ανάδειξης της περίφημης Μινωικής διαδρομής από τον Κρουσώνα προς το Ιδαίο Άντρο.
Η πορεία αυτή, είχε αφετηρία τη θέση "Αχλαδιάς" στον Κρουσώνα και συνεχίστηκε μέσα από το Κρουσανιώτικο Φαράγγι, και το οροπέδιο "Λιβάδι'. Από εκεί ακολουθήθηκαν τα φυσικά περάσματα ανάμεσα από τις κορυφές των Ανωγειανών βουνών, με κατάληξη τον αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου. Για την πραγματοποίησή της, απαιτήθηκε πεζοπορία που ξεπέρασε τις 8 ώρες αφού διανύθηκαν περισσότερα από 14 χιλιόμετρα! Οι συμμετέχοντες στην πεζοπορία αποζημιώθηκαν όμως από τον φυσικό πλούτο και την απερίγραπτη ομορφιά του τόπου, στον οποίο εναλλάσσονται αρμονικά οι άγριοι βράχοι με τις κατάφυτες κοιλάδες και τα καταπράσινα μικρά οροπέδια. Στον τελικό προορισμό της διαδρομής, στον αρχαιολογικό χώρο της Ζωμίνθου, ο αντιδήμαρχος Μαλεβιζίου Κώστας Φασουλάκης υποδέχτηκε τους πεζοπόρους τους οποίους και οδήγησε πίσω στον Κρουσώνα, «αποζημιώνοντας» τους με το ανάλογο γεύμα!
Τα μέλη του Πεζοπορικού Συλλόγου Ηρακλείου, προχώρησαν στη χαρτογράφηση της διαδρομής μεταξύ Κρουσώνα και Ζωμίνθου, την οποία θα παραχωρήσουν στον Δήμο Μαλεβιζίου, προκειμένου αυτή να χρησιμοποιηθεί για τη μελέτη ανάδειξης της περίφημης Μινωικής διαδρομής που περιγράφει ο Πλάτωνας.
Ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Κ. Μαμουλάκης, εκφράζει τις ευχαριστίες της δημοτικής αρχής σε όλους όσους συμμετείχαν στην πραγματοποίηση της πορείας και ειδικά στα μέλη του Πεζοπορικού Ομίλου Ηρακλείου, για την καθοριστική συμβολή τους στην υλοποίηση μιας σημαντικής ιδέας: Της αναβίωσης της Μινωικής διαδρομής! Μιας διαδρομής που θα συνδυάζει την ανάδειξη της ιστορίας του τόπου μας, με την προβολή του φυσικών καλλονών του.
«Μετά τη χαρτογράφηση της διαδρομής, ο δήμος Μαλεβιζίου είναι έτοιμος να προχωρήσει στης διαδικασίες που απαιτούνται για την εκπόνηση της σχετικής μελέτης του έργου ανάδειξης και προβολής», τόνισε ο δήμαρχος Κ. Μαμουλάκης. «Σκοπός μας είναι να αναδειχτεί η διαδρομή αυτή, η οποία είναι ικανή να αποτελέσει πόλο έλξης επισκεπτών απ’ όλο τον κόσμο», κατέληξε.
Σε αυτή την πρώτη προσπάθεια, συμμετείχαν τα μέλη του Πεζοπορικού Ομίλου Ηρακλείου Συμεών Νικολόπουλος και Μιχάλης Καρυωτάκης οι αρχαιολόγοι Γιώργος Τζωράκης και Αθηνά Τσαμπανάκη και ο μηχανολόγος Μιχάλης Σαββάκης.
Η Μινωική διαδρομή
Για πολλούς επιστήμονες, με πρώτο τον αείμνηστο Γιάννη Σακελλαράκη, η διαδρομή αυτή αποτελεί τον αρχαίο δρόμο που ακολουθούσαν διαχρονικά οι κάτοικοι της Κνωσού και της ενδοχώρας της, για την ανάβαση τους στο σπουδαίο ιερό σπήλαιο της Ίδης. Η ανακάλυψη της Ζωμίνθου, που αποτελούσε βέβαιο σταθμό των προσκυνητών του Ιδαίου, στο μέσον περίπου αυτής της διαδρομής, αποτελεί μια ακόμη επιβεβαίωση αυτής της θεωρίας.
Ο ίδιος δρόμος ταυτίζεται από πολλούς μελετητές με την πορεία που ακολουθούσε ο βασιλιάς Μίνωας ("Μίνως Εννέωρος") κάθε εννέα χρόνια, από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο, για να πάρει τους Νόμους από τον πατέρα του τον Δία.
Παράλληλά, η πορεία αυτή θεωρείται ότι περιγράφεται και από τον Πλάτωνα σε έναν από τους Διαλόγους του, που υποτίθεται πως εξελίσσεται κατά την διάρκεια της ανάβασης από την Κνωσό στο Ιδαίο Άντρο. Στη συζήτηση αυτή, που αφορά τους Νόμους, παίρνουν μέρος ένας ανώνυμος Αθηναίος (πιθανώς ο ίδιος ο Πλάτωνας), ο Κρητικός Κλεινίας και ο Σπαρτιάτης Μέγγιλος. Στην δεκάωρη περίπου πορεία που περιγράφεται, δίνονται στοιχεία που θυμίζουν ακόμη και σήμερα την περιοχή: οι εύφοροι "λειμώνες", όπως το "Κρουσανιώτικο Λιβάδι" και τα άλση, τα ψηλά δέντρα, και ιδίως τα κυπαρίσσια, που φύονται και σήμερα στις πλευρές του φαραγγιού του Κρουσώνα.
Η μακραίωνη λατρευτική χρήση του Ιδαίου Άντρου για τρεις και πλέον χιλιετίες (από τη Μινωική δηλαδή Εποχή μέχρι και τους Ρωμαϊκούς Χρόνους), όχι μόνο από Κρήτες πιστούς αλλά και από τους λαούς ολόκληρης της Ανατολικής Μεσογείου, καθιστά τη διαδρομή από τον Κρουσώνα προς το Ιδαίο ως μια από τις σημαντικότερες αλλά και διαχρονικότερες προσκυνηματικές διαδρομές της Κρήτης και της Ελλάδας.