tromaktiko: LIDL Hellas: Στο στόχαστρο για την ανεύθυνη υστερία Γερμανικών ΜΜΕ και για την πολιτική εξαθλίωσης που επιβάλλει η Γερμανική πολιτική ελιτ στην σημερινή Ελλάδα

Δευτέρα 9 Απριλίου 2012

LIDL Hellas: Στο στόχαστρο για την ανεύθυνη υστερία Γερμανικών ΜΜΕ και για την πολιτική εξαθλίωσης που επιβάλλει η Γερμανική πολιτική ελιτ στην σημερινή Ελλάδα



Γράφει ο Λεωνίδας Κουμάκης
Οι Γερμανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα «πληρώνουν» τα σπασμένα τόσο της σκληρής, σιδερένιας «πειθαρχίας» που επιχειρεί να επιβάλλει στην Ελλάδα η Γερμανική πολιτική ελίτ, όσο και...
της έντονα ανθελληνικής υστερίας μεγάλων Γερμανικών ΜΜΕ (Bild, Focus, Spigel κ.π.α.) με αποκορύφωμα το εξώφυλλο του Focus με την γνωστή χειρονομία του τεντωμένου δάκτυλου και φόντο την Ακρόπολη που έκανε τον γύρο του κόσμου. Έτσι, το 2011 σύμφωνα με τον επικεφαλής Εξωτερικού Εμπορίου του Γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Φόλκερ Τράιερ «Οι Γερμανικές εξαγωγές προς την Ελλάδα μειώθηκαν κατά 5,1 δις Ευρώ ή σε ποσοστό -13%», γεγονός που κατά την γνώμη μας, σίγουρα δεν οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στην οικονομική κρίση.

Η Γερμανική αλυσίδα καταστημάτων Lidl (δεύτερη στην κατάταξη μέχρι και το 2010 αλλά –πιθανότατα- τρίτη το 2011) δεν θα μπορούσε να αποτελέσει εξαίρεση στην γενικότερη αντίδραση των Ελλήνων καταναλωτών απέναντι σε Γερμανικά προϊόντα ή Γερμανικές επιχειρήσεις που λειτουργολύν στην χώρα μας. Έτσι, η Γερμανική αλυσίδα αντί να ωφεληθεί από την οικονομική κρίση (δεδομένου ότι πουλάει φθηνά, κυρίως εισαγόμενα προϊόντα αλλά και γιατί επεκτείνει συνεχώς το δίκτυο των καταστημάτων της) θεωρείται βέβαιο πως το 2011 επηρεάστηκε πολύ αρνητικά από το γενικότερο κλίμα – κάτι που συνεχίζεται και το 2012 με επιπρόσθετα προβλήματα. Το «στραβό» πάντως κλίμα εναντίον της Lidl ξεφεύγει από κάθε λογικά ή θεμιτά όρια αφού τροφοδοτείται συνεχώς από «επιθέσεις» που διοχετεύονται σκόπιμα στην αγορά και στο διαδίκτυο από «ανώνυμους» αλλά και «επώνυμους» θυμίζοντας όχλο που ζητάει αίμα σε ρωμαική αρένα!

Ας εξετάσουμε όμως αναλυτικά τις πιο πρόσφατες εξελίξεις που σημειώθηκαν στο «μέτωπο» που έχει άτυπα δημιουργηθεί εναντίον της Γερμανικής αλυσίδας Lidl Hellas:

Στις μέρες μας κυκλοφορεί έντονα στο διαδίκτυο κείμενο με διαφορετικούς, προκλητικούς τίτλους όπως «Σουτζουκάκια με e-coli από την Lidl στο ... τραπέζι μας!» ή «Η ποιότητα των LIDL στο πιάτο μας...!! ΝΕΑ ΜΟΛΥΣΜΕΝΗ ΠΑΡΤΙΔΑ» αναφέροντας (μεταξύ πολλών άλλων) και τα εξής χαρακτηριστικά:

«....Την πρώτη φορά που ο ΕΦΕΤ εντόπισε μολυσμένα κρέατα με τον φονικό e-coli σε σούπερ μάρκετ της γερμανικής αλυσίδας LIDL, στη Θεσσαλονίκη, έγινε... χαμός. Οι Γερμανοί, δυσαρεστήθηκαν τόσο πολύ από το γεγονός ότι ο ΕΦΕΤ έβγαλε ανακοίνωση για την συγκεκριμένη, μολυσμένη παρτίδα, που κινητοποίησαν μέχρι και την κυβέρνησή τους (η οποία, μέσω της πρεσβείας, φρόντισε να εκφράσει τη δυσαρέσκειά της για τον τρόπο με τον οποίο φέρεται η Ελλάδα στον Γερμανό επενδυτή). Οι πιέσεις ήταν τόσο σθεναρές από Έλληνες πολιτικούς -και, αν τολμάνε ας το διαψεύσουν- που ο τότε πρόεδρος του ΕΦΕΤ, Γ. Νυχάς, εξαναγκάστηκε σε παραίτηση. Επωφελούμενη τότε από τα... όσα γίνονταν, η εταιρία, έβγαλε ανακοίνωση διάψευσης, ενώ στο παρασκήνιο απαιτούσε να αποδεσμευτούν τα μολυσμένα προϊόντα και να μην καταστραφούν, αλλά να της επιστραφούν!.....»

«.....Και ήρθε το πλήρωμα του χρόνου. Λίγοι μήνες πέρασαν από τότε και, σήμερα, ο ΕΦΕΤ ξαναβρίσκει προϊόντα του LIDL, μολυσμένα με τον φονικό ιό e-Coli. Αλήθεια, οι Γερμανοί θα ξαναγκρινιάξουν; Θα ξαναπιέσουν για να παραιτηθεί ο πρόεδρος του ΕΦΕΤ, ή μήπως θα ξαναζητήσουν να μην κατασχεθούν τα επικίνδυνα προϊόντα; Μήπως θα ξαναβάλουν "φίλους" πολιτικούς να πιέσουν να διαγραφεί το πρόστιμο; Καλόμαθαν οι... Γερμανοί στα σύκα με τις μίζες και τα σκάνδαλα. Όμως, ίσως να μάθουν ότι δεν θα τους περνάει πάντα η λαμογιά... Τα μολυσμένα προϊόντα με το βακτήριο E.coli που ανακάλυψε ο ΕΦΕΤ σε ελέγχους που πραγματοποίησε στη Βόρεια Ελλάδα, είναι κατεψυγμένα σουτζουκάκια......»

Δυστυχώς όμως για τους συντάκτες του κειμένου που κυκλοφορεί ευρύτατα στο διαδίκτυο .... άνθρακες ο θησαυρός! O ΕΦΕΤ δηλώνει κατηγορηματικά στο www.casss.gr (6/4/2012) πως «πρόκειται για την υπόθεση του Ιουνίου 2011 και πως έκτοτε μέχρι σήμερα δεν έχει εντοπιστεί νέα παρτίδα με τον παθογόνο βακτήριο Escherichia coli 0157». Εξ άλλου είχε προηγηθεί (4 Απριλίου 2012) Δελτίο Τύπου του ΕΦΕΤ με τίτλο «Ολοκλήρωση της καταστροφής κατασχεθέντων τροφίμων της επιχείρησης LIDL» στο οποίο αναφέρονται τα εξής:

«Ολοκληρώθηκαν, μετά από επανειλημμένες επισημάνσεις από τον ΕΦΕΤ, οι διαδικασίες καταστροφής των ποσοτήτων που είχαν κατασχεθεί από την εταιρεία «Lidl Hellas», στις οποίες είχε ανιχνευθεί το παθογόνο βακτήριο Escherichia coli 0157. Για την κατάσχεση είχαν εκδοθεί σχετικά δελτία τύπου στις 01.07.2011, 14.07.2011 και 28.08.2011. Τα προϊόντα – κατεψυγμένος κιμάς από βοδινό κρέας και κατεψυγμένο πικάντικο προϊόν με κιμά (σουτζουκάκια) από βοδινό κρέας, προέλευσης Γερμανίας – συνολικού βάρους 2.480 κιλών καταστράφηκαν σε μονάδα αποτέφρωσης υψηλού δυναμικού, δια καύσεως, παρουσία κλιμακίου ελεγκτών του ΕΦΕΤ».

