Τη χαριστική βολή στην ήδη παραπαίουσα οικονομική ζωή των Κυθήρων αποφάσισε να δώσει...
ο Μητροπολίτης του Νησιού Σεραφείμ Στεργιούλης ο οποίος αρνείται να δώσει άδειες τέλεσης γάμων τις ημέρες του Σαββάτου, της Παρασκευής, της Τετάρτης και σχεδόν όλο τον μήνα Ιούνιο, λόγω νηστειών. Παράλληλα ήδη προβαίνει σε ακυρώσεις γάμων που έχουν οριστεί για τον Ιούλιο στα προσκηνύματα του νησιού (Αγία Μόνη, Παναγία Μυρτυδιώτισσα κλπ) με το αιτιολογικό ότι τα συγκεκριμένα εκκλησιάσματα είναι Μοναστήρια και δεν επιτρέπεται να τελούνται εκεί γάμοι. Η διαφορά όμως είναι ότι πολλοί υποψιάζονται πώς όλα γίνονται για το «παγκάρι» αφού απο συστάσεως τους αυτοί οι χώροι είναι «Ιερά Προσκηνύματα» και όχι Μοναστήρια και η διαχείρισή τους γίνεται απο την Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας του νησιού. Ενώ , όπως λένε αυτοί που αντιδρούν, εάν χαρακτηριστούν ως «Μοναστήρια», η διαχείρισή τους και δη των «παγκαριών τους» θα περάσει στη Μητρόπολη Κυθήρων. Μάλιστα λέγεται πώς ο κ.Σεραφείμ ζήτησε από τους ιερείς όλου του νησιου να του υποβάλλουν αίτημα να μη γίνονται γάμοι στα «Μοναστήρια» (τα οποία δεν είναι μοναστήρια, αφού ούτε μοναχοί υπάρχουν ούτε τίποτα) ώστε να να εμφανιστεί ο ίδιος πως αναγκάστηκε να το πράξει. Μόνο που αυτό ζητήθηκε από τους τον ίδιο και οι ιερείς ήταν προφανώς δύσκολο να αρνηθούν στον Δεσπότη τους...
«ΜΗΝ ΠΑΝΤΡΕΥΕΣΤΕ»
Στο νησί ξενοδόχοι, επαγγελματίες και πολίτες, έχουν ξεσηκωθεί αφού με εγκυκλιο του Μητροπολίτη που αναγνώστηκε σε όλες τις ενορίες ουσιαστικά ενταφιάστηκε ο τουρισμός του νησιού αφού ολοι λένε ότι η απαγόρευση αυτή ουσιαστικά καταδικάζει σε αφανισμό τον ακμάζοντα για το νησί «τουρισμό γάμων». Τα τελευταία χρόνια τα Κύθηρα είχαν πετύχει να προσελκύουν εκατοντάδες ζευγάρια κάθε χρόνο από όλη την Ελλάδα και και το εξωτερικό που έσπευδαν να παντρευτούν στο πανέμορφο νησί και σε κάποιο από τα υπέροχα μοναστήρια του. Το κομμάτι αυτό του τουρισμού ήταν ανάσα ζωής για όλους τους επαγγελματίες του νησιού με σημαντικά έσοδα. Πριν από περίπου 1 χρόνο αιφνιδιαστικά ο Μητροπολίτης άρχισε να απαντά αρνητικά στα αιτήματα τέλεσης γάμων με διάφορες προφάσεις και την Ανοιξη ανακοίνωσε πώς δεν μπορεί να γίνονται γάμοι όλο τον Ιούνιο λόγω νηστειών. Στις διαμαρτυρίες των επαγγελματιών ο 61 ετών Μητροπολίτης απαντούσε πώς έτσι επιτάσσει η πίστη και τα έθιμα της εκκλησίας . Το κερασάκι στην τούρτα όμως, που ενταφιάζει την τουριστική επιβίωση του νησιού είναι η εγκύλιος που απέστειλε στις 13 Σεπτεμβρίου και στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξης:
«Σεβασμός τῆς ἁγίας ἡμέρας τῆς Κυριακῆς καί τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἑορτῶν.
