tromaktiko: Οι αλλαγές στο μάθημα της βιολογίας

Πέμπτη 26 Ιανουαρίου 2012

Οι αλλαγές στο μάθημα της βιολογίας



Το μάθημα της βιολογίας είτε γενικής παιδείας είτε βιολογία κατεύθυνσης είναι από τα μαθήματα που χρειάζονται ιδιαίτερη προσοχή πλέον και είναι εξαιρετικά πιθανό να χρειαστεί ο...
μαθητής να παρακολουθήσει συμπληρωματικά μαθήματα για να καταφέρει αν αντεπεξέλθει στις εξετάσεις του τέλους της χρονιάς, αλλά και για να διευρύνει τις γνώσεις του σε ένα μάθημα που είναι κοινά αποδεκτό πως αποτελεί πυλώνα της νέας εποχής (βιοτεχνολογία, τρόφιμα, γενετική κ.α.).

Ηδη από τη βιολογία της α’ λυκείου έχουν αφαιρεθεί ενότητες που έχουν ήδη διδαχθεί στη Χημεία ή τη Φυσική του Γυμνασίου, ενότητες που διδάσκονται διεξοδικά στη Φυσική γενικής παιδείας της γ’ λυκείου κ.α. Κάτι που σημαίνει πως όλο αυτό, σε συνάρτηση με το ότι συνήθως δεν δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στην ονοματολογία των ενώσεων και η σχετική μάθηση αναμένεται να αποκτάται μέσα από εφαρμογές στη διάρκεια της χρονιάς, κάνει στο τέλος της γ λυκείου το μάθημα της βιολογίας να μοιάζει εξαιρετικά δύσκολο ανά περιπτώσεις στον μέσο μαθητή με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Επιπλέον, από τη βιολογία β΄ λυκείου έχουν βγει υποενότητες που αναφέρονται στην ανάλυση των οργανικών ενώσεων, στις παρασκευές διαφόρων ουσιών και στην κατάταξη και τις αναγωγικές ιδιότητες μονοσακχαριτών, γιατί θεωρήθηκε πως περιείχαν πολύ εξειδικευμένη γνώση που δεν παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ένα μάθημα γενικής παιδείας.

Στο μεταξύ έχουν αφαιρεθεί έννοιες και από το μάθημα βιολογίας θετικής κατεύθυνσης που δεν κρίθηκαν ουσιώδεις, καθώς και μια ενότητα που περιγράφει τη διεξαγωγή μιας εργαστηριακής άσκησης η οποία δε χαρακτηρίστηκε αποτελεσματική και αναγκαία. Είναι πολλοί, όμως, αυτοί που επιμένουν πως ήταν λανθασμένη επιλογή αυτή από την επιτροπή του Υπουργείου Παιδείας και τα κενά που δημιουργούνται τα πρώτα δύο χρόνια του λυκείου είναι κρίσιμα όταν φτάσει η ώρα της «κρίσης» στην τρίτη τάξη.

Όταν, λοιπόν, φτάσουμε στο να επιλεγεί η βιολογία ως μάθημα κατεύθυνσης; Τότε ο μαθητής για να «γεμίσει» τα όποια κενά συναρτήσει του εξαιρετικά βεβαρημένου προγράμματος στην γ λυκείου έχουν δώσει άλλη διάσταση στο ρόλο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης που επιτρέπει στον μαθητή χωρίς περαιτέρω έξοδα και μετακινήσεις (άρα και κέρδος χρόνου) να μαζέψει την απαιτούμενη πληροφορία για να φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο και αν πετύχει στις εξετάσεις.

     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!