tromaktiko: Στην... εντατική 64 μεγάλες επενδύσεις ύψους 7 δισ. ευρώ

Τετάρτη 8 Αυγούστου 2012

Στην... εντατική 64 μεγάλες επενδύσεις ύψους 7 δισ. ευρώ



Μερικές φορές οι αριθμοί κάνουν... παιχνίδια. Στις τελευταίες τους συναντήσεις για την ανάπτυξη, οι πολιτικοί αρχηγοί έβαλαν στο τραπέζι... δύο φλέγοντα θέματα, τα οποία αμφότερα αποτιμώνται σε 11,5 δισ. ευρώ.

Το πρώτο είναι τα υφεσιακά μέτρα περικοπής 11,5 δισ. ευρώ δαπανών, εκ των οποίων πάνω από τα 7 δισ. ευρώ έχουν ήδη βρεθεί (σύμφωνα με χθεσινές δηλώσεις). Το δεύτερο είναι το θέμα των 181 μεγάλων αναπτυξιακών έργων αξίας 11,5 δισ. ευρώ, τα σημαντικότερα εκ των οποίων αξίας άνω των 7 δισ. ευρώ πνέουν τα λοίσθια, επιδεινώνοντας την δεινή θέση του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα της ύφεσης και της ανεργίας.

Ο λόγος για 64 έργα τα οποία σύμφωνα με τον τελευταίο απολογισμό του υπουργείου Ανάπτυξης, είτε κινδυνεύουν είτε καλούνται να ξεπεράσουν πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και προβλήματα (ελάχιστες δαπάνες, σε πολλά δεν έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις, άλλα έχουν μπλοκάρει και δεν κινείται... φύλλο).

Το πρόβλημα με τα 181 έργα προτεραιότητας δεν είναι καινούριο. Η Ομάδα Δράσης της Κομισιόν τα εντόπισε έναν χρόνο πριν, μαζί με τις ελληνικές αρχές, με στόχο να δοθεί προτεραιότητα στο «ξεκόλλημα» και στην επιτάχυνσή τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 11,5 δισ. ευρώ έχουν δοθεί μέχρι σήμερα τα 3,2 δισ. ευρώ.

Πλέον, στα διάφορα προβλήματα που είδη είχαν οι επενδύσεις (αναβολή σε αναθέσεις, δικαστικές εμπλοκές, καθυστερήσεις φορέων κλπ), προστέθηκε και η καθυστέρηση των δόσεων και της ανακεφαλαιοποίησης, η οποία εμποδίζει μικρά και μεγάλα έργα να βρουν τον αναγκαίο δανεισμό και να υλοποιηθούν προσφέροντας κάποιες θέσεις εργασίας και ένα αναπτυξιακό αντιστάθμισμα στην λαίλαπα μέτρων. Ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης έχει αναγάγει τα έργα σε βασική προτεραιότητα, επιχειρώντας να αρθούν τα δεκάδες προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Από τα 181 έργα αξίας 11,5 δισ. ευρώ, τα 6 ολοκληρώθηκαν και τα 111 πηγαίνουν «ομαλά», δηλαδή θα ολοκληρωθούν τα πιο πολλά με ορίζοντα το 2015. Πρόκειται κυρίως για μικρού και μεσαίου μεγέθους έργα: τα υπόλοιπα 64 που έχουν -μικρά ή μεγάλα προβλήματα- έχουν αξία που φτάνει στα 7,2 δισ. ευρώ.

Τα προβλήματα είναι πολλά:

Ακυρώθηκε ήδη ο σύμβουλος για την εφαρμογή μέτρων πάταξης της γενικευμένης φοροδιαφυγής και επίτευξης βιώσιμης φορολογικής συμμόρφωσης. Το έργο επαναπροκηρύχθηκε το καλοκαίρι του 2011.

