τους ερωτηθέντες που συμμετείχαν στην έρευνα Atradius Payment Practices Barometer.
Όπως προκύπτει από την έρευνα κατά μέσο όρο το 3% του συνόλου της αξίας των Β2Β εισπρακτέων υπολοίπων κατέστη αδύνατο να πληρωθεί. Το 30% των τιμολογίων εξοφλήθηκαν με καθυστέρηση ενώ το 12% εξ αυτών πληρώθηκαν με καθυστέρηση άνω των δύο μηνών.
Η έρευνα της Atradius διεξήχθη μεταξύ 5,399 επιχειρήσεων σε 27 χώρες και αυτόνομες πολιτείες στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική καθώς και την Ασία. Τα κράτη της Νότιας Ευρώπης όπου συνήθως χορηγούνται μεγαλύτεροι περίοδοι πίστωσης παρουσίασαν τα περισσότερα περιστατικά καθυστέρησης πληρωμών από συναλλαγές στην εγχώρια αγορά. Το 54% των ελληνικών εγχώριων τιμολογίων, το 43% των ιταλικών εγχώριων τιμολογίων και το 39% των ισπανικών εγχώριων τιμολογίων παρέμειναν πάνω από ένα μήνα μετά τη λήξη τους ανεξόφλητα, ποσοστό που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο στο 30% επί του συνόλου των ερωτηθέντων. Το 18%, 10% και 7% αντίστοιχα των τιμολογίων στις χώρες αυτές παρέμειναν πάνω από τρεις μήνες μετά τη λήξη τους ανεξόφλητα, ποσοστό που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο στο 6% επί του συνόλου των ερωτηθέντων. Στην περιοχή της Ασίας το 14% των ινδονησιακών εγχώριων τιμολογίων παρέμειναν πάνω από τρεις μήνες μετά την λήξη τους ανεξόφλητα.
Στο σύνολο της έρευνας το ποσοστό των εγχώριων τιμολογίων για τα οποία δηλώθηκε αδυναμία πληρωμής είναι περίπου 3%. Στην Ευρώπη τα περισσότερα περιστατικά αδυναμίας πληρωμής σημειώθηκαν στην Ελλάδα (6%) και στην Ιταλία (5%). Στην περιοχή της Ασίας παρόμοια ποσοστά αδυναμίας πληρωμής σημειώθηκαν μεταξύ των ερωτηθέντων στην Ινδονησία και το Χονγκ Κονγκ, με αυτά να κυμαίνονται και στις δύο περιπτώσεις στο 5%. Στη Βόρεια Αμερική το φαινόμενο παρουσιάστηκε στο Μεξικό.
Η έλλειψη επαρκών κεφαλαίων προσδιορίστηκε σαν ο κύριος λόγος για τις καθυστερήσεις πληρωμών, με το 66% των ερωτηθέντων να το αναφέρει ως την κύρια αιτία καθυστερήσεων πληρωμών εγχώριων τιμολογίων και το 46% αντίστοιχα ως την κύρια αιτία καθυστερήσεων πληρωμών τιμολογίων από εξαγωγές. Προκειμένου να μειωθούν οι καθυστερήσεις πληρωμών καθώς και τα περιστατικά αδυναμίας πληρωμής, περίπου το 30% των ερωτηθέντων έλαβαν μέτρα αναφορικά με τη διαχείριση των πιστώσεων τους διεξάγοντας συχνότερους ελέγχους πιστοληπτικής ικανότητας των αγοραστών τους, αυξάνοντας τις οχλήσεις προς αυτούς για καταβολή πληρωμών ή παρακολουθώντας στενότερα το πιστωτικό «άνοιγμα» με κάθε αγοραστή τους. Ωστόσο το outsourcing απαιτήσεων καθώς και η ασφάλιση πιστώσεων υιοθετήθηκαν σε μικρότερο ποσοστό, με μόνο το 15% των ερωτηθέντων να έχει αυξήσει τη χρήση τους.
Ο Κος Isidoro Unda , Πρόεδρος και CEO του ομίλου Atradius δήλωσε: «Το 2011 υπήρξε βελτίωση αλλά οι οικονομικές συνθήκες σε κάποιες αγορές παραμένουν επισφαλείς και τα περιστατικά αφερεγγυότητας αυξάνονται. Τα αποτελέσματα της έρευνας επισημαίνουν την ανάγκη για συνεχή και επιμελή παρακολούθηση καθώς και διαχείριση του πιστωτικού κινδύνου. Ενώ πολλές επιχειρήσεις λαμβάνουν συνετά μέτρα για να βελτιώσουν τις πρακτικές πληρωμών των αγοραστών τους, μπορούν να ληφθούν και πρόσθετα μέτρα προκειμένου να βελτιωθούν τα ποσοστά αποζημιώσεων όταν προκύπτουν περιστατικά αδυναμίας πληρωμής. Τόσο η ασφάλιση πιστώσεων όσο και το outsourcing των απαιτήσεων μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμα εργαλεία για τον περιορισμό των ζημιών που απορρέουν απ’ τα περιστατικά αδυναμίας πληρωμής».