Στην Ιταλία, η κατασκευή του αγωγού πρόκειται να καλύψει 5 χιλιόμετρα επίγειας και 45 υπεράκτιας έκτασης η οποία θα φθάνει στο το Lecce. Η δυνατότητά του θα αφορά τη μεταφορά 10 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων Φυσικού Αερίου το χρόνο με δυνατότητα επέκτασης.
Ο ΤΑΡ καλύπτει τους στόχους της ελληνική πλευράς, όπως ειπώθηκε από αρμόδιες κυβερνητικές πηγές σχολιάζοντας τις συζητήσεις που έγιναν στο πλαίσιο του της συνεδρίασης του υπουργικού Συμβουλίου, αυτήν την εβδομάδα.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό, ο ΤΑΡ θα διασχίζει τη Βόρειο Ελλάδα από την Θράκη ως την Ήπειρο και στη συνέχεια και φτάνει στην Αδριατική μέσω Αλβανίας.
Προφανώς αξιολογώντας την κατάσταση με διαφορετικό τρόπο από ότι μέχρι σήμερα, ο αρμόδιος υπουργός Γ. Παπακωνσταντίνου ανακοίνωσε ότι η ελληνική κυβέρνηση μελετά πλέον εναλλακτικά σχέδια και είναι διατεθειμένη να συζητήσει για την συμμετοχή της χώρας σε επιχειρηματικά σχήματα ώστε να προχωρήσει ο αγωγός TAP, για την κατασκευή του περίφημου νοτίου διαδρόμου, που φιλοδοξεί να μεταφέρει τοπ φυσικό αέριο της Κασπίας στην αγορά της Ευρώπης.
Από την πλευρά του ΤΑΡ κρίνεται ως ιδιαίτερα θετική η απόφαση της ελληνικής κυβέρνησης να αλλάξει στρατηγική και να υποστηρίξει το συγκεκριμένο επενδυτικό σχέδιο, που εφόσον επιλεγεί από το κονσόρτσιουμ του SDII θα φέρει επενδύσεις 1,5 δις ευρώ στη χώρα.
Ασφαλείς πηγές αναφέρουν ότι εδώ και εβδομάδες είχαν σταλεί μηνύματα προς την ελληνική κυβέρνηση, ότι πρέπει να αποσαφηνιστεί στην κοινοπραξία και σε βασικούς παίκτες όπως η BP ότι η Ελλάδα διατηρεί αμείωτο το ενδιαφέρον της για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου μέσα από τη χώρα με αναγνώριση ότι ο ΤΑΡ αποτελεί ικανοποιητική επιλογή.
Παράλληλα, οι ίδιες πηγές επέμεναν ότι πρέπει να διασκεδαστούν τα όποια αρνητικά σενάρια που ήθελαν τη χώρα προσκολλημένη στον αγωγό που απορρίφθηκε (ITGI), κάτι που φέρεται ότι ήταν εν γνώσει τόσο της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ, αλλά και του Μεγάρου Μαξίμου. Τονίζουν δε συμμετοχή της Ελλάδας σε σχέδια ενεργειακών υποδομών στρατηγικής σημασίας μπορεί να συντελέσει καταλυτικά στις προσπάθειες της χώρας να διορθώσει την εικόνα της και να ανακτήσει το στρατηγικό της ρόλο σε περιφερειακό επίπεδο.
Παράλληλα και στην Αζέρικη πρωτεύουσα εμφανίζονται ικανοποιημένοι οι μέτοχοι του SDII (BP, Stat oil, Socar), καθώς όταν επέλεξαν το σχέδιο ΤΑΡ ως δυνητικό τροφοδότη της Ιταλικής αγοράς, περίμεναν από την ελληνική Κυβέρνηση να εκφράσει άμεσα την υποστήριξή της στο σχέδιο και να διευκολύνει την ολοκλήρωσή του το συντομότερο δυνατόν. «Η κοινοπραξία του SDII στην υπόθεση του ΤΑΡ βασίζεται στη στήριξη των κυβερνήσεων Ελλάδας Ιταλίας» τόνιζε στις 27 Φεβρουαρίου στο επίσημο πρακτορείο TRERND υψηλά ιστάμενο στέλεχος της κρατικής εταιρείας πετρελαίων του Αζερμπαϊτζαν SOCAR. Η καθυστέρηση, μάλιστα, είχε γεννήσει φήμες ότι η πλευρά Ναμπούκο και SEEP, αγωγών που παρακάμπτουν την Ελλάδα, είχε αποκτήσει προβάδισμα.
Είναι εμφανές πλέον, σε σχέση με τα νέα δεδομένα που προέκυψαν από τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, ότι ξεκινάει μια παράπλευρη διαπραγμάτευση με την Αλβανία, που μπορεί να δώσει νέα δυναμική στις διμερείς σχέσεις, αλλά κι ένας νέος ενεργειακός σχεδιασμός στη βάση τοπικών αγωγών από τον IGB (διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδος Βουλγαρίας) έως την Ουγγαρία, που μπορεί να αξιοποιηθεί σε βάθος χρόνου για την μεταφορά του Αραβικού , Κυπριακού ή Ισραηλινού υγροποιημένου φυσικό αέριου στη Βαλκανική στο προσεχές διάστημα, απομειώνοντας τα όποια πλεονεκτήματα προσφέρει το σχέδιο SEEP στις χώρες της περιοχής, βορείως της χώρας μας.
Ιστορικό
O "Νότιος Διάδρομος του Φυσικού Αερίου" θεωρείται ένα κομμάτι του "Νέου Δρόμου του Μεταξιού" της μεταφοράς και των ενεργειακών συνδέσμων μεταξύ της Ευρώπης και της περιοχής της Κασπίας.
Το πιο γνωστό έργο αγωγού αερίου είναι οNabucco. Ωστόσο και άλλα παρόμοια έργα, όπως ο αγωγός Trans-Adriatic (TAP), ο αγωγός που συνδέει Τουρκία-Ελλάδα-Ιταλία (ITGI) ή ο αγωγός που συνδέει Αζερμπαϊτζάν-Γεωργία-Ρουμανία(AGRI), έχουν όλοι την πιθανότητα να γίνουν σημαντικά στοιχεία του Νότιου Διαδρόμου του Φυσικού Αερίου και ακόμη και να αμφισβητήσουν το μέλλον του αγωγού Nabucco.
Μερικοί, σαν τον South Stream της Ρωσίας, έχουν ακόμη και τη δυνατότητα να γίνουν "δολοφόνοι" του Nabucco υπονομεύοντας το έργο-ναυαρχίδα της Ε.Ε.