προσφέρουν, με εξαίρεση το μετρό και ακολούθως – σε απόσταση – τον προαστιακό. Ως σημαντικότερα προβλήματα θεωρούν την καθαριότητα, τη συχνότητα και ανταπόκριση των δρομολογίων και το ακριβό εισιτήριο.
Αυτά προκύπτουν από έρευνα που πραγματοποίησαν το χρονικό διάστημα από 10.9.2011 έως 10.10.2011 σπουδαστές του ΙΕΚ Ξυνή Αθήνας.Εφαλτήριο για την εκπόνηση της έρευνας στάθηκε η συνεχής και επαναλαμβανόμενη απεργία των εργαζόμενων στα ΜΜΜ. Παραβλέποντας την καθημερινή ταλαιπωρία των επιβατών, οι σπουδαστές του ΙΕΚ Ξυνή εστίασαν σε συγκεκριμένα ποιοτικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν τις αστικές συγκοινωνίες διαχρονικά.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, οι δημόσιες συγκοινωνίες αποτελούν το βασικό μέσο μετακίνησης των πολιτών. Πιο συγκεκριμένα, 76 άτομα (51,66%) χρησιμοποιούν αποκλειστικά τα ΜΜΜ και 28 άτομα (18,54%) χρησιμοποιούν Ι.Χ. αυτοκίνητο. Στην τρίτη θέση χρήσης ισοβαθμούν το ιδιόκτητο μηχανάκι και η συνδυαστική χρήση των μέσων, με 17 άτομα έκαστο (11,26%). Στην τέταρτη θέση βρίσκεται το ποδήλατο, καθώς το προτιμούν 8 άτομα (5,30%) και τελευταία επιλογή αναδεικνύεται το ταξί (3 άτομα) ως αποκλειστική επιλογή χρήσης.
Χαμηλή «βαθμολογία»
Αν και η πλειονότητα των συμμετεχόντων επιλέγει τα ΜΜΜ για τις μετακινήσεις της, οι περισσότεροι εκφράζουν αρνητική εκτίμηση για τις τηρούμενες προδιαγραφές.
Οι συμμετέχοντες ζητήθηκε να αξιολογήσουν την εξυπηρέτηση που προσφέρουν τα ΜΜΜ στους πολίτες. Για τον σκοπό αυτόν χρησιμοποιήθηκε πενταβάθμια κλίμακα, από το 1 (χαμηλή) έως το 5 (υψηλή βαθμολογία). Την υψηλότερη βαθμολογία απέσπασε το μετρό, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο προαστιακός σιδηρόδρομος και ακολουθεί το τραμ. Στις δύο τελευταίες θέσεις βρίσκονται τα λεωφορεία της ΕΘΕΛ και τα τρόλεϊ και ο ηλεκτρικός σιδηρόδρομος (ΗΣΑΠ).
Από τους συμμετέχοντες στην έρευνα ζητήθηκε να αξιολογήσουν ποιοτικά χαρακτηριστικά των ΜΜΜ. Για τον σκοπό αυτόν χρησιμοποιήθηκε κλίμακα πέντε βαθμών, από το 1 (χαμηλή) έως το 5 (υψηλή βαθμολογία), όπως και στην προηγούμενη ερώτηση. Η γενική εικόνα των αποτελεσμάτων υποδηλώνει την ανάγκη βελτίωσης των συγκοινωνιών σε ποιοτικό επίπεδο, με την πλειονότητα των απαντήσεων να κυμαίνεται στον μέσο όρο (βαθμός 3).
Βασικότερο πρόβλημα αποδεικνύεται η ασφάλεια των χώρων στάθμευσης των οχημάτων των συγκοινωνιών, ενώ ως δεύτερο σε σημασία πρόβλημα υποδεικνύονται η καθαριότητα και οι κανόνες υγιεινής που εφαρμόζονται στα οχήματα. Ως τρίτο χαρακτηριστικό που χρήζει βελτίωσης καταγράφεται η ηλικία των οχημάτων. Σημαντικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι η ανταπόκριση δρομολογίων, η διασύνδεση περιοχών και η επάρκεια της συχνότητας δρομολογίων λαμβάνουν τη χαμηλότερη αρνητική βαθμολογία. Είναι χαρακτηριστικό ότι 139 άτομα (92,05%) πιστεύουν ότι υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης του δικτύου των ΜΜΜ στο λεκανοπέδιο.
Η τιμή του εισιτηρίου θεωρείται ακριβή από τη συντριπτική πλειονότητα (80,79%), ενώ μόλις το 1,99% έχει αντίθετη άποψη. Ποσοστό 14,57% θεωρεί την τιμή φυσιολογική.
Τα έργα επέκτασης του μετρό χαρακτηρίζονται από χρονοκαθυστέρηση, υποστηρίζει η συντριπτική πλειονότητα (84,11%), ενώ 17 άτομα (11,26%) δήλωσαν ότι εκτελούνται σε εύλογο χρόνο. Ποσοστό 4,64% (7 άτομα) δεν εξέφρασε γνώμη ή δήλωσε άγνοια.
Οι σταθμοί του μετρό είναι αρεστοί στην πλειονότητα, με ποσοστό 89,40%.
Για 97 άτομα (64,24%) πηγή πληροφόρησης δρομολογίων είναι το Internet, ενώ 35 άτομα (23,18%) πληροφορούνται από στάσεις και εκδοτήρια. Λοιπές πηγές πληροφόρησης είναι η τηλεφωνική γραμμή (5,96%), ενημερωτικά φυλλάδια (4,64%) και οι οδηγοί οχημάτων (1,99%).
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από τους σπουδαστές Κλωτσοτήρα Γρηγόριο, Pando Evmorfia, Σκουρλά Αμαρυλλίδα και Τουμπανάκη Κωνσταντίνο, υπό την επίβλεψη του καθηγητή Καλογιάννη Ιωάννη.
Για την ολοκλήρωσή της δομήθηκε ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο και επιλέχθηκε η εφαρμογή της τυχαίας δειγματοληψίας μέσω συνεχούς ανάρτησης σε ιστοχώρους κοινωνικής δικτύωσης (Facebook). Η στατιστική ανάλυση των ερωτηματολογίων υλοποιήθηκε σε λογιστικά φύλλα του Excel.
http://topontiki.gr/