Σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν από την τελευταία έρευνα της Nielsen, που αφορά το τέταρτο τρίμηνο του 2011, οι πολίτες "βλέπουν" παράταση της ύφεσης, τους επόμενους μήνες.
Ειδικότερα, στην Ελλάδα, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης σημείωσε πτώση 10 μονάδων, φτάνοντας στις 41, στα ιστορικά χαμηλότερα επίπεδά του, τη στιγμή που ο παγκόσμιος δείκτης ανέβηκε κατά μία μονάδα, φτάνοντας τις 89. Στην Ευρώπη συγκεκριμένα, η καταναλωτική εμπιστοσύνη μειώθηκε σε 24 από τις 27 χώρες, πέφτοντας, για πρώτη φορά, τα τελευταία χρόνια, στις 71 μονάδες.
Διάχυτη απαισιοδοξία
Στην Ελλάδα, εννέα στους δέκα καταναλωτές θεωρούν πως η χώρα βρίσκεται σε ύφεση, ενώ εξίσου μεγάλο ποσοστό από αυτούς πιστεύει πως η κρίση θα παραταθεί και τους επόμενους μήνες, που ακολουθούν. Η κατάσταση της οικονομίας αποτελεί τη μεγαλύτερη ανησυχία στην Ευρώπη, ενώ ανάμεσα στους Ευρωπαίους οι Έλληνες είναι οι πιο ανήσυχοι τόσο για την οικονομία (42%) όσο και για την εξασφάλιση ή διατήρηση της εργασίας τους (44%).
Συγχρόνως, το μεγαλύτερο ποσοστό όσων συνεχίζουν να διαθέτουν κάποια χρήματα, τα χρησιμοποιεί για αποπληρωμή δανείων και πιστωτικών καρτών, με αποτέλεσμα ένα μικρό μόνο ποσοστό των διαθέσιμων χρημάτων να καταλήγει στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών, σε αντίθεση με την υπόλοιπη Ευρώπη, που φαίνεται να ξοδεύει περισσότερο από ό,τι η Ελλάδα.
Σχεδόν το σύνολο των Ελλήνων (93%) αναγκάστηκε να αλλάξει τις αγοραστικές του συνήθειες, εξαιτίας της συνεχιζόμενης κρίσης, με τη μεγάλη πλειοψηφία των Ελλήνων να έχει μειώσει τα χρήματα, που δαπανά για διασκέδαση εκτός σπιτιού (76%), για νέα ρούχα (70%), για φαγητό από έξω (67%) και για εκδρομές ή ταξίδια (60%).
Εξίσου υψηλό ποσοστό φαίνεται να στρέφεται σε φθηνότερα καταναλωτικά προϊόντα (68%), ώστε να καταφέρει να αντεπεξέλθει στις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες. Παράλληλα, αξίζει να σημειωθεί πως το ποσοστό των Ελλήνων, που λαμβάνει τα συγκεκριμένα μέτρα, είναι αρκετά υψηλότερο από τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό.
Όπως επισημαίνεται, οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες στην Ευρώπη, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2011, αναζωπύρωσαν την ανασφάλεια και την απαισιοδοξία των καταναλωτών. Τα θετικά νέα έρχονται μόνο από τις δύο μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη, τις ΗΠΑ και την Κίνα, οπού η καταναλωτική εμπιστοσύνη επανήλθε στα επίπεδα των αρχών του 2011.
Η Ευρώπη η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη!
Στο δείκτη της παγκόσμιας καταναλωτικής εμπιστοσύνης της Nielsen, οι 100 μονάδες αποτελούν τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ αισιοδοξίας και απαισιοδοξίας. Οι γεωγραφικές περιοχές της Ασίας/ Ειρηνικού, της Μέσης Ανατολής και της Λατινικής Αμερικής, βρίσκονται οριακά κάτω από τις 100 μονάδες, αποτελώντας, όμως, τις πιο αισιόδοξες γεωγραφικές περιοχές του πλανήτη. Η Βόρεια Αμερική βρίσκεται πιο χαμηλά, με 84 μονάδες, αν και σημείωσε σημαντική αύξηση, σε σχέση με το περασμένο τρίμηνο, ενώ η Ευρώπη, με 71 μονάδες, συνεχίζει να είναι η πιο απαισιόδοξη ήπειρος του πλανήτη.
Εννέα στις δέκα πιο αισιόδοξες χώρες προέρχονται από την Ασία/ Ειρηνικό και Μέση Ανατολή, ενώ οκτώ στις δέκα πιο απαισιόδοξες προέρχονται από την Ευρώπη. Η Ινδία παραμένει εδώ και δύο χρόνια η πιο αισιόδοξη χώρα του πλανήτη, με την καταναλωτική της εμπιστοσύνη να βρίσκεται, το τελευταίο τρίμηνο του 2011, στις 126 μονάδες, ενώ την ακολουθούν οι Φιλιππίνες και η Ινδονησία με 117.
Στην αντίπερα όχθη, βρίσκονται αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, με προεξέχουσες την Ουγγαρία με 30 μονάδες, την Πορτογαλία με 36 μονάδες και την Ελλάδα με 41 μονάδες, στις οποίες η παρατεταμένη οικονομική ύφεση έχει επιφέρει τα υψηλότερα επίπεδα απαισιοδοξίας.