Ο κ. Αντωνίου ανέφερε ότι με το νομοσχέδιο «δίνεται η δυνατότητα στο Διοικητή της Εθνικής Φρουράς να παραχωρεί άδεια οδήγησης στρατιωτικού οχήματος σε πολιτικό προσωπικό που υπηρετεί στην Εθνική Φρουρά και επαναφέρεται η δυνατότητα στον Εφορο να εκδίδει προσωρινές άδεις οδήγησης σε πολίτες της Κυπριακής Δημοκρατίας που προσωρινά διαμένουν σε εδάφη που δεν ελέγχονται από την Κυπριακή Δημοκρατία».
Αναφερόμενος στις αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο, ο κ. Αντωνίου είπε ότι αντί να ισχύει ως το 70ο έτος, θα ισχύει για 15 χρόνια για τις μοτοσικλέτες και τα αυτοκίνητα σαλούν και για 5 χρόνια για τα φορτηγά και τα λεωφορεία. Οσον αφορά στην ηλικία που θα δικαιούται κάποιος να εξασφαλίσει την άδεια οδήγησης, ανέφερε ότι για τα μοτοποδήλατα η ηλικία αυτή θα είναι τα 17 χρόνια ενώ για τις μοτοσικλέτες μικρού κυβισμού από την ηλικία των 18 που ισχύει σήμερα θα δικαιούται στην ηλικία των 20 χρονών.
Αναφερόμενος στις αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο, ο κ. Αντωνίου είπε ότι αντί να ισχύει ως το 70ο έτος, θα ισχύει για 15 χρόνια για τις μοτοσικλέτες και τα αυτοκίνητα σαλούν και για 5 χρόνια για τα φορτηγά και τα λεωφορεία. Οσον αφορά στην ηλικία που θα δικαιούται κάποιος να εξασφαλίσει την άδεια οδήγησης, ανέφερε ότι για τα μοτοποδήλατα η ηλικία αυτή θα είναι τα 17 χρόνια ενώ για τις μοτοσικλέτες μικρού κυβισμού από την ηλικία των 18 που ισχύει σήμερα θα δικαιούται στην ηλικία των 20 χρονών.
Για τις μοτοσικλέτες μεγάλου κυβισμού, πρόσθεσε, το όριο ηλικίας αλλάζει από τα 21 στα 22, νοουμένου ότι ο αιτητής θα έχει άδεια οδήγησης για την προηγούμενη κατηγορία για 2 χρόνια. Διαφορετικά θα πρέπει να βρίσκεται στην ηλικία των 24 ετών για να μπορέσει να εξασφαλίσει άδεια οδήγησης.
Ανέφερε επίσης ότι το όριο ηλικίας για τα λεωφορεία και τα λεωφορεία με ρυμουλκούμενο από τα 21 έτη αυξάνεται στα 24 και όσον αφορά τα φορτηγά και φορτηγά με ρυμουλκούμενο από τα 18 έτη αυξάνεται στα 21 έτη. Πρόσθεσε ότι «το ελάχιστο όριο απόκτησης μαθητικής άδειας μειώνεται κατά έξι μήνες από το όριο απόκτησης της κανονικής άδειας οδήγησης». Παράλληλα, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Επιτροπής, καταργείται η κατηγορία ΙΑ, κάτι που κατά τον ίδιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Εδωσε το παράδειγμα ότι ενώ πριν ένας οδηγός ασθενοφόρου χρειαζόταν να εξασφαλίσει άδεια φορτηγού για να δικαιούται να οδηγήσει ασθενοφόρο, σήμερα θα δικαιούται να εξασφαλίσει άδεια ασθενοφόρου στο αντίστοιχο κανονικό όχημα, δηλαδή για σαλούν όχημα στην ηλικία των 18 ετών.
Συνέχισε λέγοντας ότι «υπάρχουν σημαντικές αυξήσεις στα τέλη για χορήγηση της άδειας». Το τέλος της άδειας, είπε, «θα είναι 60 ευρώ και όπως έχω πει η άδεια αυτή θα ισχύει για 15 μόνο χρόνια». Αρα, συμπλήρωσε, «θα χρειάζεται ανανέωση της άδειας κάθε 15 χρόνια». Ανέφερε ότι «για αίτηση απόκτησης άδειας μαθητευόμενου (το τέλος) θα είναι 20 ευρώ και η χορήγηση άδειας μαθητευόμενου οδηγού θα είναι 60 ευρώ, καθώς επίσης και έκδοση αντίγραφου άδειας οδήγησης». Τα αντίστοιχα υφιστάμενα τέλη είναι 5,13 ευρώ και 8,58 ευρώ. «Εχουμε πει στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών πως θα ήταν σωστό να προωθηθούν στην Ολομέλεια οι πρόνοιες του νομοσχεδίου που αφορούν την εναρμόνιση για την οδηγία και για τα υπόλοιπα όπως είναι τα τέλη να συνεχιστεί η συζήτηση».
Εξήγησε ότι «υπάρχει αιτιολογημένη γνώμη από την ΕΕ και έχει εκπνεύσει και η προθεσμία για να δοθεί απάντηση στην αιτιολογημένη γνώμη, γι' αυτό υπάρχει ο κίνδυνος να γίνει προσφυγή εναντίον της Κυπριακής Δημοκρατίας». Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε ότι οι μη εναρμονιστικές πρόνοιες είναι τα τέλη, η δυνατότητα στο Διοικητή της Εθνικής Φρουράς να παραχωρεί άδειες και σε πολιτικό προσωπικό και η δυνατότητα που δίνεται στον Εφορο να εκδίδει προσωρινές άδειες σε πολίτες που δεν διαμένουν σε εδάφη που δεν ελέγχονται από την Κυπριακή Δημοκρατία.
Ανέφερε επίσης ότι το όριο ηλικίας για τα λεωφορεία και τα λεωφορεία με ρυμουλκούμενο από τα 21 έτη αυξάνεται στα 24 και όσον αφορά τα φορτηγά και φορτηγά με ρυμουλκούμενο από τα 18 έτη αυξάνεται στα 21 έτη. Πρόσθεσε ότι «το ελάχιστο όριο απόκτησης μαθητικής άδειας μειώνεται κατά έξι μήνες από το όριο απόκτησης της κανονικής άδειας οδήγησης». Παράλληλα, σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Επιτροπής, καταργείται η κατηγορία ΙΑ, κάτι που κατά τον ίδιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό. Εδωσε το παράδειγμα ότι ενώ πριν ένας οδηγός ασθενοφόρου χρειαζόταν να εξασφαλίσει άδεια φορτηγού για να δικαιούται να οδηγήσει ασθενοφόρο, σήμερα θα δικαιούται να εξασφαλίσει άδεια ασθενοφόρου στο αντίστοιχο κανονικό όχημα, δηλαδή για σαλούν όχημα στην ηλικία των 18 ετών.
Συνέχισε λέγοντας ότι «υπάρχουν σημαντικές αυξήσεις στα τέλη για χορήγηση της άδειας». Το τέλος της άδειας, είπε, «θα είναι 60 ευρώ και όπως έχω πει η άδεια αυτή θα ισχύει για 15 μόνο χρόνια». Αρα, συμπλήρωσε, «θα χρειάζεται ανανέωση της άδειας κάθε 15 χρόνια». Ανέφερε ότι «για αίτηση απόκτησης άδειας μαθητευόμενου (το τέλος) θα είναι 20 ευρώ και η χορήγηση άδειας μαθητευόμενου οδηγού θα είναι 60 ευρώ, καθώς επίσης και έκδοση αντίγραφου άδειας οδήγησης». Τα αντίστοιχα υφιστάμενα τέλη είναι 5,13 ευρώ και 8,58 ευρώ. «Εχουμε πει στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών πως θα ήταν σωστό να προωθηθούν στην Ολομέλεια οι πρόνοιες του νομοσχεδίου που αφορούν την εναρμόνιση για την οδηγία και για τα υπόλοιπα όπως είναι τα τέλη να συνεχιστεί η συζήτηση».
Εξήγησε ότι «υπάρχει αιτιολογημένη γνώμη από την ΕΕ και έχει εκπνεύσει και η προθεσμία για να δοθεί απάντηση στην αιτιολογημένη γνώμη, γι' αυτό υπάρχει ο κίνδυνος να γίνει προσφυγή εναντίον της Κυπριακής Δημοκρατίας». Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, είπε ότι οι μη εναρμονιστικές πρόνοιες είναι τα τέλη, η δυνατότητα στο Διοικητή της Εθνικής Φρουράς να παραχωρεί άδειες και σε πολιτικό προσωπικό και η δυνατότητα που δίνεται στον Εφορο να εκδίδει προσωρινές άδειες σε πολίτες που δεν διαμένουν σε εδάφη που δεν ελέγχονται από την Κυπριακή Δημοκρατία.
