σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) Κωνσταντίνο Μητρόπουλο.
Κληθείς να ενημερώσει την κοινοβουλευτική επιτροπή που επεξεργάζεται το νομοσχέδιο για την αξιοποίηση της περιοχής του Ελληνικού, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ εξήγησε ότι σκοπός του Ταμείου είναι να προσελκύσει το σύνολο των κεφαλαίων που απαιτούνται για την ανάπτυξη του χώρου.
«Από τις πρώτες ενδείξεις μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον», είπε ο κ. Μητρόπουλος, αναφερόμενος στον διαγωνισμό που ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο και που η πρώτη φάση του για την εκδήλωση ενδιαφέροντος λήγει στις 30 Μαρτίου. Περιμένουμε κοινοπραξίες, διευκρίνισε ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου και πρόσθεσε ότι όσοι περάσουν στη δεύτερη φάση θα πρέπει να υποβάλλουν master plan, να διαθέτουν κατ΄ ελάχιστον 350 εκατομμύρια ευρώ και να προσκομίσουν εγγυητική επιστολή από Τράπεζα. Επίσης θα πρέπει να καταδείξουν ότι τα τελευταία τρία χρόνια έχουν εμπλακεί σε παρόμοια έργα με ελάχιστο κόστος 700 εκατομμύρια ευρώ.
«Με αυτήν τη διαδικασία επιχειρούμε να έχουμε αξιόπιστους υποψηφίους», είπε ο κ. Μητρόπουλος τονίζοντας ότι το Ταμείο είναι σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον καθορισμό των κριτηρίων επιλογής. Παράλληλα πρόσθεσε ότι εκτός από τα χρήματα που θα δώσει στην αρχή ο επενδυτής, το δημόσιο θα πρέπει να διατηρήσει ένα ποσοστό ιδιοκτησίας, ώστε να συμμετέχει στις υπεραξίες που θα δημιουργηθούν στο μέλλον.
Στην Επιτροπή της Βουλής είχε κληθεί και ο καθηγητής Λουδοβίκος Βασενχόφεν, εκπροσωπώντας το ΔΣ της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ, ο οποίος είπε ότι το νομοσχέδιο είναι ένα θεσμικό πλαίσιο πάνω στο οποίο θα βασιστεί το μελλοντικό σχέδιο αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου. Αναφέρθηκε επίσης στα τεράστια πλεονεκτήματα του Ελληνικού, λόγω της μεγάλης έκτασής του, το θαλάσσιο μέτωπο και την εγγύτητά του με άλλες αστικές υποδομές.
Το μέλος της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ Μιχάλης Αναστασόπουλος αναφέρθηκε στις αυθαίρετες ή άτυπες παραχωρήσεις του χώρου σε διάφορους φορείς και πρόσθεσε ότι ακόμη και στο παράκτιο μέτωπο του Αγίου Κοσμά υπάρχουν μισθωτήρια που είτε έχουν λήξει είτε είναι αυθαίρετα. Όπως εξήγησε ο κ. Αναστασόπουλος, με το νομοσχέδιο λύονται αυτοδικαίως οι όποιες συμβάσεις παραχώρησης, αλλά θα υπάρξει συνεννόηση της ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΕ με τα αρμόδια υπουργεία για τις συμβάσεις παραμονής φορέων στον χώρο. «Δεν θα γίνει αυτό που λέγεται, ότι θα αποφασίζουμε εξώσεις. Εμείς τακτοποιούμε τον χώρο, και κάποιες εξώσεις δεν θα τις αποφύγουμε. Για παράδειγμα, δεν είναι δυνατό να συνεχίσει η ΕΛΑΣ να διατηρεί τέσσερα στρέμματα στο χώρο του πρώην αεροδρομίου για την εξουδετέρωση εκρηκτικών», είπε ο κ. Αναστασόπουλος.
Το νομοσχέδιο προκαλεί τις αντιδράσεις όμορων δήμων και είναι χαρακτηριστική η προειδοποίηση του δημάρχου Ελληνικού Χρήστου Κορτζίδη προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής να μην αγνοήσει τους χιλιάδες δημότες που θα προστατεύσουν με τη φυσική τους παρουσία τον χώρο του πρώην αεροδρομίου και θα αντιδράσουν ώστε αυτό το σχέδιο να μην γίνει δυνατό να εφαρμοστεί.
«Είναι επικίνδυνο να ακούγεται από έναν φορέα ότι δεν δέχεται να προχωρήσει ένα έργο, ανεξάρτητα αν αυτό θα το έχει ψηφίσει η Βουλή», ήταν η αντίδραση του υπουργού ΠΕΚΑ Γιώργου Παπακωνσταντίνου και κατήγγειλε ότι «όποιος κινείται σε τέτοια κατεύθυνση ανοίγει επικίνδυνες ατραπούς».