Σε κίνδυνο βρίσκονται 5 έργα που μπορεί να έχουν ανάλογη... μοίρα. Ο λόγος για το πολύπαθο Κτηματολόγιο, την αποπεράτωση του προαστιακού σιδηρόδρομου Αττικής (τμήμα Πειραιάς- 3 Γέφυρες), την κατασκευή νοσοκομείου Κομοτηνής, την Οδό Ραπταίοι – Ν. Στύρα – Στύρα και τον σταθμό μεταφόρτωσης απορριμμάτων του βορειοδυτικού πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Επιτάχυνση απαιτείται σε ακόμη 58 έργα που καθυστερούν. Εκεί βρίσκονται όλα τα «φιλέτα», από τα δάνεια προς μικρομεσαίους που παραμένουν στα... ταμεία (αλλά θεωρούνται «εκταμιευμένα» καθώς η κυβέρνηση έχει ήδη λάβει τα κονδύλια από τις Βρυξέλλες), έως τους μεγάλους αυτοκινητόδρομους που επιχειρείται να ξεμπλοκαριστούν.

Το έργο αξίας πάνω από 1 δισ. ευρώ για επενδύσεις διαχείρισης υγρών αποβλήτων σε 120 μικρούς οικισμούς θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ήδη σε ένα μεγάλο μέρος των αναθέσεών του. Ωστόσο έχει προς το παρόν 104 εκατ. ευρώ εκταμιεύσεις.

Τα 710 εκατ. ευρώ του JEREMIE και του Ταμείου Επιχειρηματικότητας (ETEAN) βρίσκονται στην ίδια λίστα. Τα γνωστά προβλήματα έχει και η Ολυμπία Οδός (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα) με επιδότηση από το ΕΣΠΑ 511 εκατ. ευρώ και η Ιόνια Οδός (183 εκατ. ευρώ συγχρηματοδοτούμενος από ΕΕ προϋπολογισμός).

Επιτάχυνση απαιτείται και στην ολοκλήρωση μίας σειράς από έργα του ΟΣΕ: της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων Τιθορέας - Λιανοκλαδίου – Δομοκού (474 εκατ. ευρώ), στην κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ροδοδάφνη (Αίγιο) – Ρίο και στο τμήμα Διακοφτό – Ροδοδάφνη (158 εκατ. ευρώ) κλπ.

Δεν έχει υπογραφεί η σύμβαση και για το Ψηφιακό Σχολείο, για την ανάπτυξη ευρυζωνικών υποδομών σε αγροτικές-νησιωτικές περιοχές και η διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό διασυνδεδεμένο σύστημα υψηλής τάσης (ΥΤ).

Στην ίδια λίστα περιλαμβάνονται το κλείσιμο και η Αποκατάσταση Χώρων Ανεξέλεγκτης διάθεσης Απορριμμάτων (ΧΑΔΑ), η συλλογή, μεταφορά, επεξεργασία και διάθεση ακαθάρτων των περιοχών Κορωπίου – Παιανίας και οι ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις διαχείρισης αποβλήτων της Αττικής.

Προβλήματα υπάρχουν και στην κατασκευή αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (E65),αλλά και στην επέκταση της γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας (τμήμα Χαϊδάρι – Πειραιάς) και στην κατασκευή του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Καθυστερούν και οι επενδύσεις για διαφάνεια

Στις... καθυστερήσεις υπάρχουν και μικρότερες μεν αλλά πολιτικά κρίσιμες επενδύσεις για το «νοικοκύρεμα» των δημοσίων οικονομικών και τη διαφάνεια στο δημόσιο χρήμα: Μεταξύ των επενδύσεων που καθυστερούν είναι η αναδιοργάνωση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και η καθιέρωση του ERP σε όλα τα Υπουργεία, το Εθνικό Ληξιαρχείο, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Ελεγκτικών Υπηρεσιών -ΟΠΣΕΥ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, η ανάπτυξη του εθνικού Συστήματος Ηλεκτρονικών Δημόσιων Προμηθειών και η αναβάθμιση των μηχανισμών επιτήρησης της αδήλωτης εργασίας.

Καθυστερεί και η «μελέτη και οι προτεινόμενες νέες διαδικασίες για την μείωση των διοικητικών βαρών και του κόστους σε πέντε τομείς πολιτικής». Έτσι, τελικά η περικοπή δαπανών 11,5 δισ. ευρώ γίνεται πριν ολοκληρωθεί το έργο- μελέτη που χρηματοδοτείται από τα 11,5 δισ. ευρώ των αναπτυξιακών κονδυλίων για να βρεθούν οι πηγές σπατάλης και να μην έρθουν, νέες, «οριζόντιες» περικοπές...
capital.gr
     



Εδώ σχολιάζεις εσύ!