Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι όταν οι γονείς έδιναν στα παιδιά τους, ηλικίας 3 και 4 ετών, ένα αυτοκόλλητο κάθε φορά που δοκίμαζαν έστω και λίγο ένα λαχανικό που αντιπαθούσαν, σταδιακά άλλαζε η στάση των παιδιών.
Μετά από 2 εβδομάδες, τα παιδιά που επιβραβεύτηκαν με αυτοκόλλητα αξιολόγησαν καλύτερα τα λαχανικά που μισούσαν πρωτύτερα.
Κατά μέσον όρο τα λαχανικά ανήλθαν δύο κλίμακες, από το 1 έως 2, στο 2 έως 3.
Σε πειράματα γεύσης στο εργαστήριο τα παιδιά ήταν επίσης περισσότερο πρόθυμα να καταναλώσουν περισσότερη ποσότητα από το λαχανικό.
Η λεκτική επιβράβευση αντίθετα, δεν είχε το ίδιο καλό αποτέλεσμα, ανακάλυψε η έρευνα.
Οι γονείς θα μπορούσαν να δοκιμάσουν τη μέθοδο με τα αυτοκόλλητα, σύμφωνα με την ερευνήτρια Jane Wardle, του University College στο Λονδίνο.
Η Wardle, συνιστά στους γονείς να σκεφτούν να χρησιμοποιήσουν μικρές ανταμοιβές εκτός τροφίμων, που θα δίνονται καθημερινά για τη δοκιμή κομματιών τροφίμων.
Η Wardle σημειώνει στο περιοδικό American Journal of Clinical Nutrition ότι θα ήταν εμφανές πως μια ανταμοιβή θα μπορούσε να οδηγήσει τα παιδιά να τρώνε τα λαχανικά. Ωστόσο η ιδέα είναι αντιφατική.
Αυτό οφείλεται στο ότι ορισμένες έρευνες έχουν υποδείξει ότι οι ανταμοιβές μπορεί να εξασθενήσουν. Στις περισσότερες από αυτές τις έρευνες οι ανταμοιβές οδήγησαν τα παιδιά να χάσουν το ενδιαφέρον τους για τροφές που ήδη αγαπούσαν.
Στην τελευταία έρευνα, οι επιστήμονες εστίασαν σε λαχανικά που δεν άρεσαν στα παιδιά. Ενέταξαν τυχαία 173 οικογένειες σε μια από 3 ομάδες. Σε μια ομάδα, γονείς χρησιμοποίησαν αυτοκόλλητα για να ανταμείψουν τα παιδιά κάθε φορά που δοκίμαζαν μικρό δείγμα από το λαχανικό που δεν προτιμούσαν (είτε καρότο, είτε σέλερι, είτε αγγούρι, είτε κόκκινη πιπεριά, είτε κουνουπίδι).
Δεύτερη ομάδα γονέων χρησιμοποίησε την επιβράβευση ως ανταμοιβή (‘έξοχα! Είσαι σπουδαίος δοκιμαστής λαχανικών’), ενώ η τρίτη αποτέλεσε ομάδα ελέγχου.
Γονείς στις ομάδες ανταμοιβής πρόσφεραν στα παιδιά τους μια γεύση του λαχανικού-στόχου κάθε μέρα για 12 μέρες.
Σύντομα, τα παιδιά στην ομάδα με τα αυτοκόλλητα έδωσαν μεγάλο βαθμό στα προηγουμένως μισητά λαχανικά. Και στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο ήταν πρόθυμα να τρώνε περισσότερο. Από 5 γραμμάρια κατά μέσον όρο στην έναρξη της έρευνας, σε περίπου 10 γραμμάρια μετά το 12ήμερο πείραμα.
Η μεταστροφή φάνηκε επίσης να διαρκεί. Τα παιδιά στην ομάδα των αυτοκόλλητων ήταν ακόμα πρόθυμα να τρώνε περισσότερο από το μισητό λαχανικό 3 μήνες αργότερα.
Η λεκτική επιβράβευση ήταν αναποτελεσματική.
Επίσης, είναι απίθανο να πρέπει οι γονείς να δωροδοκήσουν τα παιδιά τους με αυτοκόλλητα μέχρι την ηλικία των 18 ετών. Η νέα έρευνα υποδεικνύει ότι περίπου 10 μέρες είναι συνήθως αρκετές για να αλλάξει η στάση των παιδιών.
medicalnews.gr