Ειδικότερα, η ένδυση και υπόδηση ξεπέρασε σε μείωση το 40%, τα καταστήματα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών το 30%, τα καταστήματα καλλυντικών, βιβλίων και δώρων το 20%, ενώ ακόμα και στα καταστήματα τροφίμων και ποτών παρουσιάζεται μείωση κατά 15% πάντα σε σύγκριση με πέρυσι.
Ως μονή εξαίρεση που κάπως διασώθηκε από αυτή την κάθετη πτώση, αποτελεί ο κλάδος των παιδικών και των παιχνιδιών.
Οι γενναίες μειώσεις τιμών και οι εορταστικές προσφορές πριν και κατά την διάρκεια της χριστουγεννιάτικης αγοράς, μπορεί να μην κατάφεραν να διατηρήσουν τις πωλήσεις στα περυσινά επίπεδα, αλλά τουλάχιστον βοήθησαν να μην αυξηθούν κατά πολύ περισσότερο οι μεγάλες απώλειες που σημειώθηκαν κατά την διάρκεια όλης της χρονιάς.
Ο "χορός" των πρωτοχρονιάτικων προσφορών στα καταστήματα λιανικής σε όλες τις αγορές των ελληνικών πόλεων, είναι βέβαιο ότι θα συνεχιστεί με ελκυστικά χαμηλές τιμές και την τελευταία εβδομάδα του χρόνου.
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η μειωμένη κατανάλωση και ο "φτωχός τζίρος" ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά της χριστουγεννιάτικης αγοράς.
Η "χριστουγεννιάτικη θλίψη" ήταν φέτος το κύριο γνώρισμα στην "εορταστική" κατά τα άλλα ελληνική αγορά. Οι έμποροι βίωσαν μια "χριστουγεννιάτικη κατήφεια" που τους ψαλίδισε όποια αισιοδοξία διατηρούσαν πριν τα Χριστούγεννα. Οι σαρωτικές αλλαγές στο ελληνικό εμπόριο κατά την διάρκεια του έτους αποτυπώθηκαν και στην τρέχουσα εορταστική αγορά αναδεικνύοντας το 2011 ως την χειρότερη χρόνια μέχρι τώρα.
Φέτος παρατηρήθηκαν πολλές καταναλωτικές αλλαγές στον Έλληνα, όπως αλλαγή διάθεσης, αλλαγή υποχρεώσεων, αλλαγή συμπεριφοράς, αλλαγή προτεραιοτήτων, αλλαγή συνηθειών, ακόμα και αλλαγή προτίμησης στα χριστουγεννιάτικα δώρα.
Συγκεκριμένα μόνο ένας στους πέντε καταναλωτές προτίμησαν τα είδη ένδυσης-υπόδησης, δυο στους πέντε παιδικά δώρα και παιχνίδια, ενώ δυο στους πέντε φέτος προτίμησαν τα δώρα χαμηλού κόστους, δηλαδή τα "μικροδωράκια".
Φτωχός ο τζίρος και στην Ιταλία
Σημαντική πτώση στις αγορές των Χριστουγέννων σημειώθηκε φέτος στην Ιταλία.
Όπως έκανε γνωστό η ένωση Codacons, οι Ιταλοί ξόδεψαν φέτος, συνολικά, 400 εκατομμύρια ευρώ λιγότερο από την αντίστοιχη περίοδο του 2010. Κάθε οικογένεια, διέθεσε για τα δώρα των Χριστουγέννων 166 ευρώ, 48 ευρώ το κάθε μέλος της. Ο Τύπος σημειώνει ότι "πρόκειται για την χειρότερη επίδοση της τελευταίας δεκαετίας, από τότε, δηλαδή, που ο κόσμος είχε τρομάξει με την κατάρρευση των δίδυμων πύργων".
Και σε ότι αφορά τις επικείμενες εκπτώσεις, όμως (στην Ρώμη θα αρχίσουν στις 5 Ιανουαρίου) οι προβλέψεις είναι αρνητικές. Σύμφωνα, πάντα, με την Codacons και τον πρόεδρό της Κάρλο Ριέντσι,"αναμένεται να σημειωθεί πτώση των πωλήσεων από το 30% μέχρι και το 40%.
Σε μια φάση σοβαρής οικονομικής κρίσης, οι πολίτες δεν πρόκειται να επωφεληθούν των εκπτώσεων και θα συνεχίσουν να περικόπτουν τις αγορές τους. Η μείωση, κατά συνέπεια, θα είναι οπωσδήποτε άκρως αισθητή".
Ο δε Ροζάριο Τρεφιλέττι, πρόεδρος της ένωσης καταναλωτών Federconsumatori, προσθέτει ότι "όλα αυτά δείχνουν ότι παράλληλα με τα μέτρα οικονομικής εξυγίανσης της κυβέρνησης Μόντι (που θα κοστίσουν, σε κάθε οικογένεια, 1.129 ευρώ) επείγει η έναρξη μιας νέας φάσης ανάπτυξης, με ουσιαστικές επενδύσεις στους διάφορους παραγωγικούς τομείς".
Και ο πρώην πρωθυπουργός Σίλβιο Μπερλουσκόνι, τέλος, τάχθηκε κατά των έκτακτων οικονομικών μέτρων, παρ' όλο που το κόμμα του, την προηγούμενη εβδομάδα, τα υπερψήφισε στο κοινοβούλιο. "Οι νέοι αυτοί φόροι κινδυνεύουν να αποδυναμώσουν την κατανάλωση και να οδηγήσουν σε ύφεση την οικονομία", δήλωσε ο "Καβαλιέρε", ο οποίος πρόσθεσε ότι "παραμένει πάντα στο πολιτικό προσκήνιο".
nooz.gr