tromaktiko: 20 ερωτήματα για την περιβαλλοντική υποβάθμιση της δυτικής Θεσσαλονίκης

Πέμπτη 2 Αυγούστου 2012

20 ερωτήματα για την περιβαλλοντική υποβάθμιση της δυτικής Θεσσαλονίκης



από το Γραφείο Τύπου
Ενόψει του προσχηματικού διαλόγου για την κατασκευή η όχι του ΣΜΑ Ευκαρπίας ενημερώνουμε όλους τους εμπλεκόμενους για ορισμένες παραμέτρους που δεν έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα υπόψη και ...
υποβάλλουμε μια σειρά ερωτημάτων που ελπίζουμε να απαντηθούν. Απάντηση περιμένουμε και από τον πρόεδρο της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ.Τάσο Κονακλίδη.

Σύμφωνα με δεκάδες ανακοινώσεις της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, από τις 27-4-2012 έως τις 31-7-2012 στο σταθμό μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης του Κορδελιού, τον πλησιέστερο που υπάρχει στην περιοχή της Ευκαρπίας, σημειώθηκαν για 46 ημέρες υπερβάσεις του ορίου ενημέρωσης του κοινού για το όζον των 180μg/m3 και συνολικά για 185 ώρες.

Ο παραπάνω σταθμός μέτρησης, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΥΠΕΚΑ, χαρακτηρίζεται ως βιομηχανικός και πραγματοποιούνται μετρήσεις από ρύπους που προέρχονται από βιομηχανική δραστηριότητα.

Σε καμία άλλη περιοχή της Ελλάδος την φετινή χρονιά δεν έχουν πραγματοποιηθεί τόσες πολλές υπερβάσεις ενώ το ανησυχητικό είναι η διάρκεια της έντασης των υπερβάσεων, που φτάνει και τις 10 συνεχόμενες ώρες (Κυριακή 29-7-2012 και Δευτέρα 30-7-2012). Οι υπερβάσεις του ορίου σχεδόν όλα τα Σαββατοκύριακα καταρρίπτουν το μύθο πως η ρύπανση οφείλεται στα αυτοκίνητα ή στην καύση ξύλων στα τζάκια λόγω της οικονομικής κρίσης.

Κύρια πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης στη Δυτική Θεσσαλονίκη είναι η βιομηχανική δραστηριότητα.

Το όζον (Ο3) είναι ένας δευτερογενής ρύπος που είναι αποτέλεσμα αλυσίδας χημικών αντιδράσεων. Το όζον σε μεγάλες συγκεντρώσεις προκαλεί σημαντικά προβλήματα στην ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον όπου ζούμε. Προκαλεί ερεθισμό στην αναπνευστική οδό, διαταραχή της αναπνευστικής λειτουργίας, αίσθημα ξηρότητας στο λαιμό, πόνο στο στήθος, βήχα, άσθμα, φλεγμονή στους πνεύμονες, πιθανή επιδεκτικότητα σε μολύνσεις του αναπνευστικού και ερεθισμό των οφθαλμών.

Σύμφωνα με τις Ετήσιες Εκθέσεις Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης του ΥΠΕΚΑ τα τελευταία χρόνια έχουμε αύξηση των τιμών της συγκέντρωσης του όζοντος στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Την περσινή χρονιά το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε με τη γνωστή μέθοδο του ¨κουκουλώματος¨. Σύμφωνα με την Έκθεση Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης 2011της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας η πληρότητα των μετρήσεων στον σταθμό μέτρησης του Κορδελιού, για το όζον, ήταν μόλις 32,7% ενώ θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 90%!

