Costa Concordia, η Ολλανδική εταιρεία Smit International, που δραστηριοποιείται διεθνώς στην ανέλκυση αντικειμένων και πλοίων από τη θάλασσα, καθώς και στη γρήγορη εκκαθάριση θαλάσσιων περιοχών.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μηχανικοί αλλά και εκπρόσωποι της smit, που αναμένουν το πράσινο φως από την πλοιοκτήτρια εταιρεία, βρίσκονται ήδη στην περιοχή και μελετούν προσεχτικά όλο το θαλάσσιο χώρο όπου το κρουαζιερόπλοιο προσάραξε και μισοβυθίστηκε, προκειμένου να προχωρήσουν στην ανέλκυσή του και τη μεταφορά του σε ναυπηγείο, πιθανόν για διάλυση.
Η smit internationale που είναι μια από τις κορυφαίες εταιρείες ανέλκυσης παγκοσμίως, με έδρα της το Ρότερνταμ της Ολλανδίας και με 2.500 περίπου εργαζόμενους, έλαβε μέρος μαζί με την επίσης μεγάλη εταιρεία Μαμούτ το 2000 στην ανέλκυση των 24.000 τόνων πυρηνοκίνητου υποβρυχίου «Κούρσκ», από τη θάλασσα του Μπάρεντς σε βάθος 90 μέτρων. Να σημειωθεί ότι η βύθιση του «Κούρσκ» μήκους 167 μέτρων έγινε στη διάρκεια άσκησης και προκλήθηκε από έκρηξη που προκάλεσε η διαρροή καυσίμων υπεροξειδίου του οξυγόνου από μία ελαττωματική τορπίλη.
Η ίδια εταιρεία επίσης το 1987 είχε λάβει μέρος και στη διάσωση του οχηματαγωγού πλοίου Heraland of free Enterprise. Αυτό που φοβίζει προς το παρόν του μηχανικούς της ολλανδικής εταιρείας, είναι το γεγονός το πλοίο να μη «γλιστρήσει» λόγω του έντονου κυματισμού από μία ξαφνική κακοκαιρία ή της υψηλής παλίρροιας, πιο βαθιά στη θαλάσσια περιοχή που είναι βραχώδη με αποτέλεσμα να μπορεί να προκληθεί μια πιθανή διαρροή καυσίμων η λαδιών.
Τα νερά στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή, σύμφωνα με κατοίκους του νησιού αλλά και μέλη οικολογικών οργανώσεων, αποτελούν μέρος ενός καταφυγίου για τα δελφίνια, τις φώκιες και τις φάλαινες. Μέχρι στιγμής καμία από τη δεκαεπτά δεξαμενές καυσίμων του κρουαζιερόπλοιου δεν έχει διαρροή και αυτό που θα επιχειρηθεί όταν θα ξεκινήσει το έργο, σύμφωνα με τους μηχανικούς της smit, είναι η διάνοιξη αρκετών τρυπών στο κύτος του πλοίου προκειμένου να ξεκινήσει η άντληση πετρελαίου και λαδιών αλλά και να μπορεί να δεθεί με συρματόσχοινα.
Οι 2.400 τόνοι μαζούτ θα αντληθούν από το πλοίο σε φορτηγίδα. Στη συνέχεια αφού τα συνεργεία κλείσουν την τρύπα που προκάλεσε ο βράχος στο πλοίο στη διάρκεια της διαδρομής του, ένα κομμάτι του οποίου βρίσκεται μάλιστα και πάνω στο κουφάρι του concordian, τεράστια μπαλόνια στα οποία θα διοχετευτεί αέρας, θα τοποθετηθούν κάτω από το πλοίο προκειμένου αυτό να επανέλθει σε όρθια θέση.
Ταυτόχρονα δεκάδες αντλίες νερού θα αρχίσουν την απάντληση του θαλασσινού νερού μέχρι το κρουαζιερόπλοιο να επιπλεύσει ξανά και να ρυμουλκηθεί με τις φορτηγίδες σε ναυπηγείο πιθανόν για διάλυση αλλά και πώληση όσων οργάνων και συστημάτων του μπορεί να λειτουργήσουν.
Οι ειδικοί εκτιμούν ότι το έργο αυτό αναμένεται να διαρκέσει τουλάχιστον τρείς μήνες ενώ το κρουαζιερόπλοιο στην περίπτωση που μεταφερθεί σε ναυπηγείο θα είναι πολύ δύσκολο να ξαναφτιαχτεί από την αρχή. Το πιθανότερο είναι να κοπεί και να γίνει σκραπ. Μηχανικοί και ναυπηγοί της smit, εκτιμούν ότι αν κάτι δεν πάει καλά σε αυτό το εγχείρημα τότε μια τελευταία επιλογή για την πλοιοκτήτρια εταιρεία θα είναι το κόψιμο του πλοίου σε κομμάτια στο ίδιο σημείο κάτι που θα διαρκέσει τουλάχιστον δύο χρόνια.
Να σημειωθεί ότι το Concordia είναι δύο φορές βαρύτερο από τον Τιτανικό, φθάνει τους 114.500 τόνους, έχει μήκος 290 μέτρα και ύψος 61. Οταν ναυπηγήθηκε, το 2006, ήταν το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο της Ευρώπης και το όνομά του συμβόλιζε την «αρμονία» μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών. Μηχανικοί ευρωπαικών εταιρειών ανελκύσεων δήλωσαν ότι κάθε ναυτικό δυστύχημα πλοίου, αποτελεί πάντα μια ιδιαίτερη και ξεχωριστή περίπτωση στην οποία παίζουν ρόλο πάρα πολύ μια σειρά από παράγοντες, υπογραμμίζοντας μάλιστα ότι το ναυάγιο του «Concordia», δεν έχει καμμία σχέση με άλλα ναυάγια πλοίων.
Οι ίδιοι αναφέρουν, επίσης, ότι ενώ αυτά τα κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς διαθέτουν συστήματα τελευταίας τεχνολογίας, πολλοί αξιωματικοί φοβούνται ότι η εκπαίδευση που λαμβάνουν πιθανόν να είναι ένα βήμα πίσω από την τεχνολογική πρόοδο των νέων κατασκευαστών.
Ο διευθυντής του τομέα επιθεωρήσεων του ελληνικού νηογνώμονα, Βόλδας Αριστείδης, ανέφερε ότι οι ιταλικές αρχές λειτούργησαν πολύ συντονισμένα και οργανωμένα μετά τη βύθιση του πλοίου και ότι είναι πολύ νωρίς να βγάλουμε συμπεράσματα για το τι συνέβη με το κρουαζιερόπλοιο. Ανέφερε ότι φως στα αίτια της τραγωδίας αναμένεται να ρίξει το μαύρο κουτί αλλά και οι καταθέσεις των βασικών μελών του πληρώματος αλλά και των επιβατών. Να σημειωθεί ότι η ομάδα των δυτών συνεχίζει τις υπεράνθρωπες προσπάθειες για τον εντοπισμό των αγνοουμένων στο εσωτερικό του μισοβυθισμένου κρουαζιερόπλοιου.
Χθές εντοπίστηκε η σορός μιας γυναίκας, η οποία φορούσε σωσίβιο, ο αριθμός των νεκρών ανέβηκε στους 12, ενώ άλλα 20 άτομα εξακολουθούν να αγνοούνται. Πληροφορίες ιταλικών μέσων ενημέρωσης αναφέρουν ότι η ομάδα των δυτών σε πολλές περιπτώσεις χρησιμοποιεί μικρής έντασης εκρηκτικά αλλά και ρομποτικές κάμερες, προκειμένου να διευκολυνθεί η είσοδός τους σε σημεία του κρουαζιερόπλοιου, όπου ενδέχεται να υπάρχουν αγνοούμενοι.