Την ώρα που τα γεμάτα εντυπωσιακούς αρχαίους, ως επί το πλείστον, θησαυρούς ελληνικά μουσεία δεν καταφέρνουν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των τουριστών, οι αρχαιολογικοί χώροι αποδεικνύονται δημοφιλέστεροι και η επισκεψιμότητά τους παίρνει την ανιούσα. Απόδειξη πως στην Ακρόπολη κόπηκαν το 2011 περί τα 1,3 εκατ. εισιτήρια σημειώνοντας αύξηση κατά 33%. Στους Δελφούς η αύξηση ήταν 14% και στην Αρχαία Ολυμπία 10%, γεγονός το οποίο έχει αποτέλεσμα και την αύξηση στην κίνηση των αντίστοιχων μουσείων: το Μουσείο των Δελφών σημείωσε αύξηση 22% και το Μουσείο της Αρχαίας Ολυμπίας 36,2%.
Πού οφείλεται το γεγονός; «Οι αρχαιολογικοί χώροι είναι πιο εύκολοι στην ξενάγηση και τους προτιμούν οι ξεναγοί. Ένα μουσείο με πολλά εκθέματα διαφορετικών εποχών απαιτεί περισσότερο χρόνο και άριστα καταρτισμένο ξεναγό. Επιπλέον, οι τουρίστες με όσα παρακολουθούν στην τηλεόραση να συμβαίνουν στην Ελλάδα δεν εμπιστεύονται τις υποδομές μας και θεωρούν ότι τα μουσεία της χώρας τους μπορεί να είναι και καλύτερα. Προτιμούν λοιπόν να δουν τα μνημεία και να απολαύσουν παράλληλα το κλίμα και τη φύση» λέει η πρόεδρος του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων και Απαλλοτριώσεων Μάρθα Σημαντώνη.
Το πρόβλημα είναι υπαρκτό αλλά, όπως φαίνεται, άμεσα λύση δεν είναι δυνατό να δοθεί. Το άλλοθι της κρίσης αποτελεί αφορμή ώστε η κατάσταση να χειροτερεύει. «Λεφτά δεν υπάρχουν» είναι η φράση που έχει κολλήσει στα χείλη των αρμοδίων. Και ουδείς φαίνεται να επιχειρεί να ανατρέψει τα δεδομένα.
Λεφτά δεν υπάρχουν και στην Ισπανία. Απόδειξη πως το Πράδο βλέπει τον προϋπολογισμό του να μειώνεται κατά 30% λόγω των περικοπών στην κρατική επιχορήγηση εξαιτίας της κρίσης. Μόνο που εκεί δεν μπήκε λουκέτο τα Σαββατοκύριακα - όπως συνέβη στην Ελλάδα μέσα στον Ιανουάριο επειδή οι αρχαιοφύλακες δεν πληρώθηκαν για την εκτός του πενθημέρου εργασία τους. Αντιθέτως, αποφασίζει να παραμένει ανοικτό επτά ημέρες την εβδομάδα και να παρατείνει τις επιτυχημένες του εκθέσεις σε μια προσπάθεια να καλύψει τα οικονομικά κενά του.
Στην Ελλάδα όμως η εικόνα δεν βελτιώνεται. Τα μουσεία και οι χώροι σε μεγάλο ποσοστό ακόμη και το καλοκαίρι κλείνουν στις 15.00. Ποιος θα ξυπνήσει πρωί πρωί να πάει στο μουσείο και ποιος θα σταθεί κάτω από τον καυτό ήλιο σε έναν αρχαιολογικό χώρο είναι ζητήματα που έχουν πέσει στο τραπέζι αλλά δεν έχουν λυθεί ώς τώρα. Την ίδια ώρα τα πωλητήρια είναι σε αρκετές περιπτώσεις άδεια, αν όχι κλειστά. Τα καφέ δεν παρέχουν πάντα υπηρεσίες υψηλής ποιότητας ενώ υπάρχουν περιπτώσεις που οι συνθήκες υγιεινής στις τουαλέτες είναι υποτυπώδεις καθώς δεν υπάρχουν καθαρίστριες και χρέη καθαριότητας εκτελούν οι φύλακες.
Το κίνητρο των ενιαίων εισιτηρίων ισχύος μιας εβδομάδας που έχει ως στόχο να ενισχυθεί το ενδιαφέρον των επισκεπτών και κατά συνέπεια η επισκεψιμότητα - και σε αρκετές περιπτώσεις αποδεικνύεται οικονομικότερη λύση -, αν και εγκρίθηκε τον Οκτώβριο από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, φαίνεται πως δεν θα είναι έτοιμο την άνοιξη, όπως προγραμματιζόταν, για τεχνικούς λόγους.
Και ενώ στο εξωτερικό οι ποιοτικές έρευνες κοινού είναι καθιερωμένες ώστε τα μουσεία να γνωρίζουν πού απευθύνονται και σε ποιες ομάδες υστερούν ώστε να προσαρμόζονται αναλόγως - χαρακτηριστικό είναι ότι το Μουσείο του Λούβρου ταυτόχρονα με το ρεκόρ επισκεψιμότητας ανακοίνωσε και το προφίλ των επισκεπτών του: 66% τουρίστες με πρώτους τους Αμερικανούς, δεύτερους τους Βραζιλιάνους και τρίτους τους Ιταλούς ενώ το 50% είναι κάτω των 30 ετών - στην Ελλάδα μόνο το Μουσείο Ακρόπολης κάνει ανάλογη έρευνα.
erroso.blogspot.com