Το μετρό, άλλωστε, είναι ένα από τα βασικά μέσα σταθερής τροχιάς που προκρίνει το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο για την Αττική για την εξυπηρέτηση των βασικών ροών καθημερινών μετακινήσεων και μεταφορών εμπορευμάτων στο πλαίσιο των μέτρων αποθάρρυνσης της χρήσης του Ι.Χ. στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας. «Τα τελευταία δέκα χρόνια, το ποσοστό των ανθρώπων που μετακινούνται στο κέντρο με τα μέσα μαζικής μεταφοράς έχει σταθεροποιηθεί στο 40%. Στόχος του νέου ρυθμιστικού σχεδίου όμως είναι το ποσοστό αυτό να φτάσει στο 50%» σημειώνει ο πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας Γιάννης Πολύζος. «Ωστόσο, οι προβλεπόμενες επεκτάσεις του μετρό δεν αρκούν. Θα πρέπει άμεσα να προχωρήσουν και για τα υπόλοιπα μέσα σταθερής τροχιάς (τραμ, προαστιακός) που προβλέπει το σχέδιο».
«Θεωρητικές» χαρακτηρίζει ο αρχιτέκτων - συγκοινωνιολόγος καθηγητής ΕΜΠ Θάνος Βλαστός τις εκτιμήσεις της Αττικό Μετρό για τη βελτίωση του περιβάλλοντος της Αθήνας με τη λειτουργία των νέων σταθμών - και εξηγεί: «Από την ημέρα λειτουργίας των πρώτων σταθμών του μετρό, το 2000, η κατάσταση στους δρόμους δεν έχει βελτιωθεί. Κι αυτό λόγω του ότι η πόλη συνεχώς επεκτείνεται, με αποτέλεσμα να αποκτά όλο και περισσότερους κατοίκους εξαρτημένους από το Ι.Χ. Επιπλέον, οι νέες οδικές αρτηρίες, όπως η Αττική Οδός, αν και απορροφούν μέρος της κίνησης, ουσιαστικά επηρεάζουν αρνητικά το κέντρο της πόλης καθώς αποτελούν “προσφορά” στο δίκτυο των αυτοκινήτων». Ο Θ. Βλαστός θεωρεί άμεση προτεραιότητα τη λήψη συνολικών μέτρων για την αποθάρρυνση του Ι.Χ. από το ευρύτερο κέντρο της πόλης με την ταυτόχρονη ενίσχυση όλων των μέσων μαζικής μεταφοράς και δίνει έμφαση στη δημιουργία πεζόδρομων, ποδηλατόδρομων, χώρων πρασίνου κ.λπ. «Οσα τετραγωνικά ασφάλτου έχεις σε μια Αθήνα, τόσα Ι.Χ. θα έχεις αντίστοιχα», λέει χαρακτηριστικά. «Το ζήτημα είναι να αποκατασταθεί η νομιμότητα και όλοι να μπορούν να κυκλοφορούν ισότιμα!».
Η Γραμμή «U»
Η Γραμμή 4, γνωστή και ως «U» λόγω της ημικυκλικής πορείας της, είναι επίσης ένα έργο προτεραιότητας στο πλαίσιο του νέου ρυθμιστικού σχεδίου. Η διαδρομή θα καλύπτει πολλές πυκνοκατοικημένες περιοχές της πρωτεύουσας: ξεκινώντας από τον Ευαγγελισμό, μέσω των ανατολικών προαστίων, θα διατρέχει υπογείως τη λεωφόρο Κηφισίας μέχρι το Μαρούσι. Το έργο, προϋπολογισμού 1,35 δισ. ευρώ, περιλαμβάνει 11 νέους σταθμούς και έχει προοπτική μελλοντικής εξυπηρέτησης του πανεπιστημιακού συγκροτήματος Ζωγράφου - Ιλισίων. Αν και οι αρχικές προβλέψεις ήταν το έργο να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2021, σύμφωνα με πληροφορίες της Real planet, υπό τις παρούσες συνθήκες, κάτι τέτοιο θεωρείται ανέφικτο.