Η κατάρρευση του Χ.Υ.ΤΑ. ΔΥΤΙΚΗΣ ΣΑΜΟΥ (Μαραθόκαμπος - Καρλόβασι) ήρθε να επιβεβαιώσει πολλούς που ανέφεραν εδώ πολλά χρόνια και από την αρχή του έργου, ότι ηταν...
ένα έργο άστοχο, αφού ακόμα και η τοποθεσία που έγινε, ονομάζεται "Βυθίσματα"!!
Τοπικοί όμως παράγοντες της περιοχής (πολιτικοί άρχοντες-μελετητές-τεχνικοί-εργολάβοι κ.α.) θεώρησαν ότι το έργο πρέπει να γίνει αφού έτσι κι αλλιώς σε αυτή τη χώρα και να "αστοχήσει" κανείς δεν θα απολογηθεί και φυσικά θα μείνει και ατιμώρητος!
Ο Χ.Υ.Τ.Α. κατασκευάστηκε στην περιοχή "Βυθίσματα" του Μαραθοκάμπου με συγχρηματοδότηση 75% του Ταμείου Συνοχής και δημοπρατήθηκε στις 6/10/2004 ενώ η σύμβαση υπογράφτηκε στις 19/3/2006.
Άρχισε να λειτουργεί το 2007 και από την αρχή υπήρξαν προβλήματα, τα οποία οφείλονταν στην ακαταλληλότητα, τις κατολισθήσεις και τις κατακρημνίσεις του εδάφους στην περιοχή!
Είναι βέβαιο πως από την αρχή του έργου υπήρξαν εγκληματικά λάθη στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και την κατασκευή του έργου και έτσι το έργο αυτό για ευνόητους λόγους δεν παραδόθηκε, αλλά και δεν παραλήφθηκε ποτέ.
Μάλιστα υπάρχει και σχετικό πόρισμα της Επιθεώρησης Δημοσίων Έργων.
Σύμφωνα με πληροφορίες τουλάχιστον εδώ και 1 χρόνο υπάρχει δικαστική διερεύνηση και σύντομα θα ασκηθούν ΔΙΩΞΕΙΣ για το θέμα μιας και είναι σαφές πως τα χρήματα που δαπανήθηκαν, το μόνο που δημιούργησαν ήταν ένα ΣΚΑΝΔΑΛΟ!
Το θέμα μάλιστα της χωματερής της Δυτικής Σάμου είχε φτάσει και στο Ευρωπαικό Κοινοβούλιο με σχετική ερώτηση στις 3 Μαίου του 2011 από τον ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκο Χουντή.
Διαβάστε την ερώτηση και την σχετική απάντηση που έδωσε ο αρμόδιος Ευρωπαίος Επίτροπος κ. Hahn:
Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-004177/2011
προς την Επιτροπή
Άρθρο 117 του Κανονισμού
Nikolaos Chountis (GUE/NGL)
Ο ΧΥΤΑ δυτικής Σάμου έχει κατασκευαστεί στην περιοχή Βυθίσματα του Μαραθόκαμπου, με συγχρηματοδότηση 75% του Ταμείου Συνοχής με την υπ' αριθ. CCI: 2002 GR 16 C PE 001 απόφαση. Το έργο δημοπρατήθηκε στις 6/10/2004 και η σύμβαση υπογράφτηκε στις 19/3/2006. Σύμφωνα με πληροφορίες το έργο άρχισε να λειτουργεί το 2007 και από την αρχή υπήρξαν προβλήματα στη λειτουργία του, τα οποία οφείλονταν στην ακαταλληλότητα, τις κατολισθήσεις, κατακρημνίσεις του εδάφους στην περιοχή. Είναι σαφές ότι υπήρξαν εγκληματικά λάθη στη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων ή και την κατασκευή του έργου. Το 2009 αποφασίστηκε παύση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ. Όπως δημοσιεύματα του τύπου αναφέρουν, υπάρχει ήδη σχετικό πόρισμα της Επιθεώρησης Δημοσίων Έργων.
Η Επιτροπή μπορεί να διαβεβαιώσει ότι ο εν λόγω ΧΥΤΑ δεν μπορεί να συνεχίσει τη λειτουργία του; Σε ποιο στάδιο της κατασκευής ενημερώθηκε για τα προαναφερθέντα προβλήματα; Η παύση χρηματοδότησης από το Ταμείο Συνοχής συνδέεται με αυτά; Πόσο τελικά κόστισε το έργο; Παραλήφθηκε κανονικά από την αναθέτουσα αρχή; Επειδή τέτοια φαινόμενα έχουν πολλαπλασιαστεί σε όλη την Ελλάδα, με εσφαλμένες χωροθετήσεις, μελέτες και κατασκευαστικά λάθη σε κατασκευές ΧΥΤΑ/Υ, μπορεί να μας γνωστοποιήσει τι μέτρα προτίθεται να λάβει σε βάρος όσων πραγματικά ευθύνονται για τις κακοτεχνίες και τα σφάλματα; Μπορεί να βεβαιώσει ότι στις συμβάσεις για το συγκεκριμένο ΧΥΤΑ υπήρχαν αποτελεσματικές ρήτρες αποζημίωσης για περιπτώσεις πρόδηλων σφαλμάτων ή κακοτεχνιών και αν αυτές ενεργοποιήθηκαν;
Απάντηση του κ. Hahn
εξ ονόματος της Επιτροπής
Η απόφαση χρηματοδότησης C(2002)4702 για το έργο «Διαχείριση στερεών αποβλήτων στη νήσο Σάμο» εκδόθηκε στις 24 Δεκεμβρίου 2002. Η μέγιστη δημόσια επιλέξιμη δαπάνη ανέρχεται σε 10 444 000 ευρώ και η συνεισφορά του Ταμείου Συνοχής σε 7 833 000 ευρώ. Το έργο υποδιαιρέθηκε σε δύο υποπρογράμματα που καλύπτουν τα ανατολικά και δυτικά τμήματα του νησιού αντίστοιχα. Η Επιτροπή σημειώνει ότι το έργο είχε επίσης ως αποτέλεσμα το κλείσιμο και την αποκατάσταση 11 παράνομων χώρων απόρριψης αποβλήτων στη Σάμο.
Οι ελληνικές αρχές έστειλαν την αίτηση τελικής πληρωμής και την τελική έκθεση για το έργο στην Επιτροπή τον Ιανουάριο του 2009 και τη δήλωση περάτωσης της παρέμβασης τον Απρίλιο του 2009. Με βάση τα εν λόγω έγγραφα, η Επιτροπή θεώρησε ότι το φυσικό αντικείμενο όπως περιγράφεται στην απόφαση της Επιτροπής δεν ολοκληρώθηκε και δεν ήταν λειτουργικό και ότι οι στόχοι του εγκεκριμένου έργου, όπως ορίζονται στην απόφαση χρηματοδότησης, δεν είχαν ικανοποιηθεί. Συνεπώς, η Επιτροπή ενημέρωσε τις ελληνικές αρχές για την πρόθεσή της να κινήσει για το επίμαχο έργο τη διαδικασία δημοσιονομικών διορθώσεων, όπως ορίζεται στο άρθρο H του παραρτήματος II του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1164/94 του Συμβουλίου, όπως τροποποιήθηκε με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1265/99[1] του Συμβουλίου. Οι ελληνικές αρχές κλήθηκαν να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους.
Οι ελληνικές αρχές απάντησαν τον Ιούνιο του 2009, επισημαίνοντας ότι, ύστερα από επίσκεψη ελέγχου στον χώρο της χωματερής της δυτικής Σάμου ανιχνεύτηκε κατολίσθηση στη χωματερή που είχε ως αποτέλεσμα τη μερική καταστροφή της. Μία ακόμη κατολίσθηση ανιχνεύτηκε κοντά στην εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων που είχε ως αποτέλεσμα την αλλαγή τοποθεσίας της εγκατάστασης για καύση και προκάλεσε λανθασμένο υπολογισμό όσον αφορά την κλίση.
Η Επιτροπή, στη συνέχεια, κάλεσε τις ελληνικές αρχές σε ακρόαση την 8η Δεκεμβρίου 2009. Κατά τη διάρκεια της ακρόασης, οι ελληνικές αρχές ανέφεραν ότι μια κατολίσθηση είχε προκαλέσει ζημία στην περιοχή της χωματερής της δυτικής Σάμου και πρότειναν να ανασταλούν οι εργασίες και οι δαπάνες σχετικά με τη χωματερή της δυτικής Σάμου από το έργο και να προχωρήσουν με το κλείσιμο του έργου χωρίς αυτό το υποέργο. Η Επιτροπή συμφώνησε. Συνεπώς, υποβλήθηκε μια επικαιροποιημένη αίτηση κλεισίματος στις 30 Μαρτίου 2010 που εξαιρούσε το επιμέρους έργο της χωματερής της δυτικής Σάμου. Συνεπώς, το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 5 095 000 ευρώ (δημόσιες δαπάνες).
Το κλείσιμο του έργου εκκρεμεί. Η Επιτροπή επιθυμεί να ενημερώσει τον κ. βουλευτή ότι η Επιτροπή προχωρεί στο κλείσιμο μόνον αν το συγχρηματοδοτούμενο έργο συμμορφώνεται με όλες τις σχετικές ρυθμιστικές διατάξεις, συμπεριλαμβανομένης της τήρησης των γενικών κανόνων και των ειδικών συνθηκών που ορίζονται στην απόφαση συγχρηματοδότησης, καθώς και με τις απαιτήσεις για χρηστή χρηματοοικονομική διαχείριση και έλεγχο.
Η Επιτροπή δεν συμμερίζεται την άποψη του κ. βουλευτή ότι «τέτοια φαινόμενα έχουν πολλαπλασιαστεί σε όλη την Ελλάδα». Με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, δεν φαίνεται ότι τα προβλήματα που εμφανίστηκαν οφείλονταν στην ακατάλληλη επιλογή της τοποθεσίας. Δεν είναι δυνατόν να συναχθούν γενικά συμπεράσματα με βάση μια μεμονωμένη περίπτωση.
Η Επιτροπή επιθυμεί να πληροφορήσει τον κ. βουλευτή ότι, σύμφωνα με την αρχή της επικουρικότητας, η διαχείριση των διαρθρωτικών ταμείων γίνεται από κοινού, ενώ η αρμοδιότητα εφαρμογής ανήκει στα κράτη μέλη. Συνεπώς, ο κ. βουλευτής καλείται να απευθυνθεί στη διαχειριστική αρχή για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τον επίμαχο έργο. Τα στοιχεία επικοινωνίας είναι:
ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΗ ΑΡΧΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΒΟΡΕΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
Φυτάς Δημήτριος
Προϊστάμενος Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης