Κύριος άξονας αναφοράς της εν λόγω παρέμβασης αποτελεί η ανάληψη από το Ξ.Ε.Ε. της διεκπεραίωσης της συμμετοχής των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων στα προγράμματα Κοινωνικού Τουρισμού και του ελέγχου των προϋποθέσεων τους.Υπογραμμίζεται ότι η συμμετοχή του Επιμελητηρίου θα είναι χωρίς ουδεμία επιβάρυνση για τους δικαιούχους ή για το πρόγραμμα. Μέσω της πρότασης του Ξ.Ε.Ε. επιτυγχάνεται άμεσα η βελτίωση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τον καταναλωτή, ενώ απομακρύνονται τα εμπόδια στον ελεύθερο ανταγωνισμό. Ταυτόχρονα δια της πρότασης του Επιμελητηρίου αφενός δεν θα εγείρονται θέματα διαδικασιών που οδηγούν σε επιχειρηματικό περιβάλλον κλειστής αγοράς και αφετέρου μειώνεται το γραφειοκρατικό κόστος της διαχείρισης των καταλυμάτων.
Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη πρόταση έγινε στα πλαίσια της κοινής παραδοχής της σημαντικής κοινωνικής συνεισφοράς της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού και της επιθυμίας όλων διατήρησης της, σε συνδυασμό με την απλοποίηση και τον εξορθολογισμό των διαδικασιών της ούτως ώστε να λειτουργεί σε ένα περιβάλλον ελεύθερου ανταγωνισμού και διαφάνειας για την μεγιστοποίηση της ωφέλειας των δικαιούχων.
Σημειώνεται ότι προτάσεις του Ξ.Ε.Ε έχουν αποσταλεί ήδη στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ενώ η συγκεκριμένη προσπάθεια είναι σε γνώση της ΓΣΕΕ. Όπως τονίζει ο πρόεδρος του Ξ.Ε.Ε. κ. Γιώργος Τσακίρης η Ευρωπαϊκή Ένωση θεωρεί τον κοινωνικό τουρισμό ως εργαλείο για την περιφερειακή ανάπτυξη, ενώ πολλές χώρες «τρέχουν» προγράμματα κοινωνικού τουρισμού. «Οι περιοχές που χαρακτηρίζονται ως οι κύριοι υποδοχείς κοινωνικού τουρισμού είναι η Μακεδονία με ποσοστό 20% , η Ήπειρος με 18% και τη Στερεά Ελλάδα με 16% βάση του προσφερόμενου Ξενοδοχειακού δυναμικού. Μια διακοπή των προγραμμάτων θα προκαλούσε άμεσα την απώλεια 7.500 θέσεων εργασίας κυρίως στους παραπάνω προορισμούς, οι οποίοι αποτελούν περιοχές με χαμηλό κατά κεφαλή εισόδημα» συμπληρώνει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου προσθέτοντας ότι η πρόταση του ΞΕΕ αποτελεί μονόδρομο για την επιτυχία του Κοινωνικού Τουρισμού.
Η πρόταση
Η πρόταση του ΞΕΕ για τον Κοινωνικό Τουρισμό εκπονήθηκε λαμβάνοντας υπόψη τον τρόπο ανάπτυξης του σε άλλες χώρες της ΕΕ και περιλαμβάνει τα εξής σημεία-βήματα :
1. Βελτίωση και απλοποίηση της διαδικασίας συμμετοχής των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων και των κάμπινγκ στα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού
1.1. Υπεύθυνη δήλωση του ξενοδόχου που θα κατατίθεται στο Ξ.Ε.Ε. για την επιθυμία συμμετοχής στα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού και δέσμευσή του για την τήρηση των όρων του προγράμματος. Η δήλωση αυτή θα συνοδεύει το γνωστό έντυπο της υπεύθυνης δήλωσης τιμών που υποβάλλεται στο Ξ.Ε.Ε. κάθε χρόνο ή θα ενσωματωθεί στο ίδιο έντυπο σε διακριτά κελιά. Ο ξενοδόχος στο παραπάνω έντυπο δήλωσης συμμετοχής στα προγράμματα του κοινωνικού τουρισμού θα δηλώνει τα εξής :α) Ειδικές τιμές δωματίου κατ’ άτομο με ή χωρίς πρωινό για τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού. β) Τα χρονικά διαστήματα που θα ισχύουν οι διαφοροποιημένες ειδικές τιμές για τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού. Δεν θα ισχύουν περιορισμοί διαμονής των δικαιούχων σε συγκεκριμένες, κατηγορίες ξενοδοχείων, περιόδους, περιοχές και προορισμούς, καθώς και λοιπές παροχές (πρωινό ή γεύμα) για λόγους εύκολης διεκπεραίωσης.
1.2. Έλεγχος από το Ξ.Ε.Ε. της νόμιμης λειτουργίας της ξενοδοχειακής επιχείρησης και των προσφερομένων υπηρεσιών της, με βάση τα στοιχεία του αρχείου του η διασταύρωση των με τα αντίστοιχα του ΕΟΤ.
1.3. Δημιουργία ειδικού site στον ιστοχώρο του Ξ.Ε.Ε. και του υπουργείου ή και όπου αλλού κριθεί πρόσφορο (π.χ. ΟΑΕΔ), με ανάρτηση του σχετικού καταλόγου των επιχειρήσεων μαζί με τις ειδικές τιμές, καθώς και όλες τις παρεχόμενες υπηρεσίες, προκειμένου να ενημερωθεί ο υποψήφιος κοινωνικός τουρίστας
2. Επιδοτήσεις και ημερήσια συμμετοχή κοινωνικού τουρίστα
2.1. Προτείνουμε η κρατική επιδότηση-συμμετοχή να διαμορφωθεί σε ορισμένο ποσό/δικαιούχο ημερησίως, με την μορφή κουπονιού, το οποίο ο δικαιούχος θα μπορεί να διαθέτει σε οποιοδήποτε κατάλυμα έχει δηλώσει μέσω της προαναφερθείσας διαδικασίας τη συμμετοχή του στο πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού.
2.2. Να παρέχεται εναλλακτικά η δυνατότητα να επιλέγει ο δικαιούχος κουπόνια μεγαλύτερης αξίας για μικρότερο αριθμό ημερών.
2.3. Είναι απαραίτητο για την αποφυγή προστριβών μεταξύ δικαιούχων και ξενοδόχων να ενημερώνεται ο κοινωνικός τουρίστας όχι μόνο για τα δικαιώματά του απέναντι στην ξενοδοχειακή επιχείρηση, αλλά και για τις υποχρεώσεις του. Με τη συνεργασία του Ξ.Ε.Ε μπορεί να συνταχθεί ένας χρήσιμος οδηγός δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, ο οποίος να δεσμεύει και τους δικαιούχους και τους ξενοδόχους.
2.4. Να καταβάλλεται η εξόφληση-επιδότηση στις δικαιούχες επιχειρήσεις ενός 60 ημερών από την υποβολή των κουπονιών και την υποβολή των σχετικών δικαιολογητικών. Ο περιορισμός αυτός θα εξασφαλίσει για τους δικαιούχους ακόμη καλύτερους όρους και τιμές για τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
2.5. Εννοείται ότι η διαχείριση των δικαιούχων, των χορηγούμενων κουπονιών και των πληρωμών των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων θα αναληφθεί από τις δομές που διαδέχονται τον Οργανισμό Εργατικής Εστίας δηλαδή τον ΟΑΕΔ.