Η απαράδεκτη αυτή ενέργεια, προκύπτει απο το σχέδιο ΚΥΑ για το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσιο Τουρισμού, το οποίο είχε τεθεί σε δημόσια διαβούλευση για 10 (!!) ημέρες και η οποία ολοκληρώθηκε.
Στο άρθρο 6 του σχεδίου υπο τον τίτλο "Ειδικές - Εναλλακτικές μορφές τουρισμού" και στην κατηγορία "Τουρισμός Κρουαζιέρας" αναγράφονται κατα λέξη τα εξής :
"- Δημιουργία εγκαταστάσεων σταθμών εξυπηρέτησης επιβατών κρουαζιέρας (cruise passenger terminals) σε λιμάνια που έχουν ήδη δυνατότητα, ή μπορούν να αποκτήσουν τη δυνατότητα να εξυπηρετήσουν μεγάλα κρουαζιερόπλοια και βρίσκονται σε περιοχές τουριστικούς ενδιαφέροντος. Κατά προτεραιότητα οι περιοχές αυτές είναι: Θεσσαλονίκη, Κατάκολο, Ρόδος, Βόλος, Καβάλα, Κως, Πάτμος."
"Ο τουρισμός πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ο σημαντικότερος παραγωγικός τομέας της Ελληνικής Οικονομίας, και το Ειδικό Πλαίσιο που τον ρυθμίζει θα πρέπει να είναι προϊόν ευρύτατης διαβούλευσης και εκτεταμένης επεξεργασίας και όχι διαβούλευσης-εξπρές 10 ημερών, η οποία πιθανότατα θα οδηγήσει σε λάθη ή παραλήψεις.
Από μια πρώτη ανάγνωση λοιπόν του υπό διαβούλευση σχεδίου εντοπίσαμε σημεία που οπωσδήποτε χρήζουν αναθεώρησης, όπως:
• Κατηγοριοποίηση του εθνικού χώρου σε 10 κατηγορίες περιοχών με ελάχιστες χωρικές αναφορές που δημιουργεί σύγχυση και πολυπλοκότητα η οποία εντείνεται με την έλλειψη των σχετικών χαρτών που δεν διατίθενται.
• Στο Ειδικό Πλαίσιο γίνεται ελάχιστη αναφορά σε επάρκεια φυσικών πόρων και καμία σε δείκτες φέρουσας ικανότητας.
• Το Ειδικό Πλαίσιο δεν προσανατολίζεται στον ποιοτικό εναλλακτικό τουρισμό και στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας και υποβαθμίζει το ρόλο των τουριστικών καταλυμάτων μικρής και μεσαίας κλίμακας.
• Επιτρέπεται η δημιουργία σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων σε ακατοίκητα νησιά (μηδενικός πληθυσμός κατά την τελευταία υπογραφή).
• Η άποψη μας είναι ότι πρέπει να επιτρέπεται η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων σε περιοχές Natura 2000 μόνο εφόσον έχει εκπονηθεί και εγκριθεί ειδική περιβαλλοντική μελέτη (ΕΠΜ) που θα αξιολογεί αν οι περιοχές χρειάζονται ειδικές ρυθμίσεις ανεξάρτητα από το επιτακτικό των οικονομικών και κοινωνικών συμφερόντων.
• Στο σημείο που αναφέρεται στην ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, και πιο συγκεκριμένα τουρισμού κρουαζιέρας απουσιάζει τελείως η Κρήτη. Ειδικά για την ανάπτυξη cruise passenger terminals ως περιοχές προτεραιότητας αναφέρονται η Θεσσαλονίκη, το Κατάκολο, η Ρόδος, ο Βόλος, η Καβάλα, η Κως και η Πάτμος, ενώ η Κρήτη που είναι το μεγαλύτερο νησί της Ελλάδας και αποτελεί ένα από τους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς του κόσμου και που διαθέτει λιμάνια που έχουν τη δυνατότητα να φιλοξενήσουν μεγάλα κρουαζιερόπλοια, δεν θεωρείται ως «προτεραιότητα» για την ανάπτυξη κρουαζιέρας.
• Γίνεται διευρυμένης κλίμακας χωροθέτηση εγκαταστάσεων Golf, όχι με βάση τους διαθέσιμους φυσικούς πόρους της περιοχής αλλά με εξεύρεση υδατικών πόρων από τριτοβάθμια επεξεργασία λυμάτων και αφαλάτωση. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι όταν οι υδατικοί πόροι είναι ανεπαρκείς η χρήση νερού από τριτοβάθμια επεξεργασία λυμάτων ή αφαλάτωση πρέπει να έχουν άλλη προτεραιότητα χρήσης και όχι γήπεδα Golf. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει η συγκεκριμένη μορφή τουρισμού να εναρμονίζεται με τα περιβαλλοντικά δεδομένα της περιοχής εγκατάστασης ώστε να μην, αλλοιώνει την ταυτότητα του τοπίου που αποτελεί συγκριτικό πλεονέκτημα της.
Οι παραπάνω επισημάνσεις-παρατηρήσεις είναι μερικές από αυτές που καταγράφουμε και πιστεύουμε ότι η σχετική ΚΥΑ χρειάζεται παράταση στο χρόνο διαβούλευσης ώστε να υπάρχει χρόνος για παραπέρα επεξεργασία."
flashnews.gr