θαλασσοταραχή. Τυχαίο που τα δύο πλοία «κόλλησαν» στις παραλίες της Πάφου;
Οι ανοικτές θάλασσες στα παράλια της Επαρχίας Πάφου θεωρούνται αρκετά επικίνδυνες σε περιόδους θαλασσοταραχής. Είναι ενδεικτικό ότι τα τελευταία χρόνια δύο μεγάλα εμπορικά πλοία μετά από μηχανικό πρόβλημα που αντιμετώπισαν, σε περίοδο έντονης θαλασσοταραχής, παρασύρθηκαν στις ακτές και παραμένουν «κολλημένα» στα βράχια.
Στις περιοχές των δύο ναυαγίων έχουν γίνει εργασίες για να μην υπάρξει περιβαλλοντική ρύπανση αλλά, τουλάχιστον στην περίπτωση του ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, η σκουριά έχει αρχίσει να οξειδώνει το σκάφος δημιουργώντας εκτός από την οπτική ρύπανση και προβλήματα στην περιοχή της Χλώρακας όπου ευρίσκεται. Βέβαια οι απόψεις διίστανται αφού υπάρχουν πολλοί που υποστηρίζουν ότι και τα δύο σκάφη αποτελούν πλέον μέρος του ευρύτερου περιβάλλοντος και θα πρέπει να συνηθίσουμε στην ιδέα ότι θα παραμείνουν στα σημεία που βρίσκονται σήμερα
Η ιστορία των ναυαγίων
Το σκάφος ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΙ
Το ελληνικό φορτηγό πλοίο υπό σημαία Ονδούρας «Δημήτριος ΙΙ», μετά από σφοδρή θαλασσοταραχή προσάραξε σε ξέρες στα ανοικτά της Χλώρακας, ένα βράδυ του Μάρτη το 1998. Το «Δημήτριος ΙΙ» μετέφερε ξυλεία από τη Χαλκίδα με προορισμό τη Λεμεσό και τη Βηρυτό. Ενώ βρισκόταν καθοδόν για το λιμάνι της Λεμεσού, λόγω των σφοδρών ανέμων που έπνεαν εκείνη την ώρα, παρεσύρθη από τα κύματα και προσάραξε πεντακόσια μέτρα από την ακτή της Χλώρακας στην περιοχή «Φουρφουρής» όπως ονομάζεται.
Στο πλοίο επέβαιναν εννέα ναυτικοί, πέντε Έλληνες, δύο Σύροι και δύο Πακιστανοί οι οποίοι διασώθηκαν από ελικόπτερο των Βρετανικών Βάσεων το οποίο κλήθηκε για βοήθεια. Το πλοίο σφηνώθηκε σε μια σχισμή στη συγκεκριμένη ξέρα και πολύ δύσκολα μπορεί να αποκολληθεί.
Παρά τις προσπάθειες που έγιναν δεν κατέστει δυνατόν να ρυμουλκηθεί. Από το εσωτερικό εκφορτώθηκε η ξυλεία που μετέφερε και έγινε καθαρισμός των πετραιλειοειδών και των τοξικών υλικών που ήταν στο εσωτερικό του σκάφους για να μην πρικληθεί οποιαδήποτε ρύπανση. Ωστόσο 15 σχεδόν χρόνια μετά, ο χρόνος και η αλμύρα της θάλασσας, άρχισαν να φθείρουν το βαρύ μεταλλικό σκάφος το οποίο οξειδώνεται στην θάλασσα και κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής ανησυχούν για τυχόν επιπτώσεις που θα μπορούσε να προκαλέσει στην θαλάσσια περιοχή και στην ακτή η παρουσία του συγκεκριμένου σκάφους.
Σημειώνεται ότι ο Δήμος Πάφου και οι υπόλοιπες Τοπικές Αρχές, είχαν επιχειρήσει να χρησιμοποιήσουν το κουφάρι του σκάφους για τη δημιουργία στην περιοχή τεχνητού υφάλου, που θα εξυπηρετούσε κυρίως τον τουρισμός και ιδιαίτερα όσους ασχολούνται με καταδύσεις, αφού προηγουμένως λαμβάνονταν υπόψη και οι περιβαλλοντικές πτυχές του θέματος.
Θα μπορούσε επιπλέον να εμπλουτίσει θα θαλάσσια αποθέματα. Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορεί να γίνει. Ο Γιώργος Παγιάτας Λειτουργός Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών είχε αναφέρει σε σύσκεψη στο δημοτικό μέγαρο ότι, από ότι φάνηκε από μελέτη που εκπονήθηκε από εξειδικευμένο ναυπηγό, η χρήση του σκάφους «ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΙ» είναι εξαιρετικά δύσκολη με αρκετά προβλήματα ασφάλειας και πολύ δαπανηρή.
Μετά την εξέλιξη αυτά ο κ. Παγιάτας υπογράμμισε ότι «η εισήγησή μας είναι να μη χρησιμοποιηθεί το ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΙ για τεχνητό ύφαλο γιατί είναι πάρα πολύ δύσκολη η πρόσβαση, είναι πολύ ρηχό το σημείο όπου βρίσκεται και ως εκ τούτου πολύ δύσκολο να ρυμουλκηθεί το σκάφος».
Σημειώνεται ότι, ούτε η βύθιση του πλοίου είναι εφικτή για τι είναι αδύνατη η μετακίνησή του. Κανένα ρυμουλκό δεν μπορεί να πλησιάσει στα ρηχά που βρίσκεται το «ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΙ». Το «ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΙ» ανήκει στην Αρχή Λιμένων η οποία θα πρέπει να αποφασίσει τι θα γίνει με το πλοίο. Σημειώνεται ότι προσπάθειες για να πωληθεί το σκάφος για ανακύκλωση δεν απέδωσαν αφού φαίνεται ότι το κόστος για να τεμαχισθεί επί τόπου είναι ασύμφορο.
Το Αλβανικό πλοίο EDRO ΙII στις θαλασσινές σπηλιές
Νέο πρόβλημα προέκυψε το τελευταίο διάστημα σε σχέση με τη μετακίνηση του εμπορικού σκάφους EDRO IIΙ το οποίο βρίσκεται ακινητοποιημένο στην ακτή των θαλασσιών σπηλιών της Πέγειας από τον περασμένο Χειμώνα.
Ο Ανώτερος Επιθεωρητής Πλοίων του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας Γιάννης Ευστρατίου, δήλωσε ότι ενώ όλα ήταν έτοιμα προκειμένου να αρχίσει προσπάθεια ρυμούλκησης του σκάφους από την περιοχή έχουν προκύψει διαφορές ανάμεσα στους πλοιοκτήτες και τους εργολάβους που είχαν εργαστεί στην περιοχή για την απομάκρυνση όλων των επικίνδυνων υλικών από το σκάφος πριν τη μετακίνησή του.
Ο κ. Ευστρατίου άφησε να νοηθεί ότι οι διαφορές είναι οικονομικής φύσεως, ξεκαθάρισε ωστόσο ότι είναι ζήτημα που αφορά περισσότερο τις δύο εταιρείες. Ο κ. Ευστρατίου σημείωσε ότι χρειάζονται κατάλληλες καιρικές συνθήκες, δηλαδή, φουσκοθαλασσιά, προκειμένου να επιχειρηθεί αποκόλληση του σκάφους από τα βράχια που έχει σφηνωθεί. Είπε ακόμη ότι στην περιοχή μετά την διαφορά που προέκυψε παραμένει μόνον ένας φύλακας.
Το Τμήμα Εμπορικής Ναυτιλίας δήλωσε ο κ. Ευστρατίου, ανησυχεί για τις εξελίξεις και τις επόμενες μέρες θα γίνουν προσπάθειες να γεφυρωθούν οι διαφορές και να συνερισθεί όπως προγραμματίστηκε η επιχείρηση.
Το ιστορικό του ναυαγίου
Το «EDRO IIΙ» Αλβανικής πλοιοκτησίας υπό σημαία Σιέρα Λεόνε, προσάραξε στη βραχώδη περιοχή της Πέγειας κοντά στις θαλασσινές σπηλιές, το πρωί της 8ης Δεκεμβρίου το 2011. Στο σκάφος το οποίο είναι μήκους 84 μέτρων και πλάτους 14, επέβαιναν 9 μέλη πλήρωμα από το Λίβανο, την Αίγυπτο και την Αλβανία.
Το πλοίο είχε μεταφέρει από την Ελλάδα γυψοσανίδες στην Λεμεσό και το προηγούμενο βράδυ του ναυαγίου είχε αποπλεύσει από την Λεμεσό με προορισμό την Ρόδο.
Ενώ το σκάφος βρισκόταν κοντά στο νησάκι Γερόνησος στον Άγιο Γεώργιο Πέγειας, λόγω των ισχυρών ανέμων και της θαλασσοταραχής καθώς και βλάβης που υπέστη, παρασύρθηκε από τα κύματα και ακινητοποιήθηκε περίπου 30 μέτρα από την βραχώδη ακτή.
Όπως ανέφερε στις αρχές του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας και της Αστυνομίας μετά το συμβάν ο πλοίαρχος, λόγω της σφοδρής θαλασσοταραχής και των ανέμων που αντιμετώπισαν ανοικτά της Πάφου, το πλοίο άλλαξε ελαφρά ρότα και κτύπησε σε βράχο με αποτέλεσμα να παρουσιάσει βλάβη και να μην είναι πλήρως ελεγχόμενο ως προς την πορεία του.
Καθαρίστηκε το πλοίο
Ο Ανώτερος Επιθεωρητής Πλοίων του Τμήματος Εμπορικής Ναυτιλίας Γιάννης Ευστρατίου, ανέφερε ότι το κράτος είχε υποχρέωση να μεριμνήσει και να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες ώστε να αποκλειστεί η πιθανότητα ρύπανσης στην περιοχή, όπως και έπραξε. Από το σκάφος έχουν αφαιρεθεί τα πετρελαιοειδή κατάλοιπα, οι μπαταρίες, οι μπογιές και οτιδήποτε ρυπογόνο υπήρχε στο πλοίο. Υπολογίζεται ότι έχουν αφαιρεθεί περίπου 50 τόνοι πετρελαίου. Μέρος της ποσότητας αυτής μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα ενώ για το μισό σχεδόν θα πρέπει να γίνει επεξεργασία. Στο πλοίο είχαν επίσης εισέρθει πολλοί τόνοι νερού που έχουν επίσης αντληθεί.
Η συγκεκριμένη περιοχή είναι πολύ ευαίσθητη και ενταγμένη σε περιοχή προστασίας ΝΑΤΟΥΡΑ 2000. Οι εργολάβοι που είχαν αναλάβει τη δουλειά στο σκάφος έκλεισαν τα ρήγματα προκειμένου το σκάφος να μπορέσει να ρυμουλκηθεί στα Μικρασιατικά παράλια όπως είχαν αποφασίσει η ασφάλεια και η πλοιοκτήτες για να πωληθεί ως παλιοσίδερα για ανακύκλωση. Η διαφορά ωστόσο που προέκυψε, φαίνεται ότι καθυστερεί την επιχείρηση απομάκρυνσής του σκάφους από την παραλία της Πέγειας.
Η θάλασσα της Πάφου
Το πόσο επικίνδυνη είναι η θάλασσα στην περιοχή νότια και δυτικά κυρίως της Πάφου, φαίνεται και από τα πολλά αρχαία ναυάγια που υπάρχουν κυρίως στην περιοχή γύρω από το ακρωτήρια Αρναούτης στον ΑΚΑΜΑ.
Οι ισχυροί άνεμοι που πνέουν στην περιοχή, όχι μόνο τον Χειμώνα, σε συνδυασμό με το ανοικτό πέλαγος στην περιοχή δυτικά της Πάφου, δημιουργούσαν πάντα τις προϋποθέσεις για… ναυτική περιπέτεια.