Θα σας κάνω μια πολύ γρήγορη σύγκριση του τρόπου λειτουργίας του προγράμματος στο 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και στο 4ο ΚΠΣ.
Στο 3ο ΚΠΣ, η σχετική νομοθεσία έβγαινε από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης το οποίο παρείχε και συνεχή τεχνική στήριξη, η προκήρυξη και η παρακολούθηση γινόταν από τις πρώην Περιφέρειες(νυν Αποκεντρωμένες Διοικήσεις) και οι παραλαβές των επενδύσεων γινόταν από τις πρώην Νομαρχίες (νυν Περιφέρειες). Με αυτόν τον τρόπο υπήρχε αποκέντρωση στον τρόπο διαχείρισης του προγράμματος, σημαντική βελτίωση στο χρόνο υλοποίησης (παρά τα πολλά προβλήματα που σίγουρα προέκυψαν) και μεγάλες απορροφήσεις κονδυλίων.
Στο 4ο ΚΠΣ η νομοθεσία, η προκήρυξη, παρακολούθηση και γενικά ευθύνη του προγράμματος "συγκεντρώθηκε" στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και στις νυν Περιφέρειες παρέμεινε μόνο η παραλαβή των επενδύσεων.
Με τα παραπάνω στην ουσία συγκεντρώνεται στο Υπουργείο το σύνολο των αρμοδιοτήτων που αφορούν τον τρόπο υλοποίησης του προγράμματος, απομακρύνεται ο τόπος υλοποίησης των επενδύσεων (περιφέρεια) από τον τόπο λήψης των αποφάσεων (Υπουργείο) ενώ καταργούνται και έμπειρα στελέχη στη διαχείριση προγραμμάτων (υπάλληλοι των αποκεντρωμένων διοικήσεων – οι οποίοι έχουν στην συντριπτική τους πλειοψηφία προσληφθεί με ΑΣΕΠ και άρα είναι υψηλών προσόντων).
Το αποτέλεσμα αυτών…. Τα σχέδια βελτίωσης μετά την έκδοση της σχετικής νομοθεσίας τον Ιούνιο του 2010 κατάφεραν να προκηρυχθούν τον Ιανουάριο του 2011. Να σημειωθεί, ότι θεωρητικά ο χρόνος υλοποίησης του 4ου ΚΠΣ είναι τα έτη 2007-2013. Αισίως μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί μόνο οι κατάθεση των επενδυτικών φακέλων (και αυτή με φοβερά προβλήματα που όλοι οι γεωτεχνικοί που ασχολήθηκαν γνωρίζουν πολύ καλά).
Το τελευταίο επεισόδιο είναι η προκήρυξη διαγωνισμού για την αξιολόγηση των επενδυτικών φακέλων από ιδιώτες μια και όπως φαίνεται οι δομές του υπουργείου δεν είναι ικανές να ανταποκριθούν στον όγκο των προτάσεων που κατατέθηκαν. Το κόστος της προκήρυξης? 123.000€, παρακαλώ (http://www.agrotikianaptixi.gr/). Την ίδια ώρα συνεχίζουν να μένουν εκτός διαδικασίας αξιολόγησης οι γεωτεχνικοί των Περιφερειών και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων.
Έτσι εφαρμόζεται η Αποκέντρωση στον αγροτικό τομέα? Έτσι μειώνονται οι δαπάνες σε μια περίοδο “ισχνών αγελάδων”? Έτσι γίνεται η προσπάθεια για την όσο το δυνατό καλύτερη “εκμετάλλευση” των υφιστάμενων γεωτεχνικών των περιφερειακών δομών του κράτους?
Ο καθένας μπορεί να βγάλει τα δικά του συμπεράσματα. Μακάρι όμως, να βρεθεί κάποιος που τελικά θα ενεργήσει με κριτήρια το όφελος των αγροτών και την δημιουργία ενός αποκεντρωμένου-αποδοτικού και φιλικού προς τον πολίτη κράτους.
Ευχαριστώ για την φιλοξενία…. ένας απογοητευμένος ρομαντικός του αγροτικού τομέα.
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