«Θα ήθελα να πω στον κύριο υπουργό ότι η δημοκρατία δεν κινδυνεύει από εκείνους που αγωνίζονται για τα δικαιώματα τους, αλλά από εκείνους που αποφασίζουν σε κλειστά γραφεία δίκην αρχαγγέλου», στήριξε την παρέμβαση του δημάρχου Ελληνικού, η ανεξάρτητη βουλευτής Σοφία Σακοράφα.
Λίγο νωρίτερα ο βουλευτής της ΝΔ Κυριάκος Μητσοτάκης είχε καλέσει τον κ. Κορτζίδη να απαντήσει αν υπερασπιζόμενος την άποψη ότι όλη η έκταση πρέπει να γίνει πάρκο εξυπηρετεί τα συμφέροντα των δημοτών.
«Δεν μιλάμε αποκλειστικά για πράσινο αλλά και για ήπιες χρήσεις», διευκρίνισε ο δήμαρχος Ελληνικού και πρόσθεσε: «Όταν φέρνετε ένα νόμο που καταργεί όλους τους προηγούμενους, δεν είμαστε εμείς που θα καταστρατηγήσουμε τους νόμους. Η σαφής μας απάντηση, λοιπόν, είναι ότι θα αντιστρατευτούμε αυτό το νόμο και παρακαλώ λάβετε υπόψη σας ότι θα είναι πολύς ο κόσμος που θα είναι αντίθετος με την οικοπεδοποίηση το χώρου στη λογική ενός Μνημονίου».
«Θα αντιστρατευτούμε αυτό το σχέδιο», προειδοποίησε και ο δήμαρχος Αλίμου Θανάσης Ορφανός. Αντιθέτως, ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος Ιωάννης Σγουρός ξεκαθάρισε πως «εμείς δεν μπορούμε και δεν πρέπει να φέρουμε προσκόμματα, αρκεί το πάρκο να λειτουργεί προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος και χωρίς κάθε τόσο να χρειάζονται χρηματοδοτικές ενέσεις». Ο κ. Σγουρός ανέφερε επίσης ότι η κατεύθυνση θα πρέπει να είναι η πράσινη ανάπτυξη και η αειφορία.
Στο μεταξύ, οι δήμοι των Μεσογείων (Σπάτων-Αρτέμιδος, Κορωπίου, Παιανίας και Μαρκοπούλου) προειδοποιούν την κυβέρνηση ότι θα προσφύγουν στα ελληνικά και ευρωπαϊκά δικαστήρια αν δεν προβλεφθεί το ανταποδοτικό αντάλλαγμα 10% από την ανάπτυξη του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού για την επιβάρυνση που είχαν από το "Ελευθέριος Βενιζέλος". Οι δήμαρχοι Παιανίας και Κορωπίου, Δημήτρης Δάβαρης και Δημήτρης Κιούσης, υπενθύμισαν ότι το ανταποδοτικό όφελος 10% από το Ελληνικό είχε προβλεφθεί για την περιβαλλοντική υποβάθμιση στα Μεσόγεια και αποτελεί σήμερα ενεργό περιουσιακό τους δικαίωμα. Αιχμηρότερη όλων ήταν η παρέμβαση του δημάρχου Παιανίας που κατήγγειλε ότι σήμερα η εταιρεία που ελέγχει το αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος" «συμπεριφέρεται ως δυνάστης στην περιοχή», αφήνει «εκτός τους δήμους που έχουν το ένα τρίτο του αεροδρομίου», «δεν πληρώνει τίποτε από τέλη, όπως προσπαθούν να μην πληρώνουν και οι επιχειρήσεις στο εμπορικό πάρκο, όπως το ΙΚΕΑ, και την ίδια ώρα η κυβέρνηση εξαιρεί τους δήμους αυτούς από την ανάπτυξη του Ελληνικού».
Σοβαρές ενστάσεις στο νομοσχέδιο διατύπωσε και ο πρόεδρος του ΤΕΕ Χρήστος Σπίρτζης, που κατήγγειλε ότι ο χώρος του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό αντιμετωπίζεται ως οικόπεδο προς αντιπαροχή και όχι ως ένα μεγάλο έργο. «Το Ελληνικό πρέπει να αξιοποιηθεί, αλλά όχι με προχειρότητα ή αγοραία λογική», προειδοποίησε ο κ. Σπίρτζης, σημειώνοντας ότι πρέπει να διευκρινισθούν μια σειρά από ζητήματα όπως «αν θα υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών», ή «ποιος θα πληρώσει τις υποδομές σύνδεσης μέσα και έξω από το Ελληνικό», και ακόμη «ποια θα είναι τα ανταποδοτικά οφέλη στην κοινωνία, ποιοι οι πόροι για τους φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ποιος θα εγκρίνει τα master plan».