Το πώς αντιμετωπίστηκε το πρόβλημα των αυξημένων συγκεντρώσεων των μικροσωματιδίων PM10 στη Θεσσαλονίκη αποκαλύπτει ο καθηγητής Χημείας Περιβάλλοντος του ΑΠΘ, κ. Κώστας Φυτιάνος ο οποίος στον Αγγελιοφόρο της Κυριακής στις 15-7-2012 αναφέρει ότι:

« ..η Πολιτεία δε δίστασε να παρουσιάσει μοντέλο, έναντι αδρότατης αμοιβής, με το οποίο ισχυριζόταν ότι τα μικροσωματίδια προέρχονται από τη Σαχάρα, προκειμένου να αποφύγει πρόστιμο και καταδίκη από την ΕΕ. Το ότι πολυκυκλικοί αρωματικοί υδρογονάνθρακες (πρόκειται για καρκινογόνες ενώσεις) και τοξικά βαρέα μέταλλα ανιχνεύονται από το Εργαστήριο Ελέγχου Ρύπανσης Περιβάλλοντος του ΑΠΘ στα αιωρούμενα σωματίδια στη Θεσσαλονίκη, καταρρίπτει το μύθο της Σαχάρας και αποτελεί ένδειξη ότι προέρχονται από τα καυσαέρια των αυτοκινήτων…»

Τα όσα αναφέρει ο κ. Φυτιάνος επιβεβαιώνονται από τις Ετήσιες Εκθέσεις Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης του ΥΠΕΚΑ, όπου για τον σταθμό μέτρησης του Κορδελιού το 2009, είχαμε 80 υπερβάσεις του ορίου της μέσης ημερησίας τιμής των 50 μg/m3 και οι 28 οφείλονται στη σκόνη από τη Σαχάρα, το 2010 59 υπερβάσεις με τις 18 να οφείλονται στη σκόνη από την Σαχάρα, ενώ το 2011 είχαμε 57 υπερβάσεις με μόλις μία φορά να οφείλεται στην σκόνη.

Προφανώς το 2011 η οφθαλμοφανής απάτη έγινε αντιληπτή.

Στην πιο υποβαθμισμένη περιβαλλοντικά αστική περιοχή της Ελλάδας, τη Δυτική Θεσσαλονίκη, έρχεται να προστεθεί ένα ακόμα «περιβαλλοντικό» έργο ο ΣΜΑ Ευκαρπίας.

Θέτουμε λοιπόν τα παρακάτω ερωτήματα σε όλους τους εμπλεκόμενους, για την κατασκευή ή την ακύρωση της κατασκευής του ΣΜΑ και παρακαλούμε για την δημόσια απάντησή τους.

1. Οι μελετητές του έργου έχουν λάβει υπ’ όψιν για τη χωροθέτηση του, την πραγματική ρύπανση της περιοχής; Γιατί στην ΜΠΕ δεν γίνεται καμία αναφορά; Απεναντίας θεωρείται ότι η περιοχή δεν έχει κανένα περιβαλλοντικό πρόβλημα ούτε μεμονωμένα, ούτε συσωρευτικά!!

2. Γιατί δεν υπάρχει σταθμός μέτρησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην περιοχή της Ευκαρπίας, μιας και το εργοστάσιο του ΤΙΤΑΝΑ θεωρείται σημαντική πηγή ρύπανσης;

3. Οι δήμαρχοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης -πλην ενός- γιατί αποδέχονται την κατασκευή του ΣΜΑ που επιβαρύνει ακόμα περισσότερο την περιοχή μας; Το ότι οι δήμοι θα γλυτώσουν μερικές χιλιάδες ευρώ από τις εργατοώρες από την χρήση του ΣΜΑ είναι το μοναδικό κριτήριο για την κατασκευή του; Γιατί αποδέχονται τις χορηγίες των μεγάλων ρυπαντών; Νομίζουν ότι οι κάτοικοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης είναι ιθαγενείς να τους κοροϊδεύουν με χάντρες και καθρεφτάκια;

