Έγιναν σήμερα το πρωί τα αποκαλυπτήρια του μνημείου πεσόντων αεροπόρων του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου στην Σκάλα Πρίνου (Λιμάνι).
Ο Δήμος Θάσου με την ΔΗΚΕΘ διοργάνωσαν την εκδήλωση με αφορμή την συμπλήρωση τον εκατό χρόνων από την απελευθέρωση της Θάσου και εκατό χρόνων από τη γένεση της ΝαυτικήςΑεροπορίας. Η Θάσος με το αεροδρόμιο του Πρίνου είχε σημαντικό ρόλο σε αυτό.
Δεν ήταν και λίγοι αυτοί που βρέθηκαν στην τελετή σαν θεατές. Κόσμος ήρθε από διάφορα χωριά της Θάσου και φυσικά και οι τουρίστες που βρισκόντουσαν στην περιοχή παρακολούθησαν την εκδήλωση.
Στην τελετή ήταν παρόντες ο Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας Αντιπτέραρχος κ. Φώτιος Κρεβάικας και ο Αρχηγός Στόλου Πολεμικού Ναυτικού Υποναύαρχος κ. Κωνσταντίνος Μαζαράκης.
Λόγο της ζέστης κάποιοι δεν άντεξαν και έπεσαν κάτω, τόσο από το Άγημα της πολεμικής αεροπορίας όσο και από τους παραστάτες του μνημείου (παιδιά δημοτικού και έφηβοι). Από το Άγημα της Πολεμικής Αεροπορίας δεν άντεξε την ζέστη μία γυναίκα οπλίτης και είχαμε και δύο περιστατικά από το «Άγημα του μνημείου»
Είχαν παρθεί μέτρα για τέτοια περιστατικά καθώς υπήρχε ασθενοφόρο με νοσηλευτές του ΕΚΑΒ στο σημείο που χειριζόντουσαν τα περιστατικά.
Φυσικά ο Δήμος Θάσου σαν διοργανωτής, θα έπρεπε να φροντίσει να κάνει ένα στέγαστρο το οποίο θα πρόσφερε σκιά στο Άγημα καθώς δεν υπήρχε καθόλου σκιά στο σημείο και ο ήλιος εκείνη την ώρα ήταν «Θάνατος». Όσοι έχουν κάνει στρατό και έχουν λάβει μέρος σε Άγημα καλοκαιρινούς μήνες, τότε μπορούν να καταλάβουν τι γίνεται.
*Αυτό που περίμεναν να δουν όλοι και δεν είδαν, ήταν η πυραυλάκατος Κ/Φ ΚΑΣΟΣ (Ρ 57).
*Από αέρος έκαναν την εμφάνισή τους 2 ελικόπτερα της πολεμικής αεροπορίας πραγματοποιώντας χαμηλή πτήση πάνω από το σημείο της τελετής.
Λίγα λόγια για το Αεροδρόμιο του Πρίνου:Η ιστορία του αεροδρομίου Πρίνου ξεκινά το 1916, όταν στην περιοχή κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, κατασκευάζεται το δεύτερο κατά σειρά μετά το Μούδρο της Λήμνου αεροδρόμιο των συμμάχων κατά των γερμανικών δυνάμεων.
Στόχος της δημιουργίας του αεροδρομίου (το οποίο ήταν χωροθετημένο σε όλη την περιοχή της βάλτας του Πρίνου - σημερινό δασύλλιο) ήταν η παρεμπόδιση έως και η ακύρωση της αναχαιτιστικής γραμμής των γερμανικών αεροπλάνων που πετούσαν από τη γερμανοβουλγαρική βάση στη Δράμα και τη γερμανοτουρκική βάση στα Δαρδανέλια.
Ανάμεσα στους Άγγλους, Γάλλους, Ιταλούς και Νεοζηλανδούς με τα σαράντα οκτώ αεροπλάνα που βρίσκονταν στη βάση του Πρίνου επιχειρούν και οι πρώτοι Έλληνες πιλότοι της νεοσύστατης τότε Ναυτικής Αεροπορίας.
Από το αεροδρόμιο του Καζαβητίου (όπως ονομαζόταν) επιχειρούσαν δεκαοκτώ έλληνες χειριστές και συγκεκριμένα οι: Δ. Αργυρόπουλος, Β. Λάζαρης, Σ. Χάμπας, Κ. Σκουφόπουλος, Ν. Γεωργακόπουλος. Λ. Μελετόπουλος, Α. Γουδής, Ε. Πάγκαλος, Α. Βιτάλης, Ν. Δέσποτας, Γ. Κακουριώτης, Π. Γέροντας, Ι. Κοττάκης, Γ. Χρυσούλης, Δούμης, Ζάκκας, Γεωργαλής και Κ. Αναγνώστου.
Σημαντικό σημείο αναφοράς και διατήρησης της ιστορικής μνήμης αποτελεί το μνημείο ελλήνων πεσόντων του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου που στήθηκε τον Απρίλιο του 1957, μερικές εκατοντάδες μέτρα από το σημείο που βρισκόταν το αεροδρόμιο του Πρίνου και φέρει στην πλάκα του τα ονόματα εννέα ελλήνων αεροπόρων.
Το μνημείο στήθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό και τους τοπικούς φορείς όπου και βρίσκονται τα οστά των νεκρών αεροπόρων που περισυλλέχθηκαν από τον επιζώντα ναύτη Σουρή. Τα τελευταία χρόνια παρέμενε ωστόσο, εγκαταλελειμμένο και ξεχασμένο σε αφανές σημείο στην Σκάλα του Πρίνου.
