tromaktiko: Ο σταυρός του Νότου για τη ΔΕΠΑ

Σάββατο 25 Φεβρουαρίου 2012

Ο σταυρός του Νότου για τη ΔΕΠΑ



H απόφαση της κοινοπραξίας του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ να επιλέξει τον αγωγό Trans Adriatic Pipeline (ΤΑΡ) για τη μεταφορά του αερίου... στην Ευρώπη μέσω της Ελλάδας και της Ιταλίας είναι οριστική και ελήφθη ομόφωνα από όλα τα μέλη της.

Αυτό διευκρινίζουν στο euro2day πηγές του ΤΑΡ, σχολιάζοντας τις ανακοινώσεις των μετόχων του ελληνοϊταλικού αγωγού ITGI (ΔΕΠΑ-Edison) περί προσωρινής απόφασης.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, όλες οι εταιρείες που κατέθεσαν προτάσεις για την κατασκευή αγωγού έλαβαν από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ επιστολή στην οποία αναλύεται η απόφασή της για τις επιλογές.

Έτσι, τονίζουν, δεν θα έπρεπε να τίθεται θέμα αμφισβήτησης για τον οριστικό αποκλεισμό του ελληνοϊταλικού αγωγού από αυτούς με τους οποίους θα διαπραγματευτεί η κοινοπραξία, προκειμένου να καταλήξει στις οριστικές της αποφάσεις.

Ωστόσο, θα πρέπει να επισημανθεί ότι σε καμία περίπτωση η εξέλιξη αυτή δεν σημαίνει πως ο αγωγός ΤΑΡ αποτελεί την οριστική επιλογή της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ για τη μεταφορά του αζέρικου αερίου στην Ευρώπη.

Με βάση τις δηλώσεις της ΒΡ, ως διαχειρίστριας εταιρείας της κοινοπραξίας Σαχ Ντενίζ ΙΙ, στις 20 Φεβρουαρίου, αλλά και τη σχετική αλληλογραφία που έχει υπ' όψιν του το euro2day, η ομάδα διαπραγμάτευσης που έχει ορίσει η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ θα συνεχίσει τις συζητήσεις:

* Αποκλειστικά με τον αγωγό ΤΑΡ για τη νότια διαδρομή μεταφοράς του αερίου (από ελληνοτουρκικά σύνορα και μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας, υποθαλασσίως στην Ιταλία).

* Αποκλειστικά με τους αγωγούς South East European Pipeline και Nabucco για τη βόρεια διαδρομή (από την Τουρκία στη Βουλγαρία, στη Ρουμανία, στην Ουγγαρία, με κατάληξη στο Baumgartner Αυστρίας).

Η επιλογή της οριστικής διαδρομής του αγωγού (νότος με διέλευση από ελληνικό έδαφος, βορράς χωρίς διέλευση ή με αμφίβολη διέλευση από ελληνικό έδαφος), και άρα του προτιμητέου αγωγού, θα γίνει με τα κριτήρια της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ στα μέσα του 2013.

Πρόκειται για νέα μετάθεση της οριστικής απόφασης, την οποία αποκάλυψε με δηλώσεις του ο CEO της αυστριακής OMV Gerhard Roiss. Έτσι καθίσταται σαφές ότι η κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ αποφάσισε να συνδέσει χρονικά την επιλογή του αγωγού, ή των αγωγών, με την έναρξη της επένδυσης ύψους 15 δισ. ευρώ για την παραγωγή αερίου από το συγκεκριμένο κοίτασμα.

Η ΔΕΠΑ και οι επόμενες κινήσεις

Με τα δεδομένα αυτά, τους επόμενους 15-16 μήνες, όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές είναι φυσικό ότι θα εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια για την προώθηση η κάθε μία κατ' αρχάς της διαδρομής που την ευνοεί (ο SEEP και ο Nabucco τη βόρεια διαδρομή, ο ΤΑΡ τη διαδρομή μέσω της Ελλάδας και της Αλβανίας προς την Ιταλία).