Ἡ Κυριακή εἶναι ἡ πρώτη καί μεγάλη ἡμέρα τῆς ἑβδομάδος καί εἶναι ἡ κατ' ἐξοχήν ἡμέρα τοῦ Κυρίου μας, ὅπως τό λέγει τό ὄνομά της. Εἶναι ἡ πρώτη καί κυρία ἡμέρα ἐκκλησιασμοῦ, ἁγιασμοῦ, Θείας Λατρείας, καλῶν ἔργων καί ψυχικῆς ἀναπαύσεως. Δέν εἶναι ἡμέρα ἀπεριορίστου ὕπνου, συναλλαγῶν καί παζαριῶν, καί μάλιστα τήν ὥρα τῆς Θείας Λειτουργίας, ξεφαντώματος, γλεντιῶν καί διασκεδάσεων, ἐκδρομῶν, ξέφρενης καί ἀνέμελης ζωῆς κ.ἄ.
Ὁ πιστός Χριστιανός ἀπό τό Σαββατόβραδο ἐγκρατεύεται καί προετοιμάζεται μέ προσευχή καί ψυχική ἐπιμέλεια γιά τήν αὐριανή ἡμέρα τοῦ Κυρίου. Δέν ξενυχτάει περιερχόμενος σέ ἠθική παράλυση, δέν παραδίδει τόν ἑαυτό του στήν κραιπάλη καί τήν μέθη, δέν παραφέρεται.
Γι' αὐτό ἡ μακραίωνη ἐκκλησιαστική παράδοσις δέν θέλει γάμους τήν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου καί μάλιστα τό Σαββατόβραδο μέ τίς ὁλονύκτιες διασκεδάσεις καί τά γλέντια, γιατί ἔτσι ἔμμεσα καταργεῖται ἡ ἡμέρα τοῦ Κυρίου, ἡ Κυριακή, μέ τήν Θεία Λατρεία καί τίς εὐκαιρίες τοῦ ἁγιασμοῦ της. Δυστυχῶς, οἱ γάμοι τοῦ Σαββάτου, καί μάλιστα τῶν ἀπογευματινῶν ὡρῶν ἐπεβλήθησαν τά τελευταῖα χρόνια καί δέν γίνονται, ὅπως εἶναι τό σωστό καί ἦταν πάντοτε καθιερωμένο τήν ἡμέρα τῆς Κυριακῆς, χάριν τοῦ ὁλονύκτιου γλεντιοῦ, ἐπειδή ἡ ἄλλη ἡμέρα, ἡ Δευτέρα, εἶναι ἐργάσιμη. Ἔτσι, ὅμως, βεβηλώνεται καί δέν ἁγιάζεται ἡ ἡμέρα τῆς Κυριακῆς καί ἡ πνευματική ζημιά, πού προκύπτει ἀπό αὐτό, εἶναι μεγάλη.
Αὐτόν τόν μῆνα Σεπτέμβριο, τόν πρῶτο μῆνα τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, ἐπί δύο συνεχόμενες Παρασκευές βράδυ ὡρίσθησαν, δυστυχῶς, ὁλονύκτια γλέντια - παρ' ὅτι ἡ Παρασκευή εἶναι ἡμέρα νηστείας- γιά διαφόρους σκοπούς. Ὅμως, λησμονοῦμε ἀδέλφια μου ὅτι ὅταν μιά ὁλόκληρη κοινωνία καταλύει τήν ἡμέρα τῆς νηστείας, γιατί πανηγυρίζουμε ἕναν Ἅγιο, αὐτό ὄχι μόνο δέν εὐαρεστεῖ , ἀλλά λυπεῖ τόν Ἅγιο, γίνεται καί πρόξενο πνευματικῆς βλάβης».
Το ερώτημα λοιπόν είναι τι λέει για όλα αυτά ο Αρχεπίσκοπος Ιερώνυμος, ένας συνετός και ψύχραιμος άνθρωπος...
ο Μητροπολίτης του Νησιού Σεραφείμ Στεργιούλης ο οποίος αρνείται να δώσει άδειες τέλεσης γάμων τις ημέρες του Σαββάτου, της Παρασκευής, της Τετάρτης και σχεδόν όλο τον μήνα Ιούνιο, λόγω νηστειών. Παράλληλα ήδη προβαίνει σε ακυρώσεις γάμων που έχουν οριστεί για τον Ιούλιο στα προσκηνύματα του νησιού (Αγία Μόνη, Παναγία Μυρτυδιώτισσα κλπ) με το αιτιολογικό ότι τα συγκεκριμένα εκκλησιάσματα είναι Μοναστήρια και δεν επιτρέπεται να τελούνται εκεί γάμοι. Η διαφορά όμως είναι ότι πολλοί υποψιάζονται πώς όλα γίνονται για το «παγκάρι» αφού απο συστάσεως τους αυτοί οι χώροι είναι «Ιερά Προσκηνύματα» και όχι Μοναστήρια και η διαχείρισή τους γίνεται απο την Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας του νησιού. Ενώ , όπως λένε αυτοί που αντιδρούν, εάν χαρακτηριστούν ως «Μοναστήρια», η διαχείρισή τους και δη των «παγκαριών τους» θα περάσει στη Μητρόπολη Κυθήρων. Μάλιστα λέγεται πώς ο κ.Σεραφείμ ζήτησε από τους ιερείς όλου του νησιου να του υποβάλλουν αίτημα να μη γίνονται γάμοι στα «Μοναστήρια» (τα οποία δεν είναι μοναστήρια, αφού ούτε μοναχοί υπάρχουν ούτε τίποτα) ώστε να να εμφανιστεί ο ίδιος πως αναγκάστηκε να το πράξει. Μόνο που αυτό ζητήθηκε από τους τον ίδιο και οι ιερείς ήταν προφανώς δύσκολο να αρνηθούν στον Δεσπότη τους...
«ΜΗΝ ΠΑΝΤΡΕΥΕΣΤΕ»
Στο νησί ξενοδόχοι, επαγγελματίες και πολίτες, έχουν ξεσηκωθεί αφού με εγκυκλιο του Μητροπολίτη που αναγνώστηκε σε όλες τις ενορίες ουσιαστικά ενταφιάστηκε ο τουρισμός του νησιού αφού ολοι λένε ότι η απαγόρευση αυτή ουσιαστικά καταδικάζει σε αφανισμό τον ακμάζοντα για το νησί «τουρισμό γάμων». Τα τελευταία χρόνια τα Κύθηρα είχαν πετύχει να προσελκύουν εκατοντάδες ζευγάρια κάθε χρόνο από όλη την Ελλάδα και και το εξωτερικό που έσπευδαν να παντρευτούν στο πανέμορφο νησί και σε κάποιο από τα υπέροχα μοναστήρια του. Το κομμάτι αυτό του τουρισμού ήταν ανάσα ζωής για όλους τους επαγγελματίες του νησιού με σημαντικά έσοδα. Πριν από περίπου 1 χρόνο αιφνιδιαστικά ο Μητροπολίτης άρχισε να απαντά αρνητικά στα αιτήματα τέλεσης γάμων με διάφορες προφάσεις και την Ανοιξη ανακοίνωσε πώς δεν μπορεί να γίνονται γάμοι όλο τον Ιούνιο λόγω νηστειών. Στις διαμαρτυρίες των επαγγελματιών ο 61 ετών Μητροπολίτης απαντούσε πώς έτσι επιτάσσει η πίστη και τα έθιμα της εκκλησίας . Το κερασάκι στην τούρτα όμως, που ενταφιάζει την τουριστική επιβίωση του νησιού είναι η εγκύλιος που απέστειλε στις 13 Σεπτεμβρίου και στην οποία μεταξύ άλλων αναφέρει τα εξης:
«Σεβασμός τῆς ἁγίας ἡμέρας τῆς Κυριακῆς καί τῶν ἐκκλησιαστικῶν ἑορτῶν.
