συμπεριλαμβάνει πλέον όλες τις κοινωνικοοικονομικές τάξεις.
«Επενδύσαμε σε μία δανεική ζωή» όπως υποστηρίζει η εκπρόσωπος παραρτήματος Θεσσαλονίκης της Ένωσης Καταναλωτών «Η ποιότητα ζωής» (ΕΚΠΟΙΖΩ), Μαρία Βασιλειάδου, η οποία μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ με αφορμή την 11η συνάντηση των Ενώσεων Καταναλωτών Βορείου Ελλάδος που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Σύμφωνα με την κ. Βασιλειάδου, στις ενώσεις προσφεύγουν καθημερινά δεκάδες καταναλωτές για την εφαρμογή του εξωδικαστικού διακανονισμού με τις τράπεζες, στο πλαίσιο του νόμου 3869/2010 των Υπερχρεωμένων Φυσικών Προσώπων.
«Στην Καβάλα υπήρξαν 600 τέτοιες αιτήσεις, στην Αλεξανδρούπολη 180, στις Σέρρες 40, στη Ροδόπη 160 και στη Θεσσαλονίκη, από τον Απρίλιο του 2010, έγιναν 1233 αιτήσεις» αναφέρει.
Όπως εξηγεί, οι ενώσεις καταναλωτών μελετούν τους φακέλους όσων προσφεύγουν για ρύθμιση χρεών και αποστέλλουν τις προτάσεις τους στις τράπεζες οι οποίες όμως, είτε δεν απαντούν, είτε καταθέτουν ασύμφορες για τον καταναλωτή προτάσεις, είτε ζητούν περαιτέρω διευκρινιστικά έγγραφα.
«Εμείς βέβαια, παρέχουμε βεβαίωση αποτυχίας, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για προσφυγές στα δικαστήρια αλλά ειδικά στο Ειρηνοδικείο Θεσσαλονίκης, ο χρόνος εκδίκασης μίας αίτησης φτάνει τα 3 χρόνια» προσθέτει, διευκρινίζοντας ότι με την κατάθεση της αίτησης, οι τόκοι για καταναλωτικά δάνεια και πιστωτικές κάρτες «παγώνουν» αλλά εξακολουθούν να «τρέχουν» για τα στεγαστικά δάνεια.
Όπως εκτιμά η κ. Βασιλειάδου, η τελευταία 15ετία στηρίχθηκε στην υπερκατανάλωση και στη χορήγηση, από τις τράπεζες, δανείων και πιστωτικών καρτών χωρίς να συντρέχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις. Παράλληλα, άνθρωποι που είχαν στηρίξει τη ζωή τους σε κάποια δεδομένα, βρέθηκαν ξαφνικά χωρίς δουλειά και χωρίς να μπορούν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους σε τράπεζες.
Στη συνάντηση των ενώσεων καταναλωτών αποφασίστηκε, μεταξύ άλλων, η πιλοτική δημιουργία ομάδας ψυχολογικής υποστήριξης των υπερχρεωμένων καταναλωτών από μέλη των Γιατρών του Κόσμου, η αποστολή επιστολής προς το αρμόδιο Υπουργείο για διαφορετική αντιμετώπιση στη φορολόγηση των καυσίμων, λόγω της ιδιαιτερότητας των κλιματολογικών συνθηκών που επικρατούν στη Β. Ελλάδα και η αποστολή επιστολής προς το αρμόδιο Υπουργείο και την ΔΕΗ, για να μην εισπράττονται όλων των ειδών τα τέλη μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.
Αποφασίστηκε, τέλος, η διοργάνωση διαμαρτυρίας μία συγκεκριμένη ημέρα σε κεντρικό σημείο κάθε πόλης, για τις αυξήσεις στους λογαριασμούς της ΔΕΗ και η δημιουργία Τράπεζας Πληροφοριών για την ανάρτηση, για παράδειγμα, δικαστικών αποφάσεων για τους υπερχρεωμένους ή διαφόρων κοινωνικών δράσεων για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης με στόχο, την αλληλοενημέρωση και την διευκόλυνση του συντονισμού δράσεων των Ενώσεων Καταναλωτών.