4. Αν η μη κατασκευή του ΣΜΑ Ευκαρπίας κοστολογείται με ζημία γύρω στα 7 εκατομμύρια ευρώ οι «ειδήμονες» έχουν κοστολογήσει τις ζωές που χάνονται από τη ρύπανση στη Δυτική Θεσσαλονίκη;

5. Γιατί στο υπό οριστικοποίηση νέο Ρυθμιστικό Σχεδίο της Θεσσαλονίκης στη Δυτική Πλευρά της πόλης περιλαμβάνονται οι πιο ρυπογόνες χρήσεις γης; Οι δήμαρχοί μας θα αντιδράσουν; Πόσα ακόμα «περιβαλλοντικά» έργα θα γίνουν στην περιοχή μας;

6. Οι εισαγγελείς, γιατί ενώ διατάσουν τη σύλληψη συνταξιούχων, που θέλουν να προστατέψουν τη υγεία των εγγονών τους, δεν επεμβαίνουν σύμφωνα με τα όσα αναφέραμε να συλλάβουν τους ενόχους για την υποβάθμιση της υγείας των κατοίκων της Δυτικής Θεσσαλονίκης;

Την Κυριακή 29 Ιουλίου και Δευτέρα 30 Ιουλίου για 10 ώρες, και τις δύο μέρες, υπήρξε υπέρβαση του ορίου ενημέρωσης του κοινού για το όζον στο σταθμό μέτρησης του Κορδελιού.Την Τρίτη 31 Ιουλίου για άλλες 8 ώρες. Πού είναι οι εισαγγελείς για να προστατέψουν τη δημόσια υγεία;

7. Οι εισαγγελείς γιατί δεν επεμβαίνουν να συλλάβουν τους μελετητές των πλαστών μελετών για την ρύπανση, που πληρώθηκαν με χρήματα του Ελληνικού λαού, και εκθέτουν τη χώρα μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο κ. Φυτιάνος;

8. Γιατί σύμφωνα με το άρθρο 24 της ΚΥΑ 14122/549 (ΦΕΚ Β/488/2011, μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας σε εναρμόνιση με την οδηγία 2008/50) δεν λαμβάνονται μέτρα βραχυπρόθεσμης δράσης για να μειωθεί η ρύπανση;

9. Γιατί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σύμφωνα με το άρθρο 19 της παραπάνω ΚΥΑ δεν μεριμνά ώστε να δημοσιοποιούνται οι ανακοινώσεις της, για τις υπερβάσεις από την τηλεόραση και το ραδιόφωνο που είναι οι κύριες πηγής ενημέρωσης των πολιτών; Εφόσον η Περιφέρεια δεν κάνει σωστά τη δουλειάς της, γιατί δεν επεμβαίνει ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ή ο Υπουργός Περιβάλλοντος;

10. Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα στοιχεία για το όζον αναμένονται και νέες υπερβάσεις για τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο. Η Περιφέρεια θα προειδοποιεί άμεσα τους πολίτες την ώρα που γίνονται οι υπερβάσεις ώστε να λαμβάνουν μέτρα προστασίας της υγείας τους;

11. Η φυσιολογική τιμή για το όζον είναι γύρω στα 50 mg/m3 και δεν πρέπει να υπερβαίνεται σύμφωνα με τη ισχύουσα νομοθεσία τα 120 mg/m3 παραπάνω από 25 φορές το χρόνο. Γιατί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας δεν αναφέρει στις ανακοινώσεις πόσες φορές έχει ξεπεραστεί το όριο τον 120 mg/m3 καθ΄ όλη την διάρκεια του έτους;

12. Γιατί τα ΜΜΕ –πλην ορισμένων εφημερίδων- δεν δημοσιοποιούν της ανακοινώσεις της Περιφέρειας για τη ρύπανση και όταν το πράττουν μιλούν γενικώς για ρύπανση στη Θεσσαλονίκη ενώ το πρόβλημα εστιάζεται στη Δυτική Θεσσαλονίκη;

13. Οι αρμόδιες αρχές οφείλουν να γνωρίζουν ποιοι είναι οι κυριότεροι βιομηχανικοί ρυπαντές στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Θα μας ενημερώσουν σε τι ποσοστό συμβάλει στην ρύπανση η κάθε ρυπογόνος βιομηχανία; Μήπως φοβούνται να πουν την αλήθεια;

14. Μπορεί να μας πει κάποιος πόσοι πέθαναν πρόωρα το φετινό καλοκαίρι εξαιτίας της ατμοσφαιρικής ρύπανσης ή πόσα παιδάκια απέκτησαν άσμα ή άλλες πνευμονολογικές ασθένειες; Γιατί δεν γίνονται επιδημιολογικές μελέτες για τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στην υγεία των κατοίκων της Δυτικής Θεσσαλονίκης;

15. Η Πολιτική Προστασία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και των Δήμων της Δυτικής Θεσσαλονίκης δεν ξέρουν τι γίνεται με τις υπερβάσεις του όζοντος; Γιατί δεν επεμβαίνουν για την προφύλαξη της υγείας των κατοίκων της περιοχής;

16. Όταν τα ΕΛΠΕ πριν λίγους μήνες έβγαζαν άδεια λειτουργίας για την νέα μονάδα πετρελαϊκών προϊόντων, που πρόσθεσε ένα νέο φουγάρο στην περιοχή μας, ύψους 90m, και παλιότερα για το τεράστιο εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής 390 MW με καύση φυσικού αερίου που ήταν οι Δήμαρχοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης; Ρήξαν έστω μια «τουφεκιά» για την τιμή των όπλων ή ξέρουν μόνο να τα βάζουν με τους κατοίκους της Ευκαρπίας;

Έχουν ακούσει για κάποια νέα μονάδα καύσης φυσικού αερίου με τη μέθοδο fast track;

17. Στις 15-3-2012 εκδόθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας άδεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας για την εταιρεία ΕΝΕΡΜΕΛ ΑΕ -γνωστής μετοχικής σύνθεσης- σε μονάδα συμπαραγωγής ισχύος 21,44MW στο ΒΙ.ΠΑ. στην Κάτω Γέφυρας του Δήμου Αγίου Αθανασίου . Την καύσιμη ύλη του εργοστασίου θα αποτελούν:

«δευτερογενή καύσιμα (SRF ή RDF) από μονάδες επεξεργασίας αστικών στερεών απορριμμάτων, ξηρή ιλύς, ελαστικά αυτοκινήτων (TDF), βιομηχανικά οργανικά υπολείμματα».

Μπορεί κάποιος να μας θυμίσει την εμπλοκή του Συνδέσμου ΟΤΑ Θεσσαλονίκης από τον Οκτώβριο του 2008 μέχρι σήμερα με την παραπάνω δραστηριότητα;

18. Στις 30-3-2012 υπογράφτηκε μεταξύ του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και της Ένωσης Τσιμεντοβιομηχανιών Ελλάδας εθελοντική συμφωνία συνεργασίας για τον ορισμό του πλαισίου αξιοποίησης εναλλακτικών καυσίμων από την τσιμεντοβιομηχανία. Η συμφωνία υπογράφτηκε από τον Γενικό Γραμματέα ΥΠΕΚΑ, Άρη Αλεξόπουλο και από τον Πρόεδρο της Ένωσης, Νέλλο Κανελλόπουλο.

Πρόκειται για ένα κείμενο αρχών που συνοδεύεται από μια σειρά αλλαγών στους περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας της τσιμεντοβιομηχανίας στη χώρα.

Στο κείμενο αυτό υπερτονίζεται η χρησιμοποίηση των θερμικά επεξεργασμένων αποβλήτων στην τσιμεντοβιομηχανία ως περιβαλλοντικά ωφέλιμη και ασφαλέστερη από την καύση σκουπιδιών ως πρώτη ύλη σε εργοστάσια παραγωγής ενέργειας.

