Το πόρισμα ξεπερνά σε όγκο τις 500 σελίδες και αναμένεται να παραδοθεί σήμερα στην τρόικα. Όπως αναφέρει η «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία» στην οποία δημοσιεύτηκαν οι προτάσεις της επιτροπής, πρόκειται για ένα «υγειονομικό μνημόνιο» στο ΕΣΥ.
Ιδιωτικοποιούνται τα νοσοκομεία
Σε ό,τι έχει να κάνει με τα νοσοκομεία, η επιτροπή προτείνει ουσιαστικά την πλήρη ιδιωτικοποίησή τους, κάνοντας λόγο για:
Πωλήσεις δημοσίων νοσοκομείων σε ιδιώτες και ανάθεση του μάνατζμεντ σε ιδιώτη με συμβόλαιο ο οποίος θα προσλαμβάνει ακόμη και όλο το προσωπικό, ενώ ανάλογα με το συμβόλαιο θα έχει την υποχρέωση να φέρνει νέες επενδύσεις κεφαλαίου. Επίσης προβλέπεται ότι ιδιώτες θα μπορούν να χρηματοδοτούν, κατασκευάζουν και να κατέχουν ένα δημόσιο νοσοκομείο, παρέχοντας τις κλινικές υπηρεσίες. Το νοσοκομείο θα παραμένει στην ιδιοκτησία του ιδιώτη ή θα μεταβιβάζεται μετά τη λήξη του συμβολαίου.
Παράλληλα, γίνεται λόγος για εγκατάσταση ιδιωτικής πτέρυγας εντός δημοσίου νοσοκομείου, ενώ για όσα νοσοκομεία απομείνουν στο δημόσιο, προβλέπεται να μετατραπούν σε αυτόνομες επιχειρήσεις με αλλαγή του νομικού καθεστώτος, ώστε να γίνουν ανεξάρτητα κοινωφελούς σκοπού μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και να έχουν διοικητική αυτοτέλεια. Στο πλαίσιο αυτό οι διοικητές θα αποκτήσουν εξαιρετικά ισχυρό ρόλο, καθώς θα μπορούν να κάνουν αλλαγές κλινικών, μεταφορά προσωπικού κ.λπ.
Νοσηλευτές και προσωπικό
Σε ό,τι έχει να κάνει με το μη ιατρικό προσωπικό, θα ισχύσει το «συμβόλαιο δραστηριοτήτων», μέσω του οποίου θα γίνεται η αξιολόγηση σύμφωνα με τους στόχους που θα τεθούν. Παράλληλα προβλέπεται η δημιουργία ενός συστήματος κινήτρων, μέσω του οποίου θα υπάρχει επιβράβευση ή τιμωρία βάσει των αποτελεσμάτων.
Για τους νοσηλευτές, προτείνεται η δημιουργία νέων νοσηλευτικών ειδικοτήτων (π.χ. κοινοτικοί νοσηλευτές, εξειδικευμένοι στην ανακουφιστική φροντίδα κ.λπ.). Παράλληλα, καταργείται ο θεσμός των αποκλειστικών νοσοκόμων και αντί αυτών η αποζημίωση που καταβάλλεται από τα ασφαλιστικά ταμεία θα δίδεται για «τη μίσθωση, σε μόνιμη βάση αντίστοιχου αριθμού νοσηλευτών (Τ.Ε. ή Π.Ε.)». Υπολογίζεται στο πόρισμα ότι με τον τρόπο αυτό θα μπορούσαν άμεσα να προσληφθούν περίπου 425 νοσηλευτές, καθώς η ετήσια δαπάνη του συνόλου των ασφαλιστικών ταμείων για τις αποκλειστικές είναι 10 εκατ. ευρώ, ενώ το ετήσιο κόστος μισθοδοσίας ενός νοσηλευτή Τ.Ε. είναι 23.500 ευρώ.
Γίνεται επίσης αναφορά σε ενίσχυση του ρόλου του νοσηλευτικού προσωπικού ακόμη και με τη δυνατότητα συνταγογράφησης σε περιοχές όπου καταγράφονται ελλείψεις γιατρών, καθώς και δημιουργία ενός κέντρου τηλεφωνικών συμβουλευτικών υπηρεσιών σε νοσοκομεία και στελέχωση με νοσηλευτές Π.Ε.
Το πόρισμα, προβλέπει ακόμη τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση και πιστοποίηση νοσηλευτών και την παροχή της δυνατότητας περιορισμένης συνταγογράφησης στους πιστοποιημένους νοσηλευτές.
Σχετικά με το προσωπικό, προβλέπεται να προδιαγραφούν τα χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης και κατάρτισης των στελεχών για κάθε επίπεδο διοίκησης και να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν αντίστοιχα προγράμματα στο πλαίσιο των ευκαιριών που παρέχει το ΕΣΠΑ.
Φάρμακα
Στο πόρισμα της επιτροπής, γίνεται εκτενής αναφορά και σε προτεινόμενες αλλαγές και στη φαρμακευτική πολιτική. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η αύξηση της τιμής πρωτότυπων φαρμάκων κατά 20% ως επιβράβευση της καινοτομίας και της αποτελεσματικότητας, καθώς και η αύξηση στο 50% της υποχρεωτικής συνταγογράφησης αντιγράφων φαρμάκων στις θεραπευτικές κατηγορίες και 75% στις εκτός προστασίας πατέντας δραστικές ουσίες με στόχο τη μείωση των τιμών. Εκτιμάται μάλιστα ότι η δαπάνη μπορεί να μειωθεί έτσι ακόμη και κατά 150 εκατ. ευρώ.
