Οι σχολές Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. λειτουργούν στο πλαίσιο της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ν.1566/85 , με δυικό σύστημα...
που συνδέει την εκπαίδευση με την κοινωνία της εργασίας με πρακτική άσκηση των φοιτώντων μαθητών. Το εναλλακτικό αυτό σύστημα εκπαιδεύει νέους και νέες ,που έχουν άλλες προτεραιότητες στην ζωή τους πέραν της εισαγωγής τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Παρέχει τη δυνατότητα άσκησης επαγγελματικής δραστηριότητας παράλληλα με τις σπουδές σε πραγματικό χρόνο μέσα στην κοινωνία μέσα στην ζωή της εργασίας.
Δυστυχώς κάθε φορά που επιχειρείται εκπαιδευτική μεταρρύθμιση στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση η Μαθητεία αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο Παιδείας ως παρίας , ως βαρίδιο για την εκπαιδευτική πολιτική του Κράτους. Πρόκειται για πολιτική συμπεριφορά υποταγμένη στις αγκυλώσεις ενός εκπαιδευτικού συστήματος που μοναδικός σκοπός ύπαρξης του είναι η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αγκυλώσεις που ανέθρεψαν συντεχνιακές συμπεριφορές που αντιστρατεύονται σε εναλλακτικά συστήματα τεχνικής εκπαίδευσης καταξιωμένα στην ελληνική κοινωνία.
Αυτή την στιγμή 11.500 μαθητές φοιτούν σε 51 σχολικές μονάδες ΕΠΑ.Σ. του Ο.Α.Ε.Δ. Από τους μαθητές αυτούς του Ο.Α.Ε.Δ. και σε μια εποχή έντονης οικονομικής κρίσης, με τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα σε διάλυση χωρίς θέσεις εργασίας ,το 65% των μαθητών των σχολών του Ο.Α.Ε.Δ. εξασκούνται σε πρακτική άσκηση στις επιχειρήσεις . Από αυτούς το μεγαλύτερο ποσοστό εργάζεται στον πολύπαθο ιδιωτικό τομέα με θέσεις εργασίας , που ερευνούν και αναδεικνύουν οι 700 τακτικοί εκπαιδευτικοί του Οργανισμού. Για κάθε εργασίας πρακτικής άσκησης οι εκπαιδευτικοί του Ο.Α.Ε.Δ. έχουν υποχρέωση και καθήκον να ερευνούν την αγορά εργασία μια φορά την εβδομάδα με δικά τους έξοδα εκτός του χώρου εργασίας. Έργο επίπονο και οδυνηρό ιδιαίτερα αυτή την περίοδο. Έργο όμως, που ανταμείβεται με την παρεχόμενη στους μαθητές μας δυνατότητα να εκπαιδευτούν και να εργαστούν υπό την άμεση προστασία του Κράτους και της εργατικής νομοθεσίας με αμειβόμενη πρακτική άσκηση αναγνωρισμένη για τον μετέπειτα εργασιακό τους βίο. Όλη αυτή η δραστηριότητα του Ο.Α.Ε.Δ. , που αξιοποιεί για το έργο αυτό και τα Κ.Π.Α. , έδωσε και δίνει στην ελληνική κοινωνία νέους επαγγελματίες με γνώσεις και δεξιότητες ζωής σε βαθμό , που οι έρευνες για την αποτελεσματικότητα του συστήματος να δείχνουν ότι το 80% των αποφοίτων μας ασκεί το επάγγελμα, που σπούδασε.
Παρά τις εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας για σύνδεση της εκπαίδευσης με την άσκηση ενός επαγγέλματος , για αξιοποίηση του σχολικού χρόνου με την καλλιέργεια και ανάπτυξη δεξιοτήτων εντός και εκτός του σχολικού χώρου , για τη εφαρμογή προγραμμάτων πρακτικής άσκησης , οι «μεταρρυθμιστικές» αυτές πολιτικές παραμένουν γράμμα νεκρό.
Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας τον Μάιο του 2011 όταν παρουσίασε το σχέδιο του Τεχνολογικού Λυκείου , έθεσε έναν από τους βασικούς στόχους την εναλλακτική διαδρομή σύνδεσης της εκπαίδευσης με την κοινωνία. Αναγνώρισε την ύπαρξη του θεσμού της Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. και παρείχε την δυνατότητα ίδρυσης και από τον Ο.Α.Ε.Δ. Τεχνολογικών Λυκείων. Αιφνιδιαστικά τον Φεβρουάριο του 2012 ‘άλλαξε τελείως θέση και παρουσίασε νέα πρόταση (άρθρο 17 του υπό κατάρτιση νομοσχεδίου). Σύμφωνα με αυτό:
· Οι ΕΠΑ.Σ. δεν ενσωματώνονται στο Τεχνολογικό Λύκειο παρά την αρχική πρόταση και σε αντίθεση με τα πορίσματα της επιτροπής Μπαμπινιώτη και άλλων επίτροπων που το ίδιο το Υπουργείο σύστησε.
· Οι ΕΠΑ.Σ. υποβιβάζονται από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στο μη τυπικό σύστημα της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης μεταγυμνασιακού επίπεδο και αναφέρονται μόνο σε άλλα Υπουργεία πλην του Παιδείας! Ενέργεια , που θεσμοθετεί τον κοινωνικό αποκλεισμό και την μη δυνατότητα παροχής παιδείας , μόρφωσης και εν τέλει ολοκλήρωσης της προσωπικότητας νέων 15χρονων. Πρόκειται για εκτρωματική πολιτική στέρησης θεμελιωδών ανθρώπινων δικαιωμάτων δεδομένου ότι βάζει και φραγμούς στην εξέλιξη των νέων σε ανώτερα συστήματα εκπαίδευσης.
· Εμπαίζει τους νέους και τις οικογένειες τους παρέχοντας δήθεν μέσα από ένα σύστημα κατάρτισης επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 3 ,την στιγμή , που η Ευρωπαϊκή οδηγία 36/2005 και το Π.Δ. 38/2010 , που την ενσωμάτωσε στο ελληνικό δίκαιο , θεσμοθετεί το δικαίωμα αυτό μόνο για τους αποφοίτους δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με φοίτηση ενός επιπλέον έτους σε μεταδευτεριβάθμιο επίπεδο(έτος ειδίκευσης τεχνολογικού λυκείου).
· Υποβιβάζει τους εκπαιδευτικούς του Ο.Α.Ε.Δ. σε εκπαιδευτές εκτός του εργασιακού πλαισίου του ν.1566/85 , με απρόβλεπτες συνέπειες στο εργασιακό τους μέλλον.
Με άλλα λόγια το Υπουργείο Παιδείας τίποτε από όσα περιλάμβανε στην πρόταση του για το Τεχνολογικό Λύκειο για τον Ο.Α.Ε.Δ. δεν εφάρμοσε. Αγνόησε ακόμα και τις επιστολές των κοινωνικών εταίρων της Γ.Σ.Ε.Ε. και Γ.Σ.Ε.Β.Ε.E ,που χρηματοδοτούν τον θεσμό της μαθητείας και ζητούν την θεσμική θωράκιση της μέσα από το σύστημα της Δημόσιας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Τι προέκυψε και άλλαξε αιφνιδιαστικά θέση; Ποιες σκοπιμότητες πραγματικά εξυπηρετεί παραβιάζοντας ακόμη και ανθρώπινα δικαιώματα ,όπως την μόρφωση των νέων; Θέλει να διαλύσει έναν επιτυχημένο θεσμό , που απευθύνεται σε οικογένειες χαμηλών οικονομικών εισοδημάτων; Θέλει να διαλύσει έναν θεσμό ο οποίος λειτουργεί και ενισχύεται από όλα εκπαιδευτικά συστήματα των χωρών της Ε.Ε. με αναβαθμισμένη λειτουργία στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση; Για όλα αυτά πιστεύουμε ότι η κ. Υπουργός οφείλει να απαντήσει.
Θέλουμε να έχουμε στο πλευρό μας τον Υπουργό Εργασίας και τον Διοικητή του Ο.Α.Ε.Δ. , για αυτό τους καλούμε να συνεχίσουν τις προσπάθειες τους για μια νομοθετική ρύθμιση άξια του έργου της Μαθητείας , για την αναβάθμιση του ρόλου της , για την καθιέρωση ενός εναλλακτικού συστήματος εκπαίδευσης του μοναδικού ,που συνδέει την εκπαίδευση με την εργασία.
Αγωνιζόμαστε:
· Για σχολές Μαθητείας ενταγμένες στην Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση , με δυνατότητες κινητικότητας των μαθητών σε ανώτερα επίπεδα εκπαίδευσης.
· Για σχολές Μαθητείας με επαγγελματικά δικαιώματα επιπέδου 2 , που θα οδηγούν στο έτος ειδίκευσης για κατοχύρωση του επιπέδου 3.
· Για την διασφάλιση του εργασιακού μέλλοντος των εκπαιδευτικών του Ο.Α.Ε.Δ.
Καλούμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να αντιληφθεί το ολέθριο λάθος της , να σταθεί μπροστά από τα θέματα όχι εξυπηρετώντας συντεχνιακές αγκυλώσεις εν όψει μάλιστα επερχόμενων εκλογών και να διαμορφώσει συνθήκες μεταρρυθμιστικών πολιτικών ,που τις έχει ανάγκη η πατρίδα μας. Οι χιλιάδες επαγγελματίες των σχολών Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. , που σταδιοδρομούν και οι οικογένειες τους αποτελούν το αδιάψευστό μάρτυρα ενός συστήματος , που έχει παρελθόν , μέλλον και προοπτικές για μια κοινωνία συνοχής , αλληλεγγύης και αξιών.
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ ΤΗΣ Ο.Ε.Λ
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
Κ.ΣΤΑΜΟΥΛΟΣ
Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Α.ΜΠΟΛΟΦΗ
Α.ΜΠΟΛΟΦΗ