tromaktiko: Άμεση ενεργοποίηση της πολιτισμικής διπλωματίας

Σάββατο 14 Ιουλίου 2012

Άμεση ενεργοποίηση της πολιτισμικής διπλωματίας



«Οι Ινδοί επιχειρηματίες έφτασαν στα Σκόπια μαζί με την Ινδή υπουργό Εξωτερικών, Πρένιτ Κορ, η οποία δώρισε στον ομόλογό της, Νίκολα Πόποσκι, ένα αντίγραφο της ασπίδας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, αυτή που είχε μαζί του... κατά την εκστρατεία του στην Ινδία, γράφουν σήμερα τα ΜΜΕ των Σκοπίων.

Στη συνάντηση των δύο υπουργών συζητήθηκε η εξαίρετη συνεργασία μεταξύ των δύο χωρών σε πολυμερές επίπεδο και η ανάγκη για τη σύναψη συμφωνιών για περιοχές που υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον και για την εμβάθυνση της συνεργασίας τους».

Σχόλιο: Σε μία περιοχή που ο Ελληνισμός έχει αφήσει τα πολιτισμικά αποτυπώματά του, η ελληνική πολιτεία αρνείται πεισματικά να χρησιμοποιήσει την πολιτισμική διπλωματία, προκειμένου να συνάψει ωφέλιμες συμμαχίες και να βρει συμμάχους στην υπεράσπιση των ελληνικών δικαίων στο εξωτερικό. Κάλεσε κανείς του Ινδούς από την ελληνική κυβέρνηση; Ή μήπως είναι πιο έξυπνοι στα Σκόπια που ακούν πολιτισμική διπλωματία με ξένη μάλιστα ιστορία; Είναι κρίμα να διαθέτουμε τόσο μεγάλο ιστορικό βάθος και να μην το χρησιμοποιούμε, όπου πρέπει.

Κίμων Γεωργακάκης, Πολιτιστική διπλωματία: Το κέντρο βάρους της Ελλάδας είναι ο πολιτισμός και το οικουμενικό βεληνεκές του. Διαμορφώνει τους ορίζοντες, στους οποίους κινείται η όποια δράση. Γενικά ο πολιτισμός χρησιμοποιείται στις διεθνείς σχέσεις ως μέσον προβολής, βελτίωσης της εικόνας ενός κράτους (κάτι που χρειάζεται επειγόντως σήμερα η Ελλάδα) και σύσφιξης σχέσεων με άλλους λαούς. Η ελληνικότητα οφείλει ωστόσο να προβάλλεται ως επεξεργασμένη επίκαιρη πολιτιστική πρόταση που ενδιαφέρει τα πανανθρώπινα και να μην ευτελίζεται σε φολκλορική ιδιαιτερότητα.

Πρωταγωνιστικό ρόλο σ’ αυτήν την κατεύθυνση δύναται να παίξει μία ισχυρή ηγεσία, η οποία δε θα αντιμετωπίζει τον ελληνικό πολιτισμό μονόπλευρα και γραφειοκρατικά, αλλά θα τονίζει την γνήσια αυθεντικότητά του. Θα οργανώσει και θα χρηματοδοτήσει τις δημιουργικές εκείνες δυνάμεις που θα έχουν στόχο την αμφισβήτηση του νέο-«φιλελεύθερου» κονστρουκτιβισμού, που ασκεί κριτική σε κάθε τι παραδοσιακό, καθώς και την ανάδειξη της ελληνοκεντρικότητας, έννοιας ταυτισμένης με το ευρωπαϊκό όραμα, με παραπομπές σε ελληνοκεντρικούς ευρωπαίους νομπελίστες, όπως ο Σεφέρης και ο Ελύτης. Η μονόπλευρη δυτική πολιτισμική ταύτιση ισοδυναμεί με πνευματικό ακρωτηριασμό και στρέβλωση της οικουμενικότητας του Ελληνισμού.

Ο πολιτισμός και η προστασία της εθνικής μας κληρονομιάς αποτελούν σίγουρα πρώτη προτεραιότητα. Ο πολιτισμός και η ιστορία αναδεικνύουν την προσφορά του ελληνικού πνεύματος στο σημερινό παγκόσμιο πολιτισμό και είναι αντικείμενα αλλά και δρώντα υποκείμενα της διπλωματίας. Εξαιρετικά σημαντική είναι η συμμετοχή των Ελλήνων όπου γης καθώς και η αξιοποίηση Ελλήνων και φιλελλήνων ανθρώπων της τέχνης στην προώθηση της ελληνικής πολιτισμικής διπλωματίας, της οποίας το target group δε θα γνωρίζει σύνορα.

Ενδεικτικά:

Προσέγγιση ασιατικών κρατών αλλά και ελληνογενών πληθυσμών στην Ασία (π.χ. Καλάς και Παστούν σε Αφγανιστάν και Πακιστάν, απόγονοι Μακεδόνων). Όφελος: Προβολή της Ελληνικότητας της Μακεδονίας και παγκόσμιο πλήγμα στον Μακεδονισμό του Γκρουέφσκι και των δασκάλων του.
Προσέγγιση φιλελληνικών λαών (Λατινική Αμερική, Κίνα, Ινδία, τμήμα Αραβικού κόσμου, Βάσκοι). Οφέλη: Στήριξη ελληνικών δικαίων σε διεθνείς οργανώσεις. Συμφέρουσες συμφωνίες σε οικονομικό επίπεδο και βάσει της αρχής των αμοιβαίων συμφερόντων.

Επαφές με ξεχασμένες ελληνικές μειονότητες κάτω από το μανδύα του πολιτισμού (Σκόπια, Β. Ήπειρος, Τουρκία, Πομάκοι Βουλγαρίας, αραβικές χώρες)

Αξιοποίηση της Ελληνοορθοδοξίας, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ελληνικής ιστορίας, βγάζοντας την Εκκλησία από τη μακαριότητα, τις έριδες και την αλαζονεία. Οφέλη:

Α. Προσέγγιση ορθόδοξων χωρών, όπως η Ρωσία, της οποίας ο ηγέτης ποντάρει σε ορθόδοξο άξονα στα Βαλκάνια, ως αντίβαρο στο μουσουλμανικό τόξο, που προωθείται από τους Τούρκους και υποστηρίζεται από την Ουάσινγκτον. Καταπολέμηση του ισλαμικού άξονα Άγκυρα – Σεράγεβο – Πρίστινα -Τίρανα.

Β. Επαφές με ορθοδόξους άλλων ηπείρων, όπως δρομολογούσε π.χ. παλαιότερα ο Ανδρέας Παπανδρέου με τους χριστιανούς κόπτες της Αιγύπτου.

Αξιοποίηση του ρόλου του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως και των υπολοίπων πατριαρχών με τις παγκόσμιες επιρροές και δυνατότητες τους.
pygmi.gr
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!