tromaktiko: Oι εγγυήσεις ήταν τζούφιες...

Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2012

Oι εγγυήσεις ήταν τζούφιες...



«Δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου». Κάποτε αυτή η φράση συνεπαγόταν την ασφάλεια μιας οικονομικής δοσοληψίας. Σήμερα ακούγεται σαν ανέκδοτο. Καθώς το κράτος τα έχει…
παίξει, αδυνατεί να παρακολουθήσει την εξυπηρέτηση των εγγυημένων δανείων της Δι­εύθυνσης Κίνησης Κεφαλαίων, Εγγυήσεων, Δα­νείων και Αξιών (Δ25 - Τμήμα Δ) του Γενικού Λο­γιστηρίου, η οποία έχει χορηγήσει εγγυήσεις Δημοσίου σε ατομικά ή εταιρικά δάνεια, χωρίς πληροφοριακό σύστημα!!

Όπως είχαμε γράψει και στις 29.12.11, στο οικονομικό επιτελείο τραβάνε τα μαλλιά τους εξαιτίας των δανείων ύψους 3 δισ. ευρώ που έχουν δοθεί από το 2006 μέχρι και φέτος με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου σε άτομα ή εταιρείες, χωρίς να είναι σε θέση να παρακο­λουθήσουν την εξυπηρέτηση αυτών των εγγυ­ημένων δανείων, με αποτέλεσμα τώρα να έχει έρθει η ώρα της πληρωμής, αλλά τα ταμεία να είναι άδεια !

Ποιος πληρώνει;

Το πρόβλημα έχει εντοπιστεί από τις αρχές του 2011, καθώς πολλά από αυτά τα δάνεια δεν εξυπηρετούνται, με αποτέλεσμα οι τρά­πεζες να ζητούν από το κράτος να τα πληρώ­σει αυτό, όπως έγινε με το Μέγαρο Μουσικής, το οποίο είχε συνάψει δάνειο ύψους 95 εκατ. ευρώ από την Εθνική Τράπεζα με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου.

Ειδικότερα, σύμφωνα με το πόρισμα του γε­νικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκηση, από το 2006 έως σήμερα έχουν εκδοθεί 24 κανονι­στικές διοικητικές πράξεις και 4 ατομικές διοι­κητικές πράξεις, των οποίων το εγκριθέν ποσό ανέρχεται σε 3,7 δισ. ευρώ και 33,1 εκατ. ευ-ρώ, αντίστοιχα. Η έκθεση Ρακιντζή επισημαίνει δε ορισμένες από τις πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις παροχής εγγυήσεων από το Γενικό Λογιστήριο:

♦ Για τους Νομούς Ξάνθης, Ροδόπης, Έβρου (απόφ. 2006), το εγκεκριμένο πόσο ήταν 285 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο ποσό 228 εκατ. ευρώ. Η συγκεκριμένη απόφαση αφορούσε χρήματα που διατέθηκαν για πλημμύρες και κεφάλαια κίνησης.

♦ Για τον Δήμο Δράμας (απόφ. 2006), το εγκε­κριμένο πόσο ήταν 143 εκατ. ευρώ και το εγγυ­ημένο ποσό 114 εκατ. ευρώ. Η απόφαση αυτή αφορά την κάλυψη αναγκών 141 επιχειρήσε­ων.

♦ Για την Καβάλα (απόφ. 2006), το εγκεκριμέ­νο πόσο ήταν 267 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο ποσό 213 εκατ. ευρώ. Η απόφαση αυτή αφορά την κάλυψη αναγκών 114 επιχειρήσεων.

♦ Για την Καστοριά, τη Φλώρινα και το Κιλκίς (απόφ. 2006), το εγκεκριμένο πόσο ήταν 184 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο ποσό 147 εκατ. ευρώ.

♦ Για την Πέλλα και τις Σέρρες (απόφ. 2006), το εγκεκριμένο ποσό ήταν 209 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο 167 εκατ. ευρώ.

♦ Για την Ημαθία (απόφ. 2007), το εγκεκριμέ­νο ποσό ήταν 251 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο 201 εκατ. ευρώ.

♦ Για πυροπαθείς και σεισμοπαθείς (απόφ. 2007 και 2008), το εγκεκριμένο ποσό ήταν 930 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο 900 εκατ. ευρώ.