Ακόμη, καθορίζεται με νέο τρόπο το κέρδος των φαρμακοποιών και συγκεκριμένα κλιμακωτά και με βάση την τιμή του φαρμάκου, ενώ παράλληλα προβλέπεται και μπόνους για τους γιατρούς που θα συνταγογραφούν αντίγραφα φαρμάκων.
Σχετικά με τις φαρμακοβιομηχανίες, προβλέπεται η δημιουργία ενός τριπλού συστήματος έκπτωσης που θα στηρίζεται σε επιστροφή 4% επί της τιμής παραγωγού στο σύνολο των πωλήσεων, στην περίπτωση που η λιανική τιμή θα είναι υψηλότερη από την τιμή αγοράς αλλά και έκπτωση με βάση τις συνολικές πωλήσεις.
Γιατροί
Εκτενής αναφορά γίνεται στο πόρισμα σχετικά με τους γιατρούς και την αξιολόγησή τους με βάση κριτήρια παραγωγής, αποτελεσματικότητας, αποδοτικότητας και εκπαίδευσης. Η αξιολόγησή τους θα συνδεθεί με τους στόχους μέσω ενός «συμβολαίου δραστηριοτήτων» ανά κλινική και γιατρό και θα υπάρχει «επιβράβευση ή τιμωρία βάσει αποτελεσμάτων πέρα από τις τακτικές αποδοχές του καθενός».
Προβλέπεται ακόμη ότι οι γιατροί αλλά και όλες οι κλινικές θα ελέγχονται και για τη χρήση των πόρων που θα κάνουν από το νοσοκομείο, αφού θα αποτελεί κριτήριο για την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα.
Η επιτροπή στο πόρισμά της προτείνει και τη δραστική μείωση των θέσεων του ιατρικού προσωπικού. Συγκεκριμένα, συνιστούν τον δραστικό περιορισμό των προσφερόμενων θέσεων για λήψη ειδικότητας όπου υπάρχει πληθωρισμός ιατρών για την επόμενη τριετία αλλά και τον περιορισμό των θέσεων ειδικευόμενων σε ειδικότητες όπου υπάρχει υπερεπάρκεια όπως καρδιολογία, γενική χειρουργική, μαιευτική-γυναικολογία, ουρολογία κ.λπ.
Ακόμη, γίνεται λόγος για παροχή κινήτρων σε όσους γιατρούς παίρνουν ειδικότητες που παρουσιάζουν ελλείψεις, αλλά και άμεση κατάργηση των υπεράριθμων θέσεων ειδικευομένων (εκτός των περιπτώσεων ιατρών που πάσχουν από πρόβλημα υγείας). Προβλέπεται, επίσης, παροχή οικονομικών κινήτρων για άσκηση του ιατρικού επαγγέλματος σε άγονες και προβληματικές περιοχές.
Στο στόχαστρο της επιτροπής, μπαίνει και η εργασιακή σχέση των γιατρών με το ΕΣΥ.Συγκεκριμένα, γίνεται λόγος για αναθεώρηση του θεσμού του γιατρού πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, ιδιαίτερα στα νοσοκομεία της επαρχίας, αλλά όχι μόνο. Προτείνεται επίσης η θέσπιση του γιατρού-συμβούλου με μερική απασχόληση στους τρεις τομείς: παθολογικό, χειρουργικό, εργαστηριακό για εφημερίες και στα εξωτερικά ιατρεία».
Στόχος είναι να συμπληρώνει ελλείψεις που παρατηρούνται σήμερα σε πολλές ειδικότητες και υποειδικότητες με μικρότερο κόστος για το νοσοκομείο, ενώ ταυτόχρονα «θα βελτιώσει κατά πολύ τις δυνατότητες των επαρχιακών νοσοκομείων». Οι γιατροί αυτοί ταυτόχρονα θα ασκούν και την ιδιωτική ιατρική, «θα έχουν το κίνητρο να εργασθούν στην επαρχία και έτσι δεν θα υπάρχουν τα κενά που παρατηρούνται σήμερα».
Παράλληλα, προβλέπεται να επανέλθει ο θεσμός του οικογενειακού γιατρού. Το ρόλο αυτό θα μπορούν να αναλάβουν οι γενικοί γιατροί και όπου δεν υπάρχουν, το έργο τους θα μπορούν να αναλάβουν ειδικοί παθολόγοι.
Διοίκηση
Τέλος, σε ό,τι αφορά στη διοίκηση του συστήματος, οι «σοφοί» επιθυμούν να αλλάξουν τα... φώτα ακόμη και στο ίδιο το υπουργείο Υγείας καθώς παρατηρούν κατακερματισμό υπηρεσιών και τμημάτων, προτείνοντας ανασχεδιασμό των διοικητικών τομέων.
Εκτός αυτού επιδιώκουν και τις συγχωνεύσεις εσωτερικών τμημάτων αλλά και προσδιορισμό αντικειμένου σε διευθύνσεις και τμήματα ώστε να επιτευχθεί και μείωση της γραφειοκρατίας. Παράλληλα προτείνουν να δοθεί έμφαση στην περιφερειακή οργάνωση του συστήματος υγείας με την κατάργηση των σημερινών επτά υγειονομικών περιφερειών (ΥΠΕ) και πλήρη εκχώρηση όλων των αρμοδιοτήτων της διοίκησης από το υπουργείο Υγείας (οικονομικούς και ανθρώπινους πόρους) και τις ΥΠΕ, στους βαθμούς της αιρετής αυτοδιοίκησης ως εξής: πρωτοβάθμιες υπηρεσίες υγείας και ψυχική υγεία στους δήμους. Δευτεροβάθμιες, τριτοβάθμιες υπηρεσίες και δημόσια υγεία στη διοικητική περιφέρεια. Σε αυτά περιλαμβάνεται και ο έλεγχος στη λειτουργία του ιδιωτικού τομέα.