Γνωρίζουν οι δήμαρχοι της Δυτικής Θεσσαλονίκης ποιος είναι ο κ. Νέλλος Κανελόπουλος;

19. Στον απολογισμό εταιρικής κοινωνικής ευθύνης της εταιρείας ΤΙΤΑΝ για το εργοστάσιο της στην Ευκαρπία αναφέρεται πως : «Το 2011 ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση μιας μονάδας που μπορεί να δεχθεί, να αποθηκεύσει και να τροφοδοτήσει εναλλακτικά καύσιμα. Η εγκατάσταση έχει ένα σιλό με χωρητικότητα 340m3 και μπορεί να επιτύχει μέγιστη τροφοδοσία κλιβάνου 10 τόνων/ώρα. Το σύστημα είναι κατάλληλο για πολλά διαφορετικά είδη καυσίμου, όπως καύσιμο από φλοιό όρυζας, RDF/SRF και οιοδήποτε άλλο είδος στερεού εναλλακτικού καυσίμου/

βιομάζας. Η νέα εγκατάσταση μπορεί να αποτελέσει λύση για το ζήτημα της διαχείρισης αποβλήτων που αντιμετωπίζουν οι τοπικές αρχές. Τέτοιου είδους υλικά μπορούν να τύχουν ασφαλούς και περιβαλλοντικώς φιλικής διαχείρισης με πολλαπλά οφέλη για την τοπική κοινωνία, το εργοστάσιο και το περιβάλλον».

Αμφιβάλει κανείς πως με τα όσα αναφέρει ο ΤΙΤΑΝΑΣ ουσιαστικά είναι σαν να λέει: «ανoίξαμε και σας περιμένουμε, φέρτε μας τα σκουπίδια σας.»

20. Η προστασία της υγείας καθώς και του περιβάλλοντος σύμφωνα με τα άρθρα 5 και 24 του Συντάγματος αποτελούν δικαίωμα του κάθε πολίτη.

Υπάρχει κανείς που μπορεί να μας στερήσει το δικαίωμα να αγωνιζόμαστε για ένα καλύτερο αύριο για τα παιδιά μας;

Η δημοκρατία είναι μια συνεχής λειτουργία που απαιτεί τη συμμετοχή των πολιτών. Δημοκρατία που να μην περιέχει την έννοια της αμφισβήτησης δεν υπάρχει. Αλίμονο αν γινόταν πάντα αποδεκτά ως θέσφατα τα όσα αποφάσιζαν οι εκλεγμένοι εκπρόσωποι των πολιτών.

Καλούμε λοιπόν τα μέλη του Συνδέσμου ΟΤΑ Θεσσαλονίκης -η πλέον ΦΟΣΔΑ- να ξεκινήσουν τις διαδικασίες ακύρωσης του έργου του Σταθμού Μεταφόρτωσης, και όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να καθίσουν άμεσα σε ένα τραπέζι προκειμένου να ξεκινήσουν οι διαδικασίες διαβούλευσης για ένα νέο, σύγχρονο περιφερειακό σχεδιασμό για την διαχείριση των απορριμμάτων. Οι δήμαρχοι της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να καταλάβουν πως η συμμετοχή των πολιτών στη λήψη των αποφάσεων είναι μία συνεχής διαδικασία και πως έχουμε πολύ σημαντικότερα προβλήματα να επιλύσουμε από τον Σεπτέμβριο.

Πιστεύουμε πως ο πρόεδρος του Συνδέσμου κ. Δημήτρης Γαλαμάτης θα επιδείξει το θάρρος ώστε να παρθεί η μεγάλη απόφαση.

ΔΙΚΤΥΟ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΚΑΙ ΦΟΡΕΩΝ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΤΟΥ ΣΜΑ ΕΥΚΑΡΠΙΑΣ
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!