Η επίσκεψη προ ημερών του υπουργού Ανάπτυξης Μιχ. Χρυσοχοϊδη στις Βρυξέλλες συνδέεται με τα παζάρια που βρίσκονται σε εξέλιξη με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ώστε να...
χρηματοδοτήσει το σύνολο των τεσσάρων οδικών αξόνων, αλλά και σειρά από έργα με Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) που επίσης καθυστερούν επί χρόνια. Η ΕΤΕπ βρίσκεται πλέον κοντά στη χρηματοδότηση της Ιονίας Οδού, του άξονα Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα, του τμήματος Μαλιακός ? Κλειδί του ΠΑΘΕ και του Ε65 (Αξονας Κεντρικής Ελλάδας) που είναι βαλτωμένοι από τον Νοέμβριο του 2010. Στα ΣΔΙΤ είναι έτοιμοι προς ανάθεση αρκετοί διαγωνισμοί (από σχολεία μέχρι τη διαχείριση απορριμμάτων της Δυτικής Μακεδονίας) αλλά είναι αδύνατον να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση από τις ελληνικές τράπεζες. Και εδώ μπαίνει στο κάδρο η ΕΤΕπ η οποία θα σηκώσει το βάρος αιμοδότησης των κρίσιμων έργων. Στους οδικούς άξονες, όλα δείχνουν πως η ΕΤΕπ θα υποκαταστήσει το μεγαλύτερο τμήμα των κεφαλαίων που θα προέρχονταν από τις εμπορικές τράπεζες και γι' αυτό το λόγο τις τελευταίες ημέρες διενεργεί ελέγχους στα τέσσερα έργα. Σημειώνεται πως η ΕΤΕπ συμμετέχει ήδη στο σχήμα χρηματοδότησης της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα ? Κόρινθος ? Πάτρα) με σημαντικό ποσοστό. Η επικείμενη συμφωνία θα προβλέπει και τη δημιουργία μηχανισμού εγγυήσεων (πάλι μέσω της ΕΤΕπ), ώστε να εξασφαλίζεται η ομαλή καταβολή των δόσεων για τα δάνεια, με παράλληλες ανατροπές στις δανειακές συμβάσεις, αλλά και στο φυσικό αντικείμενο δύο εκ των τεσσάρων έργων. Στην ουσία, δημιουργείται ένα «κουτί» στο οποίο θα τοποθετηθούν χρήματα από τα διόδια ? που θα εισέπραττε το ελληνικό δημόσιο - ως εγγύηση για τα έργα. Διά της συγκεκριμένης οδού, το κράτος εγγυάται τη βιωσιμότητα των οδικών αξόνων γιατί οι τράπεζες εξέφραζαν ανησυχίες αφού έβλεπαν την κυκλοφορία να έχει μειωθεί από 10% έως 30% εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Παράλληλα, μέσω της ΕΤΕπ, θα δοθεί η δυνατότητα σε αρκετές τράπεζες να αποχωρήσουν από τη χρηματοδότηση των έργων. Παρά το γεγονός πως στη χρηματοδότηση εμπλέκονται 43 τράπεζες (32 διεθνείς και 11 ελληνικές), η πλειονότητα των δανείων (συνολικά περίπου 3,3 δισ. ευρώ) προέρχεται από τα εγχώρια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Το σχέδιο, αν ευοδωθούν οι προσπάθειες της κυβέρνησης, πρόκειται να έρθει στη Βουλή ως ενιαίος νόμος, καθώς αλλάζει το σύνολο των συμβάσεων παραχώρησης, συνολικού ύψους περίπου 9 δισ. ευρώ. Πριν λίγες μέρες, ο πρώην υπουργός Υποδομών Μ. Βορίδης υποστήριξε πως οι έλεγχοι που έχει ξεκινήσει η ΕΤΕπ είναι θετική εξέλιξη. Οπως είπε: «Οταν δημιουργείται ένας οικονομικός και νομικός έλεγχος σε έργα, στην πραγματικότητα εξετάζεται η δυνατότητα χρηματοδότησής τους. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων δεν κάνει αυτό τον έλεγχο, διότι δεν είχε τίποτα καλύτερο να κάνει. Το κάνει διότι εξετάζει αυτό το ενδεχόμενο. Επομένως, αυτό σημαίνει την κατ' αρχήν αποδοχή μιας τέτοιας προοπτικής και από αυτή την πλευρά αυτό είναι κάτι θετικό». Φρόντισε, πάντως, να επισημάνει τη δυσκολία του εγχειρήματος τονίζοντας πως η επανεκκίνηση των τεσσάρων οδικών αξόνων δεν είναι εύκολη υπόθεση. Γι' αυτό και δεν δεσμεύτηκε για συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.