Φωτογραφικό Υλικό:
Ο Δήμος Θάσου με την ΔΗΚΕΘ διοργάνωσαν την εκδήλωση με αφορμή την συμπλήρωση τον εκατό χρόνων από την απελευθέρωση της Θάσου και εκατό χρόνων από τη γένεση της ΝαυτικήςΑεροπορίας. Η Θάσος με το αεροδρόμιο του Πρίνου είχε σημαντικό ρόλο σε αυτό.
Δεν ήταν και λίγοι αυτοί που βρέθηκαν στην τελετή σαν θεατές. Κόσμος ήρθε από διάφορα χωριά της Θάσου και φυσικά και οι τουρίστες που βρισκόντουσαν στην περιοχή παρακολούθησαν την εκδήλωση.
Στην τελετή ήταν παρόντες ο Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας Αντιπτέραρχος κ. Φώτιος Κρεβάικας και ο Αρχηγός Στόλου Πολεμικού Ναυτικού Υποναύαρχος κ. Κωνσταντίνος Μαζαράκης.
Λόγο της ζέστης κάποιοι δεν άντεξαν και έπεσαν κάτω, τόσο από το Άγημα της πολεμικής αεροπορίας όσο και από τους παραστάτες του μνημείου (παιδιά δημοτικού και έφηβοι). Από το Άγημα της Πολεμικής Αεροπορίας δεν άντεξε την ζέστη μία γυναίκα οπλίτης και είχαμε και δύο περιστατικά από το «Άγημα του μνημείου»
Είχαν παρθεί μέτρα για τέτοια περιστατικά καθώς υπήρχε ασθενοφόρο με νοσηλευτές του ΕΚΑΒ στο σημείο που χειριζόντουσαν τα περιστατικά.
Φυσικά ο Δήμος Θάσου σαν διοργανωτής, θα έπρεπε να φροντίσει να κάνει ένα στέγαστρο το οποίο θα πρόσφερε σκιά στο Άγημα καθώς δεν υπήρχε καθόλου σκιά στο σημείο και ο ήλιος εκείνη την ώρα ήταν «Θάνατος». Όσοι έχουν κάνει στρατό και έχουν λάβει μέρος σε Άγημα καλοκαιρινούς μήνες, τότε μπορούν να καταλάβουν τι γίνεται.
*Αυτό που περίμεναν να δουν όλοι και δεν είδαν, ήταν η πυραυλάκατος Κ/Φ ΚΑΣΟΣ (Ρ 57).
*Από αέρος έκαναν την εμφάνισή τους 2 ελικόπτερα της πολεμικής αεροπορίας πραγματοποιώντας χαμηλή πτήση πάνω από το σημείο της τελετής.
Λίγα λόγια για το Αεροδρόμιο του Πρίνου:Η ιστορία του αεροδρομίου Πρίνου ξεκινά το 1916, όταν στην περιοχή κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, κατασκευάζεται το δεύτερο κατά σειρά μετά το Μούδρο της Λήμνου αεροδρόμιο των συμμάχων κατά των γερμανικών δυνάμεων.
Στόχος της δημιουργίας του αεροδρομίου (το οποίο ήταν χωροθετημένο σε όλη την περιοχή της βάλτας του Πρίνου - σημερινό δασύλλιο) ήταν η παρεμπόδιση έως και η ακύρωση της αναχαιτιστικής γραμμής των γερμανικών αεροπλάνων που πετούσαν από τη γερμανοβουλγαρική βάση στη Δράμα και τη γερμανοτουρκική βάση στα Δαρδανέλια.
Ανάμεσα στους Άγγλους, Γάλλους, Ιταλούς και Νεοζηλανδούς με τα σαράντα οκτώ αεροπλάνα που βρίσκονταν στη βάση του Πρίνου επιχειρούν και οι πρώτοι Έλληνες πιλότοι της νεοσύστατης τότε Ναυτικής Αεροπορίας.
Από το αεροδρόμιο του Καζαβητίου (όπως ονομαζόταν) επιχειρούσαν δεκαοκτώ έλληνες χειριστές και συγκεκριμένα οι: Δ. Αργυρόπουλος, Β. Λάζαρης, Σ. Χάμπας, Κ. Σκουφόπουλος, Ν. Γεωργακόπουλος. Λ. Μελετόπουλος, Α. Γουδής, Ε. Πάγκαλος, Α. Βιτάλης, Ν. Δέσποτας, Γ. Κακουριώτης, Π. Γέροντας, Ι. Κοττάκης, Γ. Χρυσούλης, Δούμης, Ζάκκας, Γεωργαλής και Κ. Αναγνώστου.
Σημαντικό σημείο αναφοράς και διατήρησης της ιστορικής μνήμης αποτελεί το μνημείο ελλήνων πεσόντων του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου που στήθηκε τον Απρίλιο του 1957, μερικές εκατοντάδες μέτρα από το σημείο που βρισκόταν το αεροδρόμιο του Πρίνου και φέρει στην πλάκα του τα ονόματα εννέα ελλήνων αεροπόρων.
Το μνημείο στήθηκε από το Πολεμικό Ναυτικό και τους τοπικούς φορείς όπου και βρίσκονται τα οστά των νεκρών αεροπόρων που περισυλλέχθηκαν από τον επιζώντα ναύτη Σουρή. Τα τελευταία χρόνια παρέμενε ωστόσο, εγκαταλελειμμένο και ξεχασμένο σε αφανές σημείο στην Σκάλα του Πρίνου.
Φωτογραφικό Υλικό: