το σχέδιο που επεξεργάζονται το ΣΔΟΕ και το υπουργείο Οικονομικών για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της δόλιας πτώχευσης επιχειρήσεων.
Οι μέχρι τώρα συλλήψεις για ληξιπρόθεσμα χρέη ή για μη καταβολή ΦΠΑ, αλλά και οι έρευνες που έχουν γίνει από το ΣΔΟΕ σε επιχειρήσεις που έχουν «πτωχεύσει», ανέδειξαν περιπτώσεις όπου το Διοικητικό Συμβούλιο ήταν «εικονικό» και η επιχείρηση ουσιαστικά λειτουργούσε ως «βιτρίνα» για παράνομες δραστηριότητες. Σε κάποιες άλλες περιπτώσεις οι επιχειρήσεις είχαν όντως χρεοκοπήσει, αλλά η διοίκηση είχε φροντίσει να μεταβιβάσει σε συγγενείς ή σε άλλες εταιρείες δικών της συμφερόντων την προσωπική περιουσία, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να καλυφθούν οι υποχρεώσεις απέναντι στους εργαζόμενους και το Δημόσιο. Όπως δήλωσε κορυφαίο στέλεχος του ΣΔΟΕ, «το άρθρο 99 δεν μπορεί να προστατεύει επιχειρήσεις που “ξεπλένουν χρήμα”. Τα συμφέροντα του Δημοσίου πρέπει να συνεχίζουν να προστατεύονται ακόμα και όταν η επιχείρηση εντάσσεται στο άρθρο 99 και η διοίκηση μιας ανώνυμης εταιρείας πρέπει να ευθύνεται με το σύνολο της περιουσίας της».
Οι στόχοι
Στην κατεύθυνση αυτή το υπουργείο Οικονομικών και το ΣΔΟΕ επεξεργάζονται σχέδιο θεσμικών αλλαγών, με στόχους:
1.Να προσδιοριστεί μιας μορφής «πόθεν έσχες» για όποιον αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος, που να προσδιορίζει αντικειμενικά την περιουσία που κατείχε όταν ανέλαβε τη θέση αυτή. Να ζητούνται οικονομικά και κοινωνικά εχέγγυα για τις ευθύνες που επωμίζεται, να έχει οικονομική επιφάνεια που να καλύπτει τις υποχρεώσεις που δημιουργεί. Να είναι ξεκάθαρο δηλαδή ότι ευθύνεται απέναντι στον νόμο και με συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία και να υπάρχουν περιορισμοί στη μεταβίβασή τους και, γενικά, να αποτελεί εγγύηση η περιουσία τους για όποιον επιλέγεται σε θέσεις μάνατζερ.
2.Να ευθύνεται με όλα τα περιουσιακά του στοιχεία και ο μέτοχος της Α.Ε., ίσως και η οικογένειά του. Να μην εξαντλείται δηλαδή η ευθύνη στο μετοχικό κεφάλαιο που κατέχει. Με τον τρόπο αυτό θα εμποδιστούν όσοι μέτοχοι απαξιώνουν οικονομικά τις επιχειρήσεις και μετά προσπαθούν να καλύψουν τα χρέη τους πουλώντας τις συμμετοχές τους.
3.Να εξαιρούνται οι οφειλές των Α.Ε. προς το Δημόσιο και τους εργαζομένους από την προστασία που προσφέρει το άρθρο 99 έναντι απαιτήσεων των πιστωτών. Επίσης προστατεύονται τα συμφέροντα του Δημοσίου ακόμα και όταν η επιχείρηση εντάσσεται στο άρθρο 99.
Το πρώτο βήμα έγινε άλλωστε με την ΠΟΛ 1236/24.11.2011. Το υπουργείο Οικονομικών παρέχει οδηγίες προς τις αρμόδιες υπηρεσίες για το πώς πρέπει να κινηθούν στην περίπτωση που κάποια επιχείρηση τίθεται σε καθεστώς εξυγίανσης. Oπως τονίζεται στην εγκύκλιο, η συμφωνία εξυγίανσης δεσμεύει το σύνολο των πιστωτών, οι απαιτήσεις των οποίων ρυθμίζονται από αυτήν, ακόμη και αν δεν είναι συμβαλλόμενοι ή δεν ψήφισαν υπέρ της συμφωνίας εξυγίανσης. Δεν δεσμεύονται πιστωτές, οι απαιτήσεις των οποίων δημιουργήθηκαν μετά το άνοιγμα της διαδικασίας εξυγίανσης, επομένως και το Δημόσιο.
http://topontiki.gr/