Το νέο χαρακτηριστικό, σύμφωνα με το BBC και το Γαλλικό Πρακτορείο, θα είναι πρώτα διαθέσιμο στους χρήστες των ΗΠΑ και αργότερα θα τεθεί στη διάθεση του υπόλοιπου κόσμου. Το «Γράφημα Γνώσης» έρχεται μετά από παρεμφερείς προσπάθειες της ανταγωνιστικής μηχανής αναζήτησης Bing της Microsoft να προσφέρει στους χρήστες ένα εμπλουτισμένο περιεχόμενο απαντήσεων, πέρα από τους συνήθεις συνδέσμους (links).
Η νέα λειτουργία της Google αποτελεί ένα ακόμη βήμα, προκειμένου η μηχανή αναζήτησης να γίνει πιο έξυπνη, όπως ανέφερε ο αντιπρόεδρος Αμίτ Σινγκάλ, ώστε οι αλγόριθμοι να μην αναζητούν να ταιριάξουν μόνο λέξεις - κλειδιά, αλλά και να κατανοούν καλύτερα το περιεχόμενο της ερώτησης του χρήστη. Για παράδειγμα, η λέξη «Τατζ Μαχάλ» θα μπορούσε να σημαίνει διαφορετικά πράγματα σε διαφορετικούς ανθρώπους: το διάσημο μνημείο της Ινδίας, τον ομώνυμο βραβευμένο μουσικό, ένα ινδικό εστιατόριο με το ίδιο όνομα κ.ά., σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο.
Το «Γράφημα Γνώσης», σύμφωνα με την Google, έχει προγραμματιστεί έτσι ώστε να χρησιμοποιεί περίπου 3,5 δισεκατομμύρια διαφορετικά χαρακτηριστικά και πιθανές σχέσεις ανάμεσα σε πληροφορίες που αφορούν πάνω από 500 εκατ. ανθρώπους, μέρη και πράγματα, έτσι ώστε να οργανώνει τις απαντήσεις κάθε αναζήτησης με βάση τις εναλλακτικές ερμηνείες μίας λέξης. Στη συνέχεια, οι προτάσεις - απαντήσεις θα περιέχονται σε ένα πλαίσιο («κουτί») δίπλα στις συμβατικές απαντήσεις - συνδέσμους. Η νέα δυνατότητα αναμένεται να διευκολύνει όσους κάνουν αναζητήσεις μέσω κινητού τηλεφώνου και δεν έχουν μεγάλη οθόνη στη διάθεσή τους.
Σταδιακά, η Google φιλοδοξεί να «καταλαβαίνει» όλο και πιο πολύπλοκες ερωτήσεις, κάτι για το οποίο περηφανεύεται η μηχανή αναζήτησης Wolfram Alpha. «Το Γράφημα Γνώσης δημιουργήθηκε για να καταλαβαίνει πραγματικά πράγματα μέσα στον κόσμο. Είναι η αρχή ενός μακρύ ταξιδιού για να καλύψουμε περισσότερα θέματα και πιο πολύπλοκα ερωτήματα. Οι άνθρωποι ρωτάνε για οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί κανείς και για πολλά πράγματα που ποτέ δεν θα φανταζόταν κανείς», ανέφερε στέλεχος της εταιρείας.