Ταυτόχρονα, είπε ότι όσον αφορά τις υφιστάμενες άδειες, αυτές θα εξακολουθούν να ισχύουν και θα πρέπει να αντικατασταθούν μέχρι το 2033, ενώ η εισαγωγή των πλαστικών αδειών θα αρχίσει να ισχύει από τις 19 Ιανουαρίου το 2013.
Διευκρίνισε ότι στο πέρασμα των 15 χρόνων δεν εξυπακούεται ότι θα γίνεται και νέα πρακτική εξέταση, αλλά ότι πιθανόν, αν διαπιστωθεί ότι επιβάλλεται να προσκομίσει ο αιτητής κάποια ιατρικά πιστοποιητικά τότε θα απαιτηθούν αυτά τα πιστοποιητικά. Στο θέμα της καθυστέρησης της κατάθεσης στη Βουλή του νομοσχεδίου και στις αυξήσεις των τελών επικεντρώθηκε στις δηλώσεις του ο βουλευτής ΔΗΣΥ Ανδρέας Μιχαηλίδης.
«Η νομοθετική ρύθμιση θα έπρεπε να είχε γίνει από τις 19/1/2011 και το νομοσχέδιο κατατέθηκε Βουλή 26/4/2012», είπε, προσθέτοντας ότι «τα σχόλια δικά σας». Συνέχισε λέγοντας ότι «θεωρήθηκε καλή ευκαιρία η εναρμόνιση για μια νέα φορομπηχτική πολιτική». Εξέφρασε τη θέση ότι «οι αυξήσεις για τα τέλη που έχουν μπει στο χαρτί είναι υπερβολικά ψηλές, όχι σε μια περίοδο κρίσης αλλά οποτεδήποτε και κυμαίνονται από 80 με 90% και βάλε».
Για 'χαράτσι' έκανε λόγο από πλευράς του ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης. Είναι, είπε, «αδικαιολόγητες οι αυξήσεις στα τέλη, είναι ένα χαράτσι που προσπαθούν οι αρμόδιοι να επιβάλουν χωρίς να εφαρμοστούν τα αναγκαία». Παράλληλα, εξέφρασε την άποψη ότι «δημιουργούνται προϋποθέσεις για αυθαιρεσία για παραχώρηση άδειας οδηγού σε Τ/κ».
Ανέφερε ότι θα πρέπει «να καθοριστούν στους κανονισμούς συγκεκριμένες διαδικασίες που θα βάζουν πλαίσια». Δεν διαφωνούμε, διευκρίνισε, «στην παραχώρηση άδειας οδηγού σε Τ/κ με κάποιες διαδικασίες, αλλά να μην υπάρχουν περιθώρια αυθαιρεσίας, όπως δυστυχώς προκύπτει από το πλαίσιο του νόμου που έχουμε μπροστά μας».
Για 'χαράτσι' έκανε λόγο από πλευράς του ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Γιώργος Περδίκης. Είναι, είπε, «αδικαιολόγητες οι αυξήσεις στα τέλη, είναι ένα χαράτσι που προσπαθούν οι αρμόδιοι να επιβάλουν χωρίς να εφαρμοστούν τα αναγκαία». Παράλληλα, εξέφρασε την άποψη ότι «δημιουργούνται προϋποθέσεις για αυθαιρεσία για παραχώρηση άδειας οδηγού σε Τ/κ».
Ανέφερε ότι θα πρέπει «να καθοριστούν στους κανονισμούς συγκεκριμένες διαδικασίες που θα βάζουν πλαίσια». Δεν διαφωνούμε, διευκρίνισε, «στην παραχώρηση άδειας οδηγού σε Τ/κ με κάποιες διαδικασίες, αλλά να μην υπάρχουν περιθώρια αυθαιρεσίας, όπως δυστυχώς προκύπτει από το πλαίσιο του νόμου που έχουμε μπροστά μας».
Τέλος, είπε ότι το Κίνημα κατήγγειλε ότι Κύπρος είναι η μοναδική χώρα στην ΕΕ που δεν έχει στη διαδικασία εκπαίδευσης των οδηγών και στον έλεγχο και στο τεστ μαθήματα οικολογικής οδήγησης, δεν έχει καθορίσει ελάχιστο όριο μαθημάτων και έχει χρόνο αναμονής έξι μήνες για το τεστ οδήγησης.