ανακάλυψε πως η αξία του είναι ακόμη μεγαλύτερη απ’ όσο αρχικά είχε εκτιμηθεί, καθώς έχει φιλοτεχνηθεί στο ίδιο το εργαστήριο του μεγάλου Ιταλού ουμανιστή, την ίδια περίοδο που εκείνος ζωγράφιζε τον πρωτότυπο πίνακα.
Οι συντηρητές ανακάλυψαν κάτω από το μαύρο φόντο του πίνακα, που είχε προστεθεί αργότερα, το ίδιο τοπίο της Τοσκάνης που απεικονίζεται και στην περίφημη «Μόνα Λίζα» του Λούβρου. Καθώς το αντίγραφο αυτό είναι διατηρημένο σε καλύτερη κατάσταση, ρίχνει φως στην αινιγματική προσωπογραφία της Λουΐζας Γκεραρντίνι και το χαμόγελό της.
Με διαστάσεις πολύ κοντινές σε αυτές του πρωτότυπου (76Χ57 εκατοστά αυτό του Πράδο, 77Χ53 εκατοστά το πρωτότυπο του Λούβρου), ο πίνακας πριν τη συντήρησή του θεωρείτο πως είχε φιλοτεχνηθεί πάνω σε ξύλο δρυός, γεγονός που απέκλειε να έχει ζωγραφιστεί στην Ιταλία, ενώ τώρα διαπιστώνεται πως έγινε πάνω σε καρυδιά, ακριβώς όπως και η πρωτότυπη Μόνα Λίζα.
Το συμπέρασμα ότι το αντίτυπο της «Τζοκόντας» φιλοτεχνήθηκε από μαθητή του μεγάλου ζωγράφου τον ίδιο χρόνο , αλλά και στο ίδιο εργαστήριο του Ντα Βίντσι, όπου ο ίδιος ζωγράφιζε την αυθεντική Μόνα Λίζα, βγήκε μέσω της εξέτασής του με υπέρυθρες ακτίνες. Με αυτό τον τρόπο φάνηκε επίσης ότι οι διάφορες διορθώσεις που προστέθηκαν στον πίνακα, είναι ακριβώς ίδιες με εκείνες που έκανε ο μεγάλος ιταλός δάσκαλος. Το γεγονός αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα πως κάποιος μαθητής του ήταν παρών κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης του ασύγκριτου έργου και εισήγαγε τις ίδιες παρεμβάσεις με εκείνες του «μαέστρο».
Η πατρότητά του πίνακα-σωσία της Μόνα Λίζα, με βάση τα νέα δεδομένα, θα πρέπει να αποδίδεται είτε στον Αντρέα Σάλαϊ, ή τον Φραντσέσκο Μέλτσι, τους δύο πιο αγαπητούς και κοντινούς μαθητές του δασκάλου Ντα Βίντσι.
Το Πράδο χαρακτηρίζει «επιστημονική» την αποκάλυψη και υποστηρίζει πως είναι συνταρακτική για τους ιστορικούς Τέχνης.
Η ανακάλυψη αυτή επισήμως θα παρουσιασθεί στις 21 Φεβρουαρίου. Ο πίνακας θα μεταφερθεί στο Παρίσι προκειμένου να εκτεθεί στο αφιέρωμα που ετοιμάζει το Λούβρο για την «Αγία Άννα» του Ντα Βίντσι μεταξύ 29 Μαρτίου και 25 Ιουνίου, έτσι ώστε οι δύο πίνακες να συνεκτεθούν.