικοί, αλλά και προσεκτικοί ως προς τις τιμές και τη χρηστικότητα των δώρων και των προϊόντων, που πρόκειται να αγοράσουν φέτος τα Χριστούγεννα.
Ειδικότερα, οι Έλληνες φαίνεται ότι θα περιορίσουν τη χρήση της πίστωσης, θα αγοράσουν προϊόντα που βρίσκονται σε έκπτωση και θα στραφούν στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Την ίδια στιγμή, είναι προετοιμασμένοι να περικόψουν τις δαπάνες τους για ένδυση (87%), εξόδους για φαγητό (86%), οικιακά αγαθά, όπως τηλεοράσεις, υπολογιστές, έπιπλα, (83%) και διασκέδαση (80%), ενώ λιγότερο διατεθειμένοι φαίνονται να περικόψουν τα έξοδά τους σε τρόφιμα.
Τι συμβαίνει στην Ευρώπη
Το 2011, οι ευρωπαίοι καταναλωτές αναμένουν να διαθέσουν κατά μέσο όρο 587 ευρώ για τους εορτασμούς της χριστουγεννιάτικης περιόδου, σχεδόν 0,8% λιγότερο, σε σχέση με πέρυσι.
Σημαντικές διαφοροποιήσεις παρατηρούνται ως προς τον προϋπολογισμό, που θα διατεθεί τα Χριστούγεννα, μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών, με την εμφάνιση τριών βασικών ομάδων:
Χώρες στις οποίες αναμένεται μείωση των συνολικών δαπανών κατά τη Χριστουγεννιάτικη περίοδο, για δεύτερη συνεχή χρονιά είναι οι εξής: Ελλάδα (-21%), Ιρλανδία (-7,4%), Πορτογαλία (-7,9%), Ιταλία (-2,3%) και Ολλανδία (-2,9%).
Χώρες όπου υπάρχει μία μικρή αύξηση στο χριστουγεννιάτικο προϋπολογισμό είναι οι ακόλουθες: Ελβετία (+0,3%), Λουξεμβούργο (+0,8%), Γαλλία (+1,9%), Ισπανία (+1,9%) και Βέλγιο (+2,2%).
Τέλος, χώρες που παρουσιάζουν μία σχετικά σημαντική άνοδο στον προϋπολογισμό των Χριστουγέννων είναι οι εξής: Τσεχία (+2,5%), Πολωνία (+4,1%), Γερμανία (4,3%), Σλοβακία (+6,6%) και Φινλανδία (+6,8%).
Οι χώρες στις οποίες παρατηρείται η πιο ραγδαία άνοδος είναι και πάλι η Ρωσία (+11%) και η Ουκρανία (+18,3%), ενώ εφέτος προστέθηκε και η Νότια Αφρική (+12,4%).
Συμβατικά καταστήματα εναντίον του ίντερνετ
Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές συνδυάζουν ήδη τα καταστήματα και το διαδίκτυο κατά τη διάρκεια της αγοραστικής διαδικασίας. Οι προηγούμενες έρευνες υπογράμμιζαν την ανάδυση του διαδικτύου ως ένα κανάλι λιανικών αγορών από μόνο του για τη χριστουγεννιάτικη περίοδο.
Προχωρώντας, πέραν από τον απλουστευτικό διαχωρισμό μεταξύ των αγορών μέσω διαδικτύου (online) και εκτός διαδικτύου, οι ευρωπαίοι καταναλωτές έχουν αποφασίσει να κάνουν χρήση και των δύο καναλιών και στα τρία βήματα της αγοραστικής διαδικασίας: αναζήτηση, σύγκριση και αγορά.
Σύμφωνα με τη μελέτη, σχεδόν οι μισοί από τους ευρωπαίους καταναλωτές χρησιμοποιούν ήδη και τα συμβατικά καταστήματα και το διαδίκτυο, για να αναζητήσουν και να συγκρίνουν προϊόντα. Ένας στους τρεις καταναλωτές σχεδιάζει να χρησιμοποιήσει εφέτος τόσο τα συμβατικά καταστήματα όσο και το ίντερνετ, προκειμένου να αγοράσει συγκεκριμένα προϊόντα ή δώρα.
Χρησιμοποιώντας το διαδίκτυο, για να αναζητήσουν και να συγκρίνουν τα προϊόντα, οι καταναλωτές θα στραφούν, κυρίως, στις ιστοσελίδες των λιανεμπόρων, ενώ ακολουθούν οι μηχανές αναζήτησης και τα website των κατασκευαστών. Η σημαντική στροφή προς τα website των λιανεμπόρων και των κατασκευαστών αντανακλά την πραγματική αναγνώριση των προσπάθειών τους να επικεντρωθούν στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Η πλειοψηφία των ευρωπαίων καταναλωτών σχεδιάζει να ολοκληρώσει τις αγορές της σε συμβατικά καταστήματα. Μόνο οι Γερμανοί, οι Έλληνες, οι Πολωνοί και οι Τσέχοι καταναλωτές, ξεχωρίζουν, αναφέροντας ότι έχουν ήδη τη συνήθεια να ολοκληρώνουν τις άγορές τους τόσο μέσω ίντερνετ όσο και στα καταστήματα.