Τέλος, σε σχετικές δηλώσεις του ο Πρόεδρος του ΕΦΕΤ Γιάννης Μίχας επεσήμανε ότι : «Η κατάσχεση τροφίμων γίνεται πάντοτε με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών και πάντοτε έπειτα από συλλογή του συνόλου των απαιτούμενων στοιχείων. Τα κατασχεμένα προϊόντα πρέπει να καταστρέφονται με ευθύνη της επιχείρησης, ωστόσο ο ΕΦΕΤ δεν εφησυχάζει, επαγρυπνά, παρακολουθεί τη διαδικασία και παρεμβαίνει, όποτε κρίνει ότι υπάρχουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις, πράγμα που συνέβη και στην προκειμένη περίπτωση».

Με το παραπάνω θέμα είχαμε ασχοληθεί αναλυτικά στο άρθρο μας 18/7/2011 με τίτλο Lidl Ελλάς, το παθογόνο βακτήριο Escherichia coli και η αλλαγή φρουράς στον Ενιαίο Φορέα Τροφίμων - ΕΦΕΤ προσεγγίζοντας το πολύ σοβαρό αυτό ζήτημα με όσο το δυνατόν πιο ψύχραιμο και αντικειμενικό, κατα την γνώμη μας, τρόπο. Είναι όμως λυπηρό, είναι κρίμα, είναι εντελώς απαράδεκτο, σήμερα κάποιοι να τρομοκρατούν τον κόσμο για μια συγκεκριμένη «απειλή» που δεν υπάρχει προκειμένου να εκφράσουν την αντίδραση τους κατά «Γερμανικών συμφερόντων»!

Το δεύτερο θέμα που «τρέχει» στα πλαίσια του «μετώπου» που έχει άτυπα δημιουργηθεί εναντίον της Γερμανικής αλυσίδας Lidl αφορά την «επιλεκτική ευαισθησία» του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Σωκ. Ξυνίδη ο οποίος «παρέπεμψε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου έρευνα, σύμφωνα με την οποία η Lidl πουλά στην ελληνική αγορά 70 προϊόντα σε τιμές υψηλότερες απ΄ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες!» Τα κείμενα που πλημμύρισαν το διαδίκτυο (και όχι μόνο) είχαν εντυπωσιακούς τίτλους: «Η Lidl πουλάει ακριβότερα στην Ελλάδα», «Η Lidl παραπέμφθηκε στην Επιτροπή Ανταγωνισμού», «Lidl: Γιατί οδηγείται στον Εισαγγελέα» κ.π.α.

Δυστυχώς όμως και πάλι, η ουσία της υπόθεσης είναι άλλη: Η Υπηρεσία Εποπτείας Αγοράς της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου πραγματοποίησε (Δεκέμβριος 2011), σε συνεργασία με «εξειδικευμένη» εταιρία, έρευνα συλλογής τιμών βασικών καταναλωτικών προϊόντων σε έξι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Συλλέχθηκαν τιμές από αλυσίδες σούπερ μάρκετ, κυρίως επωνύμων προϊόντων διεθνών εταιριών, με παρουσία στις περισσότερες ή και σε όλες τις χώρες του δείγματος. Την ίδια χρονική περίοδο καταγράφηκαν και οι τιμές πώλησης 70 προϊόντων που διακινούνται αποκλειστικά από την εκπτωτική αλυσίδα λιανικής Lidl, σε διάφορες χώρες όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Ιταλία και η Βουλγαρία. Όταν διαπιστώθηκαν διαφορές τιμών στην Lidl (σε 46 προϊόντα οι τιμές Ελλάδος ήταν ακριβότερες, σε 13 προϊόντα οι τιμές βρισκόταν στον μέσο όρο και σε 11 προϊόντα οι τιμές Ελλάδος ήταν φθηνότερες – βλπ. σχετικό κατάλογο που δημοσιεύτηκε στις 29/3/2012 στο ΒΗΜΑ), η Υπηρεσία Εποπτείας απευθύνθηκε στην Lidl ζητώντας εξηγήσεις για τα προϊόντα που πουλιώταν ακριβότερα στην Ελλάδα. Η Γερμανική αλυσίδα, σύμφωνα με την Υπηρεσία Εποπτείας ΓΓΕ, «προσπάθησε να αιτιολογήσει τις διαφορές τιμών αναφερόμενη στην ένταση του ανταγωνισμού που υπάρχει σε άλλες χώρες». Κατόπιν τούτου ο κ. Αναπληρωτής Υπουργός ανήγγειλε στα ΜΜΕ την «παραπομπή» της Γερμανικής αλυσίδας «στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου» για να «διερευνηθεί το θέμα».

Φυσικά, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα «χρεώσει» την υπόθεση στην αρμόδια διεύθυνση για να αξιολογηθεί αν υπάρχει κατ΄αρχήν παράβαση και να καθορίσει την προτεραιότητα που θα πάρει. Όταν (και όποτε) συμβούν αυτά, την υπόθεση θα χρεωθεί ένας εισηγητής ο οποίος σε «κάποιους μήνες» θα προχωρήσει σε μια εισήγηση πάνω στο θέμα αυτό. Μετά την εισήγηση θα ακολουθήσουν τόσα πολλά «νομικά στάδια» που είναι αδύνατο να αναφερθούν. Με δύο λόγια όμως, είναι κάτι περισσότερο από βέβαιο, πως οι ελληνικές καλένδες θα «επιληφθούν» του θέματος στο (άγνωστο) μέλλον, ενώ ο κ. Αναπληρωτής Υπουργός ήδη «εισέπραξε» μια θαυμάσια «προεκλογική» προβολή με ένα θέμα που «πουλάει».

Εμείς όμως, σαν καχύποπτοι πολίτες που είμαστε, έχουμε και κάποιες ακόμα σοβαρές απορίες: Είναι «κοινό μυστικό» πως αρκετά επώνυμα προϊόντα πολυεθνικών εταιριών «μοσχοπουλιούνται» στην χώρα μας σε πολύ υψηλότερες τιμές. Έκπληκτοι όμως ακούμε τον κ. Αναπληρωτή Υπουργό να δηλώνει (στην ίδια προεκλογική του προβολή) με απόλυτη φυσικότητα πως «Θα περίμενε κανείς το υψηλό κόστος να επηρέαζε ανάλογα και τα επώνυμα προϊόντα διεθνών προμηθευτών γεγονός που δεν επιβεβαιώνεται από την έρευνα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τιμές, αυτών των προϊόντων, στην Ελλάδα είναι αρκετά χαμηλότερες από την Γαλλία και την Ιταλία»!!!

Μήπως ο κ. Αναπληρωτής θα ήθελε να του υποδείξουμε ένα κατάλογο προϊόντων «διεθνών προμηθευτών» που μοσχοπουλιούνται ακριβότερα στην Ελλάδα, γιατι υποπτευόμαστε πως η «εξειδικευμένη» εταιρία που έκανε την έρευνα τιμών, είχε κάποιας μορφής «μυωπία» όταν εξέταζε συγκεκριμένα προϊόντα ισχυρών πολυεθνικών!

Άλλη σοβαρή απορία μας είναι γιατί επιλέχτηκε μόνο η Lidl για τον έλεγχο τιμών των προϊόντων της και όχι ταυτόχρονα η Carrefour - Μαρινόπουλος (είναι η μεγαλύτερη αλυσίδα λιανικής της χώρας μας) ή η αμέσως επόμενη για το 2011 Delhaize / ΑΒ Βασιλόπουλος οι οποίες επίσης έχουν δικά τους, «εκπτωτικά» προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που κυκλοφορούν σε όλες τις χώρες του δείγματος; Γιατί όχι μια έρευνα τιμών στους τρείς πρώτους της ελληνικής αγοράς, αλλά μια έρευνα μόνο στον τρίτο; Αν όλα τα παραπάνω δεν αποτελούν «επιλεκτική ευαισθησία» του Αναπληρωτή Υπουργού Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Σωκ. Ξυνίδη τι άλλο θα μπορούσαν να είναι;

Ένα ακόμα θέμα των ημερών που αφορά την Lidl Hellas είναι η ανάκληση από τα ράφια των καταστημάτων της αλυσίδας του προϊόντος «Σαλάμι σκορδάτο βάρους 500g» με το εμπορικό σήμα Αγροικία. Συγκεκριμένα, μετά από έλεγχο που διενεργήθηκε από κλιμάκιο της Υπηρεσίας του ΕΦΕΤ, ανακλήθηκε η υπ΄αριθμ L 1564780 παρτίδα του παραπάνω προϊόντος (παραγωγής της Γερμανικής εταιρίας Sickendiek Fleischwarenfabrik GmbH & Co), με ημερομηνία λήξης 04.05.12 γιατί διαπιστώθηκε η ύπαρξη ξένου σώματος (κόκαλο). Η ανάκληση αφορά αποκλειστικά και μόνο την συγκεριμένη παρτίδα και όχι άλλες παρτίδες του ιδίου προϊόντος. Η «είδηση» αυτή, αν και πολύ συνηθισμένη (εκατοντάδες προϊόντα αποσύρονται κάθε χρόνο από τα ράφια των διαφόρων σουπερμάρκετ είτε οικιοθελώς, είτε κατόπιν ελέγχων του ΕΦΕΤ), έγινε «θέμα» στον ηλεκτρονικό τύπο, όπως έγινε αντίστοιχο «θέμα» τον Γενάρη η απόσυρση από την ίδια αλυσίδα του προιόντος «FRESHONA Μανιτάρια» όταν αντίστοιχες «αποσύρσεις» από άλλες αλυσίδες περνάνε «στα ψιλά» ή αγνοούνται εντελώς – μόνο το τελευταίο τρίμηνο τα πρόστιμα που επέβαλε ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) εφθασαν τα 637.500 ευρώ, από τα οποία ποσοστό 18,5% αφορούσε διάφορα Σούπερ μάρκετ!

Συμπέρασμα: Εμείς (α) θεωρούμε ότι το πρόγραμμα των προϊόντων «ελληνικής παραγωγής» που διαθέτει η Lidl Hellas από τα καταστήματα της είναι μικρό (η ίδια δεν παρέχει πληροφορίες για το ποσοστό ελληνικών προϊόντων που διαθέτει στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό), (β) πιστεύουμε πως η αντιμετώπιση της χώρας μας από την σημερινή Γερμανία είναι υπερβολικά αυταρχική και σκληρή όχι μόνο με την πεισματική άρνηση οποιασδήποτε συζήτησης για τις ηθικά και πολιτικά οφειλόμενες πολεμικές αποζημιώσεις αλλά και για την επίσημη ιδεολογία της «κρατικής τοκογλυφίας» η οποία έχει κυριαρχήσει μέσα στον σκληρό πυρήνα της τρέχουσας Γερμανικής εξουσίας. Συνεπώς θεωρούμε τους «συνειρμούς» των Ελλήνων καταναλωτών απέναντι σε Γερμανικά προϊόντα ή επιχειρήσεις, αναμενόμενους και απόλυτα φυσιολογικούς.