Ἡ Κυριακή εἶναι ἡ πρώτη καί μεγάλη ἡμέρα τῆς ἑβδομάδος καί εἶναι ἡ κατ' ἐξοχήν ἡμέρα τοῦ Κυρίου μας, ὅπως τό λέγει τό ὄνομά της. Εἶναι ἡ πρώτη καί κυρία ἡμέρα ἐκκλησιασμοῦ, ἁγιασμοῦ, Θείας Λατρείας, καλῶν ἔργων καί ψυχικῆς ἀναπαύσεως. Δέν εἶναι ἡμέρα ἀπεριορίστου ὕπνου, συναλλαγῶν καί παζαριῶν, καί μάλιστα τήν ὥρα τῆς Θείας Λειτουργίας, ξεφαντώματος, γλεντιῶν καί διασκεδάσεων, ἐκδρομῶν, ξέφρενης καί ἀνέμελης ζωῆς κ.ἄ.
Ὁ πιστός Χριστιανός ἀπό τό Σαββατόβραδο ἐγκρατεύεται καί προετοιμάζεται μέ προσευχή καί ψυχική ἐπιμέλεια γιά τήν αὐριανή ἡμέρα τοῦ Κυρίου. Δέν ξενυχτάει περιερχόμενος σέ ἠθική παράλυση, δέν παραδίδει τόν ἑαυτό του στήν κραιπάλη καί τήν μέθη, δέν παραφέρεται.
Γι' αὐτό ἡ μακραίωνη ἐκκλησιαστική παράδοσις δέν θέλει γάμους τήν ἡμέρα τοῦ Σαββάτου καί μάλιστα τό Σαββατόβραδο μέ τίς ὁλονύκτιες διασκεδάσεις καί τά γλέντια, γιατί ἔτσι ἔμμεσα καταργεῖται ἡ ἡμέρα τοῦ Κυρίου, ἡ Κυριακή, μέ τήν Θεία Λατρεία καί τίς εὐκαιρίες τοῦ ἁγιασμοῦ της. Δυστυχῶς, οἱ γάμοι τοῦ Σαββάτου, καί μάλιστα τῶν ἀπογευματινῶν ὡρῶν ἐπεβλήθησαν τά τελευταῖα χρόνια καί δέν γίνονται, ὅπως εἶναι τό σωστό καί ἦταν πάντοτε καθιερωμένο τήν ἡμέρα τῆς Κυριακῆς, χάριν τοῦ ὁλονύκτιου γλεντιοῦ, ἐπειδή ἡ ἄλλη ἡμέρα, ἡ Δευτέρα, εἶναι ἐργάσιμη. Ἔτσι, ὅμως, βεβηλώνεται καί δέν ἁγιάζεται ἡ ἡμέρα τῆς Κυριακῆς καί ἡ πνευματική ζημιά, πού προκύπτει ἀπό αὐτό, εἶναι μεγάλη.
Αὐτόν τόν μῆνα Σεπτέμβριο, τόν πρῶτο μῆνα τοῦ νέου ἐκκλησιαστικοῦ ἔτους, ἐπί δύο συνεχόμενες Παρασκευές βράδυ ὡρίσθησαν, δυστυχῶς, ὁλονύκτια γλέντια - παρ' ὅτι ἡ Παρασκευή εἶναι ἡμέρα νηστείας- γιά διαφόρους σκοπούς. Ὅμως, λησμονοῦμε ἀδέλφια μου ὅτι ὅταν μιά ὁλόκληρη κοινωνία καταλύει τήν ἡμέρα τῆς νηστείας, γιατί πανηγυρίζουμε ἕναν Ἅγιο, αὐτό ὄχι μόνο δέν εὐαρεστεῖ , ἀλλά λυπεῖ τόν Ἅγιο, γίνεται καί πρόξενο πνευματικῆς βλάβης».
Το ερώτημα λοιπόν είναι τι λέει για όλα αυτά ο Αρχεπίσκοπος Ιερώνυμος, ένας συνετός και ψύχραιμος άνθρωπος...