♦ Για δημητριακά (απόφ. 2008), το εγκεκριμέ­νο ποσό ήταν 147 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο 147 εκατ. ευρώ.

♦ Για επεισόδια Δεκεμβρίου 2008 (απόφ.2009), το εγκεκριμένο ποσό ήταν 35 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο 34 εκατ. ευρώ.

♦ Για κτηνοτρόφους (απόφ. 2007), το εγκεκρι­μένο ποσό ήταν 273 εκατ. ευρώ και το εγγυη­μένο 218 εκατ. ευρώ.

♦ Για οικονομική κρίση (απόφ. 2009), το εγκε­κριμένο ποσό ήταν 256 εκατ. ευρώ και το εγγυ­ημένο 179 εκατ. ευρώ.

♦ Η ΠΑΕ ΠΑΟΚ (απόφ. 2007), το εγκεκριμένο ποσό κεφαλαίου κίνησης ήταν 2,2 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο ποσό 1,7 εκατ. ευρώ. Η συ­γκεκριμένη απόφαση δεν κοινοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ οι επιθεωρητές, όσο και αν έψαξαν, δεν βρήκαν την απαιτούμενη εισήγηση της αρμόδιας υποεπιτροπής. Ούτε η εισήγηση της Διυπουργικής Επιτροπής του άρθρου 5 του Ν. 2322/1995 βρέθηκε στο αρ­χείο, ώστε να διαπιστωθεί η σύμφωνη γνώμη τού τό­τε υπουργού Εθνικής Οι­κονομίας και Οικονομικών καθώς και του υπουργού που εποπτεύει τον υπό δα­νειοδότηση ή πιστοδότηση φορέα...

♦ Για τη Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων (απόφ. 2007), το εγκεκριμένο ποσό κεφαλαίου κίνησης ανερχόταν στα 27,5 εκατ. ευρώ και το εγγυημένο ποσό ήταν 22 εκατ. ευρώ. Εν προκειμένω, οι επιθεωρητές εντόπισαν εισήγηση από την οποία προέκυπτε ότι ήδη έχει παρασχεθεί εγγύηση του ελληνι­κού Δημοσίου σε ποσοστό 80% για τη χρημα­τοδότηση της εταιρείας με κεφάλαιο κίνησης 20 εκατ. ευρώ. Εν προκειμένω, τα πρακτικά της αρμόδιας επιτροπής είναι υπογεγραμμένα από τους τότε υπουργούς Οικονομικών, Ανάπτυξης και τον υφυπουργό Οικονομικών.

Ένα ακόμη παράταιρο σημείο που εντόπισαν οι επιθεωρητές; Ορισμένα από τα αιτήματα φορέων προς τον υφυπουργό Οικονομικών για χορήγηση εγγυήσεων απορρίφθηκαν, με βασική αιτιολογία ότι δεν είναι συμβατά με τις κατευθυντήριες γραμμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Την ίδια ώρα, αποφάσεις υπογράφονταν από τον υπουργό και υφυπουργό Οικονομικών και τον υπουργό που εποπτεύει τον υπό δανειοδότηση φορέα!!!

Ωστόσο, «αυτό αντιφάσκει με τη μη κοινοποίηση των εκδοθέντων υπουργικών αποφάσεων στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής» τονίζει η έκθεση.

Άλλες έχουν υπογραφεί μόνο από τον υπουργό και τον υφυπουργό Οικονομικών, «με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αμφιβολίες σχετικά με τη νομιμότητα της διαδικασίας που ακολουθήθηκε».

«Στις περιπτώσεις που αφορούν αποφάσεις για τη ρύθμιση παλαιότερων οφειλών, δεν προηγείται εμπεριστατωμένη οικονομοτεχνική μελέτη από την οποία να αποδεικνύεται η χρησιμότητα της ρύθμισης για τη βιωσιμότητα του επωφελούμενου επιχειρηματικού κλάδου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αμφιβολίες σχετικά με το κατά πόσο η ρύθμιση στοχεύει στην κάλυψη πραγματικών αναπτυξιακών αναγκών ή απλώς στην παράταση του χρόνου κατάπτωσης της παρασχεθείσας εγγύησης» επισημαίνεται στο πόρισμα.

     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!