Με μια όμως πολύ σημαντική διαφορά: Δεν μπορούμε με τίποτα να δεχτούμε «φασίζουσα νοοτροπία» που φέρνει στο νού γραπτά του Μπρέχτ*. Δεν μπορούμε με τίποτα να «προσυπογράψουμε» ή να κάνουμε πως δεν βλέπουμε αναλήθειες, σκόπιμα διογκωμένες «ειδήσεις» και καταδικασμένες παλαιοκομματικές ή σάπιες μικροκομματικές μεθοδεύσεις. Πολύ δε περισσότερο, όταν αφορούν μια επιχείρηση που (είτε μας αρέσει είτε όχι) επένδυσε και επενδύει στην Ελλάδα (όταν άλλοι έφυγαν ή ετοιμάζονται να φύγουν) και στις δύσκολες εποχές που ζούμε απασχολεί περισσότερους από 4.000 εργαζόμενους!

Κατά την δική μας, ταπεινή γνώμη, η ίδια η Lidl Hellas αδικεί την μεγάλη επιχείρηση που δημιούργησε στην Ελλάδα από το 1999 μένοντας «φυλακισμένη» μέσα σε μια ξεπερασμένη και επιζήμια μυστικοπάθεια που χαρακτηρίζει ολόκληρο τον Όμιλο Schwarz των δέκα χιλιάδων καταστημάτων σε τριάντα χώρες του κόσμου. Η μυστικοπάθεια αυτή, ειδικά για την σημερινή Ελλάδα των έκτακτων καταστάσεων και των ειδικών συνθηκών, είναι κυριολεκτικά καταστροφική γιατί αφαιρεί όλα τα πιθανά «όπλα» που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει για να αντιμετωπίσει τα χτυπήματα «κάτω από την μέση» που δέχεται στις μέρες μας. Αντί λοιπόν να έχει την ελευθερία να καταπολεμήσει αυτή την ψυχρή και απρόσωπη εικόνα που την χαρακτηρίζει, αντί να αναλάβει πρωτοβουλίες που θα προσπαθήσουν να δείξουν πως δεν βλέπει την Ελλάδα (τουλάχιστον σήμερα) σαν μια από τις τριάντα «αγελάδες» του Ομίλου και θα μας πείσουν πως συμμερίζεται με ειλικρίνεια τις ιδιαίτερα κρίσιμες συνθήκες που αντιμετωπίζει η Ελληνική κοινωνία, παραμένει εγκλωβισμένη στην απόλυτη σιωπή, λες και βρίσκεται σε άλλο τόπο.

Πάντως εμείς θεωρούμε πως ακόμα και με τους ίδιους όρους της σιδερένιας πειθαρχίας στους (κατά την γνώμη μας) ξεπερασμένους προ πολλού «κανόνες» του Όμιλου Schwarz, η Lidl Hellas θα μπορούσε να μιλήσει ξεκάθαρα και πολύ εύγλωττα με πολλούς τρόπους: Αυξάνοντας σημαντικά το πρόγραμμα των ελληνικών προϊόντων που διαθέτει μέσα στην Ελλάδα, οργανώνοντας μέσα στην Ελλάδα εβδομάδες Ελληνικών παραδοσιακών προϊόντων κατά ευρύτερη περιφέρεια, βοηθώντας (σε επίπεδο Ομίλου) στην οργάνωση «Ελληνικών εβδομάδων» σε όσο το δυνατόν περισσότερες από τις 30 χώρες που δραστηριοποιείται διεθνώς ο Όμιλος Schwarz - ιδιαίτερα μέσα στα κρίσιμα χρόνια 2012 και 2013-, συμμετέχοντας με τα 220 καταστήματα της μέσα στην Ελλάδα, στις πρωτοβουλίες του «Κινήματος πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε» (είναι η μόνη από τις Top-10 αλυσίδες λιανικής της χώρας μας που δεν συμμετείχε μέχρι σήμερα) - προσθέτοντας με δύο λόγια κάτι ουσιαστικό, κάτι καινούργιο που θα αγγίξει τα μεγάλα, σημερινά προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας, γιατί η μονότονη εμμονή στο κλασικό σκεπτικό «Είμαστε οι φθηνότεροι», ακόμα και αν ήταν 100% αληθινό, πιστεύουμε πως δεν είναι πλέον αρκετό!

x-hellenica.gr








     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!