Άλλωστε, η ύφεση της ελληνικής οικονομίας είναι πολύ βαθύτερη, πολλές από τις συνταγές έχουν ήδη αποτύχει και οι αυτοδύναμες ελληνικές κυβερνήσεις αποτελούν πλέον... σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
Η επίσπευση του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων, το κλείσιμο οργανισμών και φορέων του Δημοσίου, ο εξορθολογισμός μισθών και επιδομάτων σε ΔΕΚΟ και ειδικά μισθολόγια, η μείωση των υπαλλήλων του Δημοσίου, η περικοπή συντάξεων προβληματικών ταμείων και το πραγματικό άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων μπαίνουν ξανά στο τραπέζι των κυβερνητικών υποχρεώσεων που άφησε πίσω της η τρόικα φεύγοντας πριν από σχεδόν δύο μήνες.
Στόχος 3,5 δισ.
Περισσότερο πιεστικές δράσεις από την πλευρά της τρόικας προβάλλουν ο εξορθολογισμός των δαπανών υγείας και η αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής με στόχο την εξεύρεση τουλάχιστον 3 δισ. ευρώ φέτος, προκειμένου να αντισταθμιστεί εν μέρει το κόστος από τη μετάθεση του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής κατά δύο έτη. Αν και το αίτημα της επιμήκυνσης θεωρείται πλέον ώριμο προς αποδοχή, οι Βρυξέλλες δεν προτίθενται να δώσουν το οριστικό Ο.Κ., πριν ολοκληρωθεί η έκθεση της τρόικας για την πορεία της ελληνικής οικονομίας. Το Eurogroup κατέστησε σαφές ότι αποστολή της τρόικας είναι να αποτιμήσει «τι έγινε, τι δεν έγινε και τι πρέπει να γίνει» σε σχέση με τις υποχρεώσεις της Ελλάδας.
Η τρόικα είχε αποχωρήσει ιδιαίτερα νευριασμένη εξαιτίας των καθυστερήσεων σε κορυφαίες μνημονιακές υποχρεώσεις, όπως η μείωση του Δημοσίου, οι αποκρατικοποιήσεις και κυρίως η μη είσπραξη εσόδων από φόρους που επιβάλλονται. Ειδικά για τα φορολογικά θέματα, συνεχίζει να υπάρχει εκνευρισμός, εξαιτίας της σημαντικής καθυστέρησης της αναδιάρθρωσης των ελεγκτικών υπηρεσιών, της μη τακτοποίησης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και της αδυναμίας τιθάσευσης της φοροδιαφυγής με έμφαση σε ειδικές κατηγορίες φορολογουμένων. Οι δράσεις αυτές κρίνονται από τους δανειστές μας ιδιαίτερα σημαντικές, μετά μάλιστα και τις δημοσιονομικές αποκλίσεις με τις οποίες φαίνεται να κλείνει ο φετινός προϋπολογισμός, τη βαθύτερη ύφεση και το δημοσιονομικό κενό που προκαλείται.
Οι νέες εκτιμήσεις πάντως κάνουν λόγο για ύφεση το 2012 πάνω από 6%, ενώ θεωρείται πλέον βέβαιο ότι και το 2013 θα αποδειχθεί υφεσιακό έτος και στα τέσσερα τρίμηνα. Η υστέρηση θα πρέπει να αντιμετωπισθεί μέσω εσόδων από τη φοροδιαφυγή και τη λήψη πρόσθετων μέτρων.
Για να κλείσει με έλλειμμα 7% του ΑΕΠ ο τρέχων προϋπολογισμός θα έπρεπε μέχρι το τέλος του έτους να εισπραχθούν περί τα 33 δισ. ευρώ, τα οποία επιμερίζονται σε 4,7 δισ. ευρώ ανά μήνα, τη στιγμή που η μέση μηνιαία είσπραξη στο πεντάμηνο προσεγγίζει τα 3,6 δισ. ευρώ. Η δε ύφεση αναμένεται πολύ πάνω από το 4,8% που είχε αναθεωρηθεί και δεν αποκλείεται να ξεπεράσει ακόμη και το 6%, εκτινάσσοντας το έλλειμμα ακόμη και πάνω από το 8,5% του ΑΕΠ. Είναι χαρακτηριστικό ότι το έλλειμμα του κρατικού προϋπολογισμού στο πεντάμηνο του έτους μπορεί να περιορίστηκε λόγω θυσίας του ΠΔΕ και του παγώματος των οφειλών του Δημοσίου στα 10,882 δισ. ευρώ (έναντι στόχου πενταμήνου 12,896 δισ. ευρώ), πλην όμως προσεγγίζει απειλητικά και ταχύτατα τον στόχο του δωδεκαμήνου 14,1 δισ. ευρώ.
Η υστέρηση αυτή σε συνδυασμό με τις καθυστερήσεις στην εκταμίευση των δόσεων του δανείου προκαλεί δυσκολίες στην εξυπηρέτηση των ταμειακών αναγκών του κράτους, με τα διαθέσιμα μόλις και μετά βίας να επαρκούν έως τις 20 Ιουλίου.