Αξιότιμοι κύριοι,
απευθύνομαι σε εσάς ζητώντας την παρέμβαση σας σχετικά με την επιλογή των θεμάτων των Πανελληνίων Εξετάσεων.
Τα τελευταία χρόνια έχει εγκαθιδρυθεί μια λανθασμένη νοοτροπία βάσει της οποίας επιλέγονται πολύ δύσκολα θέματα που ξεπερνούν, τις περισσότερες φορές, το επίπεδο μόρφωσης και ωριμότητας των μαθητών και, εν πάση περιπτώσει, καταργούν εντελώς τη διαβάθμιση δυσκολίας των θεμάτων που αποτελεί προϋπόθεση παιδαγωγική, αλλά, και αντικειμενικό κριτήριο για την εισαγωγή τους στα Α.Ε.Ι και τα Α.Τ.Ε.Ι της χώρας μας. Δυστυχώς, λησμονείται το γεγονός ότι δεν έχουν όλοι οι μαθητές βλέψεις στα Α.Ε.Ι και ακόμη περισσότερο σε σχολές εξειδικευμένες στα αντικείμενα στα οποία εξετάζονται πανελληνίως, όπως, για παράδειγμα, λίγοι είναι αυτοί που θα γίνουν μαθηματικοί ή φυσικοί ή βιολόγοι κ.λ.π και πρέπει να έχουν τόσο εξειδικευμένες γνώσεις μαθηματικών ή φυσικής ή βιολογίας. Όταν θα μπουν στη σχολή τους θα διδαχθούν εξειδικευμένα μαθηματικά και ό, τι άλλο χρειαστεί. Συν τοις άλλοις, δεν είναι όλοι μαθηματικές διάνοιες, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να γράψουν “πέντε” στα μαθηματικά εάν θέλουν να γίνουν φυσικοθεραπευτές. Η ψυχολογία τους καταρρακώνεται και δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις υπόλοιπες εξετάσεις...
Αλλά και σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης η εξέταση αυτού του τύπου δεν αναδεικνύει τους προικισμένους σε ικανότητες και δεξιότητες μαθητές. Δεν προκρίνει καν τους πιο διαβασμένους με τρόπο αντικειμενικό, αφού στις εξετάσεις αυτού του τύπου απαιτούνται χαρίσματα όπως η απόλυτη αποστήθιση, η έως εξουθένωσης εξάσκηση των υποψηφίων σε επαναληπτικές και ανιαρά επαναλαμβανόμενες ασκήσεις και διαγωνίσματα, καθώς και η αντοχή τους στην πλήξη και στην παντελή στέρηση της χαράς της μάθησης. Σημειώστε, παρακαλώ, ότι οι μαθητές περνούν σχεδόν και τα τρία χρόνια του Λυκείου με το άγχος της προετοιμασίας γι’ αυτές τις συγκεκριμένες εξετάσεις. Κάθε άλλη δραστηριότητα, αποτελεί εμπόδιο στο «στόχο» τους: τις πανελλήνιες εξετάσεις.
Οπωσδήποτε δεν ευθύνεσθε για όλα τα δεινά της εκπαίδευσης. Ωστόσο τα μέλη μιας Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων θα πρέπει να γνωρίζουν πώς λειτουργούν οι εξετάσεις, να έχουν επαφή με τη σχολική πραγματικότητα και να έχουν βάλει πολλές φορές θέματα ως διδάσκοντες, οπότε θα γνωρίζουν και πού γίνονται τα λάθη από τους μαθητές
Υπάρχει, άραγε, συγκεκριμένος λόγος που προσπαθούμε να κατασκευάσουμε “επιστήμονες” ήδη από το Λύκειο; Σκεφτείτε ότι συνεχώς μικραίνει το ποσοστό των μαθητών που έρχεται στο σχολείο με κέφι και όρεξη να μάθει γράμματα. Και, σίγουρα, ένας από τους λόγους είναι ότι ο όγκος και η δυσκολία της ύλης συνεχώς αυξάνεται.
Αναλογικά αυξάνεται και το ποσοστό των μαθητών που αντιμετωπίζουν διαφόρων ειδών προβλήματα έχοντας εμπλακεί σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα καθόλου υποστηρικτικό.
Τέλος, να μην ξεχνάμε ότι στη δύσκολη οικονομικά περίοδο που διανύουμε πολλοί μαθητές δεν έχουν δυνατότητα να βοηθηθούν με φροντιστηριακά ή ιδιαίτερα μαθήματα, έχουν, ωστόσο, αναφαίρετο δικαίωμα να συνεχίσουν τη μόρφωση τους και να συναγωνιστούν επί ίσοις όροις, όσο αυτό είναι εφικτό, τους άλλους μαθητές.
Αλλά και όσοι είχαν την τύχη να λάβουν βοήθεια στην προετοιμασία τους: Ποιος λαμβάνει υπ'όψιν τις θυσίες και τους κόπους των ιδίων αλλά και των γονέων τους που για δύο και πλέον χρόνια “στράγγιξαν” στην κυριολεξία για να πάρουν τα παιδιά τους ένα “πέντε” και αν;
Εάν εμείς έχουμε δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό σύστημα ανεπαρκές που χρήζει φροντιστηρίων και ιδιαιτέρων μαθημάτων και στη συνέχεια επιλέγουμε θέματα τόσο δύσκολα και χωρίς καμία διαβάθμιση δυσκολίας για να διαιωνίζουμε και να αυγαταίνουμε αυτήν την ανάγκη και κατά συνέπεια να αυτοαναιρούμαστε - αυτοακυρωνόμαστε τότε να μην εναντιωνόμαστε στην ιδιωτικοποίηση της παιδείας, ούτως ή άλλως, αυτή είναι κατ' επίφασιν μόνο “ΔΩΡΕΑΝ” και θα γίνει και τύποις “ΙΔΙΩΤΙΚΗ”.
Κάποιοι μάλιστα ισχυρίζονται ότι προσπαθεί η Επιτροπή των Εξετάσεων να επιλέξει θέματα που θα ξεφεύγουν από τα φροντιστηριακά! Αυτό πια κι αν είναι επιεικώς απαράδεκτο!
Και θα αναφερθώ, εν προκειμένω, στα φετινά θέματα Φυσικής Κατεύθυνσης για να αιτιολογήσω τα ανωτέρω:
Σύμφωνα, λοιπόν, με την Ένωση Ελλήνων Φυσικών : “ 1) Το Γ4 θέμα όπως διατυπώθηκε είναι επιστημονικά λανθασμένο... 2) Εκτός από το πρώτο θέμα που αποτελούσε το 1/4 των θεμάτων (δηλαδή 25 μονάδες), τα υπόλοιπα απαιτούσαν μεγάλη εμπειρία και ιδιαίτερη διαίσθηση στη φυσική, σαν να επρόκειτο για διαγωνισμό ταλέντων φυσικής. 3) Η χρονική διάρκεια των 3 ωρών δεν επαρκούσε για την αντιμετώπιση θεμάτων τέτοιου επιπέδου. Ως αποτέλεσμα καταργείται η διαβάθμιση στη βαθμολογία και δεν ανταποκρίνεται στο σκοπό της, δηλαδή την εισαγωγή των μαθητών ανάλογα με το επίπεδο τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση...” και κλείνοντας ζητούν συγγνώμη από τις μαθήτριες και τους μαθητές...
Οι “διάνοιες” του τόπου μας μπορούν και επιβάλλεται να συνδράμουν στη βελτίωση της εκπαίδευσης και της κοινωνίας, γενικότερα. Καλό θα ήταν, όμως να το κάνουν με έναν τρόπο πιο υπεύθυνο και ουσιαστικό.
Επιβάλλεται, λοιπόν, να υπάρξει πνεύμα ευθύνης, ενσυναίσθησης και αλληλεγγύης από εδώ και στο εξής.
Σας ευχαριστώ, εκ των προτέρων, για τον πολύτιμο χρόνο σας.
Με τιμή
Ελευθερία Χάρη
Μητέρα πέντε (5) παιδιών
Εκπαιδευτικός ΠΕ05 Δ.Ε, 6ο Γυμνάσιο Αμαρουσίου
Μέλος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Λυκείου Πεύκης
Μέλος της Ένωσης Γονέων Πεύκης
Μέλος της Δ.Ε.Π Πεύκης ως εκπρόσωπος της Β΄ΕΛΜΕ Ανατ. Αττικής
Δημοτική Σύμβουλος της Δημοτικής Κοινότητας Πεύκης__