tromaktiko: Ντοκουμέντα για το γλωσσικό ζήτημα

Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012

Ντοκουμέντα για το γλωσσικό ζήτημα



Μια ενδιαφέρουσα έκδοση του Αρχείου Αντώνη Τρίτση, που αφορά την ελληνική γλώσσα, κυκλοφορεί ήδη στα βιβλιοπωλεία από τις εκδόσεις Ελληνοεκδοτική με πρωτοβουλία του Ιδρύματος Αντώνη Τρίτση και...
συγγραφείς τους πανεπιστημιακούς καθηγητές Γιώργο Μοσχόπουλο, ομότιμο καθηγητή Νεώτερης Ιστορίας στο Παιδαγωγικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Πάτρας, και Σήφη Μπουζάκη, καθηγητή Ιστορίας της Εκπαίδευσης στο ίδιο πανεπιστήμιο και στο ίδιο τμήμα.

Η έκδοση αυτή της Ελληνοεκδοτικής, με τον τίτλο «Αντώνη Τρίτση - Ανέκδοτα κείμενα για την Γλώσσα», είναι ένας εξαιρετικά προσεγμένος τόμος που περιέχει σημαντικά ντοκουμέντα, προερχόμενα από το Αρχείο του πρώην υπουργού Παιδείας, το οποίο λειτουργεί στο «Ιδρυμα Αντώνη Τρίτση». Στις 460 σελίδες του περιέχει ανέκδοτα κείμενα του αείμνηστου πολιτικού για την ελληνική γλώσσα, η μελέτη της οποίας αποτελούσε έναν από τους βασικούς πυλώνες της πολιτικής που ακολούθησε κατά τη διάρκεια της θητείας του στο υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (1986-1988).

Ο τόμος αυτός περιλαμβάνει περίπου 70 κείμενα από το Αρχείο του Αντώνη Τρίτση, που αναφέρονται στο γνωστικό αντικείμενο της ελληνικής γλώσσας και προβάλλουν τον αγώνα και την αγωνία του Τρίτση, ως υπουργού Παιδείας, για το διαχρονικό αυτό ζήτημα της γλωσσικής πενίας που υπάρχει στη χώρα μας, όπως έλεγε ο ίδιος.

Προβάλλουν την αγωνία ουκ ολίγων Ελλήνων ειδικών (αλλά και απλών ανθρώπων) για το γλωσσικό ζήτημα, μια αγωνία που προκύπτει από τον διάλογο που έγινε για τη γλώσσα και ευρύτερα για την Παιδεία και από τις πολυάριθμες επιστολές που εστάλησαν προς τον υπουργό Παιδείας, μέρος των οποίων δημοσιεύεται στην έκδοση αυτή.

Το βιβλίο, όπως τονίζουν οι συγγραφείς στον πρόλογό τους, κρίθηκε σκόπιμο να χωριστεί σε τέσσερις ενότητες, στις οποίες θεματικά περιλαμβάνονται τα εξής:

ΠΡΩΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Περιλαμβάνει κείμενα (επιστολές, ομιλίες, συνεντεύξεις, παρεμβάσεις) του υπουργού Αντώνη Τρίτση, από τα οποία προκύπτουν σαφώς οι απόψεις του για το γλωσσικό ζήτημα, τη διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας και τον ρόλο της διδασκαλίας των αρχαίων κειμένων από το πρωτότυπο.

ΔΕΥΤΕΡΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Δημοσιεύονται για πρώτη φορά τα πρακτικά της Επιτροπής για την Ελληνική Γλώσσα, της οποίας πρόεδρος ήταν ο ακαδημαϊκός και πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθηγητής Παύλος Σακελλαρίδης, ενώ συμμετείχαν οι ακαδημαϊκοί Κ. Δεσποτόπουλος και Κ. Τρυπάνης, οι καθηγητές Πανεπιστημίου Δήμητρα Θεοφανοπούλου-Κοντού, Γ. Μπαμπινιώτης, Ι. Παπαδημητρίου, Α. Παναγόπουλος, ο σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Δ. Τομπαΐδης, ο σχολικός σύμβουλος Ν. Κεφαλίδης και ο καθηγητής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρίτων Πανηγύρης.

Μέσα από τα πρακτικά των 11 συνεδριάσεων της Επιτροπής αυτής αναδεικνύεται το γλωσσικό ως ένα θέμα πρώτης προτεραιότητας για τον Αντώνη Τρίτση και την ελληνική πολιτεία, αναλύεται με κάθε λεπτομέρεια η επικρατούσα κατάσταση, αναδεικνύονται τα κοινά σημεία αλλά και οι διαφωνίες σε ένα τόσο φορτισμένο ζήτημα και προτείνονται λύσεις από επιστήμονες εγνωσμένου κύρους.

ΤΡΙΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Περιέχονται περίπου 50 κείμενα φορέων και δημοσίων υπηρεσιών και ανεξάρτητων φορέων, οι οποίοι εκθέτουν τις απόψεις του στο θέμα αυτό. Μεταξύ των φορέων αυτών είναι η Ακαδημία Αθηνών, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Σύνδεσμοι Φιλολόγων, Πανεπιστημιακά Τμήματα, Κίνηση Φιλολόγων για τα Αρχαία, Ομάδα Εργασία ς Αρχαίων Ελληνικών, η Εταιρεία για την προστασία της Ελληνικής Γλώσσας, σχολικοί σύμβουλοι Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, η ΟΛΜΕ, διάφοροι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ που εκφράζουν την αντίθεσή τους στη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών, οι εμπειρογνώμονες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθώς και οι καθηγητές Κριαράς, Λυπουρλής, Σετάτος και Τσολάκης, που είχαν αρνηθεί να συμμετάσχουν στην Επιτροπή για την Ελληνική Γλώσσα εκφράζοντας εκ των προτέρον την αντίθεσή τους σε τυχόν επαναφορά των αρχαίων ελληνικών.

ΤΕΤΑΡΤΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Περιέχονται περίπου 25 επιστολές διακεκριμένων προσωπικοτήτων της χώρας, που με την αλληλογραφία τους προς τον Αντώνη Τρίτση λαβαίνουν θέση (θετική ή αρνητική) για τα θέματα της ελληνικής γλώσσας και προσπαθούν να συμβάλουν στην εξομάλυνση του ζητήματος. Στην ενότητα αυτή αποκαλύπτεται επιστολή του πρώην Προέδρου της Δημοκρατίας Μιχάλη Στασινόπουλου, χειρόγραφο σημείωμα του συγγραφέα Κώστα Ταχτσή, που συγχαίρει τον Αντώνη Τρίτση για την πρωτοβουλία του, του ακαδημαϊκού Μανώλη Χατζηδάκη, επιστολές Ελλήνων κατοίκων της Καλαβρίας (Κάτω Ιταλία), επιστολές βουλευτών, δασκάλων, καθηγητών, πανεπιστημιακών, καθώς και εμπειρογνωμόνων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που διαφωνούσαν με την επαναφορά των αρχαίων στα σχολεία.

Τέλος, να σημειώσουμε ότι η έκδοση αυτή είναι η δεύτερη που προέρχεται από το Αρχείο του Αντώνη Τρίτση μετά την κυκλοφορία το 2005 του πρώτου τόμου με κείμενα του πρώην υπουργού για τα θέματα Παιδείας.

Το βιβλίο αυτό ήταν μια έκδοση του Ιδρύματος Αντώνης Τρίτσης με συγγραφείς τους Γιώργο Μοσχόπουλο και Σήφη Μπουζάκη που έχει τίτλο «Ανέκδοτα κείμενα του Αντώνη Τρίτση». Επρόκειτο και στην περίπτωση αυτή για ανέκδοτα κείμενα που αφορούσαν τον χώρο της ελληνικής Παιδείας και ήταν επιλεγμένα από το πλήθος των εγγράφων του Αρχείου του από το υπουργείο Παιδείας.

Όπως αναφέρουν οι συγγραφείς στον πρόλογό τους, οι δύο τόμοι που αφορούν το αρχείο του Αντώνη Τρίτση ειδικά σε θέματα Παιδείας, «μοναδικός στόχος είναι να καταστήσουν προσβάσιμα στην έρευνα κείμενα - πηγές, η μελέτη των οποίων θα συμβάλει θετικά σε επικείμενους ενδεχομένως σχεδιασμούς, στον ευαίσθητο και πάντοτε προβληματικό χώρο της Παιδείας» και επισημαίνουν ακόμη ότι «τα κείμενα αυτά, καθώς και το μεγαλύτερο μέρος του διασωθέντος Αρχείου του Τρίτση, είναι ιστορικής σημασίας, με αξιόλογη θέση στην ιστορία της ελληνικής Παιδείας».

     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!