Ωστόσο, και ο ελληνοϊταλικός αγωγός, ITGI, θέλει να παραμείνει ενεργός στο παιχνίδι, με βάση τις επίσημες δηλώσεις των εταιρειών ΔΕΠΑ και Edison, που τον προτείνουν. Σύμφωνα με καλούς γνώστες του θέματος, αυτό μπορεί να γίνει μόνο με την αξιοποίηση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού IGB, ο οποίος με μήκος 170 χιλιομέτρων συνδέει το ελληνικό δίκτυο με το βουλγαρικό (Κομοτηνή-Στάρα Ζαγκόρα).

Όπως επισημαίνουν οι ίδιοι, ο αγωγός αυτός, τον οποίο προωθεί και ενισχύει οικονομικά η Ε.Ε., θα μπορούσε άνετα να αποτελέσει την αρχή του συστήματος διασυνδετήριων αγωγώνSouth East Europe Pipeline και να μεταφέρει το αέριο της Κασπίας στην κεντρική Ευρώπη μέσω της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Ουγγαρίας.

Από την πλευρά του ΤΑΡ, πάντως, αντιτείνουν ότι με την απόρριψη του ελληνοϊταλικού αγωγού από την κοινοπραξία του Σαχ Ντενίζ ΙΙ ο μόνος τρόπος να παραμείνει η Ελλάδα ενεργή στο παιχνίδι είναι να υποστηρίξει τον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος σε μήκος πάνω από 600 χιλιόμετρα διέρχεται ελληνικό έδαφος.

Εκτιμούν δηλαδή ως πολύ πιθανή εξέλιξη την επιλογή του βόρειου διαδρόμου και ιδίως της λύσης του SEEP, τον οποίο προωθεί η ΒΡ (επικεφαλής της κοινοπραξίας του Σαχ Ντενίζ ΙΙ) ως τη φθηνότερη λύση.

Μία τέτοια λύση, σύμφωνα με τον ΤΑΡ, θα μπορούσε να αφήσει οριστικά εκτός παιχνιδιού την Ελλάδα, αφού η διασύνδεση με τη Βουλγαρία μπορεί να γίνει μέσω του σχεδιαζόμενου τουρκοβουλγαρικού αγωγού και όχι μέσω του ελληνοβουλγαρικού.

Αναφορικά με την πιθανότητα συμμετοχής της ΔΕΠΑ και της Edison στον συγκεκριμένο αγωγό, πηγές του ΤΑΡ επισημαίνουν ότι τη στιγμή αυτή δεν γίνεται καμία συζήτηση. Επαναλαμβάνουν,ωστόσο, την επίσημη δήλωση ότι η κοινοπραξία του ΤΑΡ (Statoil-Νορβηγία, EGL-Ελβετία, E.ON-Γερμανία) είναι ανοιχτή σε είσοδο και νέων επενδυτών από την Ελλάδα, αλλά κάτι τέτοιο θα μπορεί να γίνει με τις σωστές διαδικασίες.

Τι απαντά η ΔΕΠΑ στον ΤΑΡ

Πηγές της ΔΕΠΑ, στις οποίες τέθηκαν υπόψη οι θέσεις του ΤΑΡ για την αποκλειστική επιλογή του δικού της αγωγού, επισήμαναν σχετικά ότι η αναφορά από τη ΔΕΠΑ στη μη λήψη οριστικής απόφασης αφορά το γενικότερο σχέδιο του νότιου διαδρόμου και όχι συγκεκριμένο αγωγό.

Επίσης, είπαν ότι το σχέδιο του νότιου διαδρόμου έχει την πλήρη υποστήριξη της Ε.Ε., παραπέμποντας ταυτόχρονα σε δηλώσεις της Marlene Holzner, εκπροσώπου του επιτρόπου Έτινγκερ, η οποία επισημαίνει ότι η Ε.Ε. θα υποστηρίξει έναν συνδυασμό αγωγών, αντί του ενός και μοναδικού, για τη μεταφορά του φυσικού αερίου της Κασπίας στην Ευρώπη.

Με τα παραπάνω, επιβεβαιώνουν εμμέσως ότι η κοινοπραξία του ITGI θα επιδιώξει να μείνει στο παιχνίδι του νότιου διαδρόμου μέσω της διασύνδεσης του ελληνικού δικτύου με το τουρκικό, το οποίο λειτουργεί από το 2007, όπως και με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό, ο οποίος θα αρχίσει να κατασκευάζεται στο τέλος του 2012 για να λειτουργήσει το 2014. 
euro2day.gr
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!