Παράλληλα, ο Απόστολος Τζιτζικώστας σχολιάζει τις διχαστικές τάσεις που υπήρχαν στην πόλη όλα αυτά τα χρόνια, δίνοντας το στίγμα για τους εορτασμούς των 100 χρόνων από την απελευθέρωση, ενώ περιγράφει τις ξεκάθαρες αδυναμίες εφαρμογής του Καλλικράτη.
κ. Τζιτζικώστα, πως είναι να είστε σε ένα νέο θεσμό, χωρίς αρμοδιότητες και χωρίς λεφτά; Γονατογραφία και ο Καλλικράτης;
Στην Ελλάδα έχουμε κουραστεί να μετράμε χαμένες ευκαιρίες. Η μεταρρύθμιση του Καλλικράτη δημιούργησε προσδοκίες ότι θα αλλάξει το τοπίο στο χώρο της αυτοδιοίκησης, θα δημιουργήσει ισχυρότερες διοικητικές δομές και θα φέρει στην πράξη, την αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων. Δόθηκε λοιπόν η εντύπωση ότι με τη νέα διοικητική δομή, θα μπορέσουν να διορθωθούν οι στρεβλώσεις και οι παθογένειες των ΟΤΑ, να αξιοποιηθούν αναπτυξιακά εργαλεία προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και να ενδυναμωθεί ο ρόλος της περιφερειακής διοίκησης, όπως ακριβώς συμβαίνει στην Ευρώπη, αλλά και σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες. Δυστυχώς όμως, όλα τα παραπάνω έμειναν στο επίπεδο των προθέσεων. Και θέλω να υπογραμμίσω ότι εάν ο Καλλικράτης δε στηθεί και στηριχθεί σε στέρεες βάσεις και δεν εφαρμοστεί σωστά, έστω και τώρα, περνώντας σε όλους τους εμπλεκόμενους τη φιλοσοφία και τον στόχο που πρέπει να υπηρετήσει, θα παραμείνει μια απλή γεωγραφική συνένωση, η οποία όχι μόνο δε θα βοηθήσει, αλλά θα αποσυντονίσει τους φορείς της αυτοδιοίκησης και θα απορυθμίσει ακόμα και το έργο το οποίο επιτελούσαν μέχρι σήμερα.
Όλα τα παραπάνω, όλες οι αδυναμίες που σας περιέγραψα, αποτυπώνονται γλαφυρά στη διαχείριση του ΕΣΠΑ, το οποίο ήταν το μοναδικό εργαλείο που είχε στη διάθεσή της η τοπική αυτοδιοίκηση για να το αξιοποιήσει αναπτυξιακά. Και λέω ήταν, γιατί ακόμα και αυτό το πολύτιμο εργαλείο φρόντισε η κυβέρνηση να το παραδώσει στις περιφέρειες κουτσουρεμένο και με μεγάλη καθυστέρηση. Οι πόροι για την προγραμματική περίοδο 2007-2013 του επιχειρησιακού προγράμματος «Μακεδονία – Θράκη» που εκχωρήθηκαν στην Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ήταν 1,05 δις ευρώ. Από τον προγραμματισμό της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η οποία ουσιαστικά αποτελεί τον περιφερειακό βραχίονα του κράτους, εντάχθηκαν ήδη τα 1,03 δις ευρώ, που αποτελούν ουσιαστικά το 98,2% του συνόλου των κονδυλίων. Αυτό λοιπόν που απέμεινε να διαχειριστούμε είναι μόλις το 1,8% του αρχικού προϋπολογισμού και μάλιστα για όλους τους τομείς, για όλα τα έργα, για ολόκληρη την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Μόλις το 1,8% του συνολικού προγράμματος, για τις ανάγκες μιας περιοχής που προέκυψε από τη συνένωση 7 νομών και στην οποία κατοικούν περισσότεροι από 2 εκατομμύρια άνθρωποι.
Θα διχαστούμε ακόμα και για τα 100 χρόνια σε αυτή την πόλη; Θα βρεθεί κοινός τόπος συνεργασίας στην οργάνωση των εορτασμών;
Καταρχήν δε θα μπορούσα να διαφωνήσω με τη διαπίστωσή σας ότι στη Θεσσαλονίκη, σε πολλά θέματα και για πολλά χρόνια επικράτησαν διχαστικές λογικές. Όπως είναι κοινά αποδεκτό, η κατάσταση αυτή δημιουργήθηκε, μεταξύ άλλων και λόγω της περιορισμένης συνεργασίας των φορέων της πόλης. Αυτή τη νοοτροπία σήμερα αλλάζουμε. Και ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της αλλαγής αυτής, είναι ο εορτασμός των 100 χρόνων από την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης. Επιτρέψτε μου λοιπόν να σας πω ότι έχει βρεθεί κοινός τόπος συνεργασίας στην οργάνωση των εορτασμών και μάλιστα από την πρώτη στιγμή. Στην κατεύθυνση αυτή η Αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης μαζί με τους 14 δήμους δημιουργήσαμε το ενιαίο Συντονιστικό Όργανο ώστε να προχωρήσουμε οργανωμένα και συντεταγμένα και να γιορτάσουμε τα 100 χρόνια με σοβαρότητα και αξιοπρέπεια.
