Οι παλαιές ράγες του σιδηροδρομικού διαδρόμου Λεύκας - Αγίου Διονυσίου, οι οποίες έχουν εγκαταλειφθεί και βρίσκονται εκτός λειτουργίας για περισσότερα από δέκα χρόνια, θα αποτελέσουν τον «πυρήνα» της ανάπλασης, καθώς πάνω τους θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος και πεζόδρομος μήκους 1,6 χιλιομέτρων. Μάλιστα, οι γραμμές -που αποτελούν σήμα κατατεθέν της περιοχής και στο παρελθόν συνδέονταν με την παλαιά γραμμή της Πελοποννήσου- δεν θα καταστραφούν, αλλά θα διατηρηθούν και θα καλυφθούν με «ελαφριά» υλικά. «Αυτή είναι η απαρχή για τη δημιουργία ενός μεγάλου δικτύου ποδηλατοδρόμων, που θα διατρέχει όλη την πειραϊκή χερσόνησο. Ο ποδηλατόδρομος αυτός σχεδιάζεται να ξεκινήσει από τη Λεύκα, θα διατρέχει περιμετρικά το λιμάνι, τα πειραϊκά τείχη και θα καταλήγει στο Φάληρο», εξηγεί ο διευθυντής του γραφείου του γενικού γραμματέα του δήμου Πειραιά, Αντώνης Μήλιας. Αν και τα μελλοντικά σχέδια του δήμου αποσκοπούν στην ευρύτερη αναβάθμιση της περιοχής, σήμερα η εικόνα που συναντά κανείς εκεί είναι αποκαρδιωτική. Οι παλαιές γραμμές αποτελούν εστία μόλυνσης, καθώς έχουν μετατραπεί σε σκουπιδότοπο. Για τον λόγο αυτό, ο δήμος θα ξεκινήσει εργασίες καθαρισμού και, μάλιστα, αναμένει πως οι ποσότητες των σκουπιδιών που θα απομακρυνθούν θα ανέλθουν σε δεκάδες τόνους. «Οσον αφορά τον παλαιό σταθμό του Αγίου Διονυσίου ,έχουμε συμφωνήσει με τον δήμο Κερατσινίου-Δραπετσώνας να μετατραπεί σε χώρο μελέτης του μικρασιατικού πολιτισμού και του ρεμπέτικου τραγουδιού», συμπληρώνει ο Αντ. Μήλιας.
Στην καρδιά της πόλης
Το βασικό στοιχείο της ανάπλασης είναι πως η διαδρομή που θα κατασκευαστεί θα βρίσκεται στην καρδιά της πόλης, πάνω από την ακτή Κονδύλη, και κατά μήκος της οδού Μεθώνης. Όταν ολοκληρωθεί, θα δημιουργηθεί ένα γραμμικό πάρκο, το οποίο θα ενώνει δύο βασικούς πόλους του Πειραιά, ξεκινώντας από το συγκρότημα Λεύκας στα ανατολικά και καταλήγοντας στον Αγιο Διονύσιο στα δυτικά. «Ο Πειραιάς αντιμετωπίζει σήμερα πολλά και σοβαρά προβλήματα και πιστεύω πως υπάρχει η δυνατότητα και να αναβαθμιστεί η περιοχή, αλλά και να εξυγιανθεί στο σύνολό του ο δήμος. Η ευρύτερη περιοχή, όπου θα γίνει η ανάπλαση, είναι “μπερδεμένη”, δεν έχει δηλαδή έναν ξεκάθαρο χαρακτήρα. Συνυπάρχουν πολλές και διαφορετικές δραστηριότητες, όπως συνεργεία, βιοτεχνίες και εργοστάσια», αναφέρει ο Δημήτρης Διαμαντόπουλος, αρχιτέκτονας και επικεφαλής της ομάδας που έχει αναλάβει τη μελέτη. Στο πλαίσιο της αναβάθμισης, θα γίνουν φυτεύσεις δέντρων, ενώ τα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν για τη δημιουργία του πεζοδρόμου, θα είναι «αναστρέψιμα». Με τον όρο αυτό ορίζονται τα υλικά που στην περίπτωση επαναχρησιμοποίησης της σιδηροδρομικής γραμμής θα μπορούν να εξαχθούν. «Η αναμόρφωση της περιοχής θα πρέπει να γίνει με τέτοιο τρόπο που ακόμη και στην απίθανη περίπτωση που οι ράγες τεθούν πάλι σε λειτουργία, ό,τι χρησιμοποιηθεί να μπορεί να βγει. Ετσι, δεν θα χρησιμοποιηθούν υλικά όπως το τσιμέντο, αλλά οικολογικά υλικά όπως το «πατημένο χώμα». Μελλοντικά, οι δρόμοι που βρίσκονται παράλληλα με τον ποδηλατόδρομο και τον πεζόδρομο θα μετατραπούν σε ήπιας κυκλοφορίας, για να εξυπηρετούν αποκλειστικά και μόνο τις εγκαταστάσεις που βρίσκονται στην περιοχή και τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα θα φύγουν», εξηγεί ο Δ. Διαμαντόπουλος.
«Σήμερα, τα κέντρα των πόλεων βρίσκονται σε μεγάλη κρίση. Ο Πειραιάς είναι μία από τις πόλεις που πάσχει από την υποβάθμιση και την έλλειψη ελεύθερων χώρων και τέτοιου είδους παρεμβάσεις έπρεπε να έχουν πραγματοποιηθεί πριν από πολλά χρόνια. Βασικό στοιχείο, επίσης, αποτελεί το γεγονός πως τα έργα που θα γίνουν δεν θα έχουν μεγάλο κόστος και αν η ανάπλαση γίνει με τον σωστό τρόπο, τα οφέλη θα είναι μεγάλα για την πόλη», συμπληρώνει ο αρχιτέκτονας.