τη σύνθεση των σχολείων σε συνδυασμό με τις μαθητικές επιδόσεις στις εξετάσεις.
Η μελέτη αυτή ανατρέπει την κοινή πεποίθηση ότι οι "σπασίκλες" επηρεάζονται αρνητικά από τους "κουμπούρες". Αντιθέτως, η συνύπαρξη στο ίδιο περιβάλλον δεν βοηθά μόνο τους δεύτερους να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους, όπως θα μπορούσε να υποθέσει κανείς, αλλά και τους πρώτους να βελτιώσουν το δικό τους επίπεδο.
Ευεργετική για τους μαθητές είναι και η συνύπαρξη στην ίδια τάξη παιδιών των λεγόμενων "καλών οικογενειών", με παιδιά που προέρχονται από χαμηλότερα οικονομικά και κοινωνικά στρώματα, επισημαίνεται στην ιταλική μελέτη. Εξίσου θετική, κρίνεται η συνύπαρξη ημεδαπών και αλλοδαπών.
Οι Ιταλοί ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμά τους, βάσει ενός δείκτη που μετρά τον βαθμό ετερογένειας στο εσωτερικό μιας τάξης σε συνδυασμό με τις επιδόσεις που πέτυχαν οι ιταλοί μαθητές σε εξετάσεις με κοινά θέματα από τις οποίες καθορίζεται το επίπεδό τους. Από αυτόν τον δείκτη προέκυψε ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα: όσο πιο ετερογενής είναι μια τάξη τόσο καλύτερες είναι οι γενικές της επιδόσεις.