Η λογική, την οποία συμμερίζονται όλοι οι εμπλεκόμενοι είναι ότι δε χρειαζόμαστε ούτε φιέστες, ούτε υπερβολές, αλλά ένα σύνολο προτάσεων που θα τιμούν την ιστορική μνήμη και θα μας βοηθήσουν στη διεθνή προβολή της Θεσσαλονίκης. Κάθε δήμος που συμμετέχει στο Συντονιστικό Όργανο, προετοιμάζει τις δικές του εκδηλώσεις και μόλις ολοκληρωθούν οι προτάσεις και η προεργασία από τους 14 δήμους, θα προχωρήσουμε στην κατάρτιση κοινού προγράμματος, που θα τεθεί υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και της Αντιπεριφέρειας Θεσσαλονίκης.
Θα ήθελα να προσθέσω και κάτι ακόμα, ότι η συνεργασία με όλους τους δημάρχους είναι εξαιρετική. Τόσο για τον προγραμματισμό των εκδηλώσεων για την επέτειο απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης, όσο και για πολλά ακόμα ζητήματα που έχουν προκύψει και έχουμε αντιμετωπίσει, όλη αυτή την περίοδο, από την πρώτη στιγμή της εκλογής μου ως Αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης. Επιτρέψτε μου να πω, ότι η συνεργασία αυτή, η κοινή προσπάθεια όλων των φορέων της Θεσσαλονίκης, είναι το σημαντικότερο βήμα που έχουμε κάνει το τελευταίο διάστημα, αποτελεί το μεγαλύτερο όφελος που έχουμε αποκομίσει.
Κρίση και ελληνικό πολιτικό σύστημα. Πως βιώσατε τα γεγονότα στην παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου;
Όλοι μας βιώνουμε τις τραγικές συνέπειες της κρίσης. Η οργή, η αγανάκτηση, ο προβληματισμός για την επόμενη ημέρα, η αγωνία για το «τι έρχεται», σαρώνει την ελληνική κοινωνία. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες οικονομικής και κοινωνικής ανισορροπίας ήρθαν στην επιφάνεια χρόνιες παθογένειες και στρεβλώσεις του κράτους, των θεσμών, της δημόσιας διοίκησης και η πραγματικότητα αυτή αποτυπώθηκε στα γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου. Γεγονότα που απηχούν τη βαθιά ρήξη της ελληνικής κοινωνίας με το απερχόμενο πολιτικό σύστημα.
Αυτό που απαιτείται τώρα, άμεσα, είναι η δημιουργία και η λειτουργία ενός πραγματικά σύγχρονου και αποδοτικού πολιτικού συστήματος, που να εμπνέει εμπιστοσύνη. Εμπιστοσύνη στους θεσμούς και την πολιτική. Εμπιστοσύνη στο κράτος και στις δυνατότητες της Ελλάδας. Και η εμπιστοσύνη θα είναι αυτή που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργική, θετική συμμετοχή των πολιτών, η οποία αποτελεί την αναγκαία και ικανή συνθήκη για τη διαρκή αναβάθμιση και βελτίωση της δημοκρατίας μας.
Είναι πολύ ουσιαστικό και θέλω να το τονίσω. Οι προσπάθειες της χώρας μας δεν πρέπει να εξαντληθούν μόνο στη δημοσιονομική αναπροσαρμογή. Χρειάζονται βαθιές, ριζοσπαστικές, τολμηρές τομές που χαράζουν κόκκινες γραμμές με το παρελθόν.
Πόσο ρόλο τελικά έπαιξαν στη διαμόρφωση των πολιτικών εξελίξεων;
Όπως σας είπα, την 28η Οκτωβρίου αποτυπώθηκε γλαφυρά η ρήξη της κοινωνίας με το πολιτικό σύστημα, την οποία βεβαίως επέτειναν οι αδυναμίες, οι παλινωδίες και οι αδιέξοδες πολιτικές της κυβέρνησης. Θρυαλλίδα πολιτικών εξελίξεων αποτέλεσε, κατά κύριο λόγο, η τυχοδιωκτική και επικίνδυνη απόφαση του Γιώργου Παπανδρέου να οδηγήσει τη χώρα σε δημοψήφισμα και να θέσει ανιστόρητα, ανεδαφικά και διχαστικά διλλήματα.
Πολύς λόγος γίνεται για την ημερομηνία των εθνικών εκλογών. Σαν «εξωτερικός παρατηρητής» πότε κρίνετε σκόπιμο να γίνουν εκλογές; Άμεσα ή αφού η χώρα απαλλαγεί από τη δαμόκλεια σπάθη της χρεοκοπίας;
Η νέα κυβέρνηση δημιουργήθηκε για να φέρει εις πέρας μια ειδική αποστολή μέσα σε ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της συμφωνίας της 27ης Οκτωβρίου και οι ενέργειες για την τελική διευθέτηση με τους κατόχους ελληνικών ομολόγων πρέπει να πραγματοποιηθούν εκλογές. Ήρθε η ώρα να εκφραστεί ο ελληνικός λαός. Ήρθε η ώρα να εκτονωθεί η συσσωρευμένη αγανάκτηση της κοινωνίας και να γίνει μια νέα αρχή.